شناسهٔ خبر: 31450 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تاکید رئیس‌جمهوری بر ساماندهی حاشیه‌نشینان مشهد/ منتخبان نهایی شورای مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان/ راه‌اندازی سامانه گردش کار کمیسیون ماده۵

آخر هفته مسکن تاکید رئیس‌جمهوری بر ساماندهی حاشیه‌نشینان مشهد در دولت یازدهم، انتصاب ۳۲ عضو اصلی و علی‌البدل هفت رشته نظام‌مهندسی ساختمان توسط وزیر راه و شهرسازی، نشست مشترک معاون مسکن و ساختمان با جامعه مهندسان مشاور در رابطه با اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان، تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان ملی زمین و مسکن از زبان مدیرعامل جدید آن سازمان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته با اخبار متنوعی در حوزه مسکن و شهرسازی همراه بود. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور در مشهد، اقدامات دولت را در مناطق حاشیه‌نشین طی سه سال گذشته چشمگیر دانست و گفت: حاشیه‌نشینی در این کشور برای ما بسیار سخت است، حرکت بسیار خوبی در دو سه سال اخیر در حاشیه شهر مشهد از جمله مدارس، مسکن، در زمینه برق، آب، فاضلاب و گاز و بهداشت و درمان انجام شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در دیگر حوزه‌های مسکن و شهرسازی نیز اخبار در حیطه نظامات مهندسی، اصلاح قانون نظام مهندسی از نکات حائز اهمیت بود.

اعلام منتخبان نهایی شورای مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی که شامل ۳۲ عضو اصلی و علی‌البدل در هفت رشته نظام مهندسی، تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های کلان سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگوی مشروح با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن،  نشست گروه های تخصصی جامعه مهندسان مشاور ایران با معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهادات جامعه مهندسان مشاور برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مبنی بر تبدیل پادگان شهید فرامرزی ساری به فضای سبز بر اساس طرح جامع و بررسی طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیته فنی ۳  بخشی از اخبار این هفته پرکار را در حوزه مسکن و شهرسازی تشکیل داد.

انتخاب ۳۲ عضو اصلی و علی البدل ۷ رشته نظام مهندسی ساختمان

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای، اسامی ۳۲ نفر منتخب انتخابات هفتیمن دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان را در هفت رشته عمران، نقشه‌برداری، ترافیک، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، معماری و شهرسازی اعلام کرد. این در حالی بود که هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان، ۲۶ و ۲۷ تیرماه سال جاری با حضور ۱۱۷ نفر از کاندیدای انتخابات نظام مهندسی ساختمان در جزیره کیش برگزار شد. در این نشست دو روزه، ۱۱۷ نفر کاندیدا نیز به معرفی خود و برنامه‌های خویش پرداختند و از میان آنها ۶۴ نفر (دو برابر ظرفیت تعیین‌شده) با رای گیری به روش مکانیزه انتخاب و به وزیر راه و شهرساز معرفی شدند که در نهایت نیز، ۷ آذرماه، وزیر راه و شهرسازی بر اساس وظایف قانونی خود، ۳۲ نفر را منصوب و اعلام کرد.   (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر یکپارچگی نظام فنی- اجرایی با نظام مهندسی

تاکید بر یکپارچگی نظام فنی- اجرایی با نظام مهندسی در نشست مشترک معاون وزیر راه و شهرسازی با جامعه مهندسان مشاور درباره اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان بررسی شد.

در این نشست مشترک امعاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پروسه اصلاح قانون نظام‌مهندسی ساختمان را تشریح کرد و به آسیب‌شناسی قانون نظام مهندسی پرداخت. همچنین در نشست فوق، بر اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در سه حوزه تاکید شد که اصلاح امور حرفه‌مندان، تبیین و اجرای مقررات ملی ساختمان، و تحقق نظام کنترل ساختمان و شهرسازی از جمله موارد مهمی بود که مورد بررسی قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پادگان شهید فرامرزی ساری، فضای سبز می‌شود

در هفته گذشته، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه ای به استاندار مازندران جزئیات مصوبه شورای عالی را درباره مغایرت اراضی پادگان ساری با طرح جامع مصوب ابلاغ کرد و در آن نامه تاکید شد که بر اساس طرح جامع مصوب، پادگان شهید فرامرزی ساری باید به فضای سبز برای بهره مندی همگانی تبدیل شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

راه‌اندازی سامانه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵

همچنین راه‌اندازی سامانه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵ و بهره مندی مدیران شهرسازی ۳۱ استان کشور از اطلاعات سامانه یکی دیگر از اقدامات حوزه معاونت معماری و شهرسازی بود. در همین رابطه نیز مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال‌حاضر، مدیران شهرسازی ۳۱ استان کشور از سامانه گردش کار مصوبات کمیسیون ماده ۵ استفاده می‌کنند که در نظر داریم تا اواسط سال ۹۶ استفاده از این سامانه را عمومی کنیم. همچنین در نظر داریم تا این سامانه را به اطلاعات جغرافیایی متصل کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاثیرگذاری حمایت نهادهای دولتی در احیای بناهای ارزشمند

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نخستین نشست از سلسله نشست‌های مهربوم با محوریت بازسازی هویت ایرانی در زمانه امروز با بیان این مطلب که آثار تاریخی امانتی هستند که باید به نسل‌های آینده برسانیم گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر افرادی از بخش خصوصی به این جریان رونق داده و بنیان احیا و بهره‌برداری مجدد از آن‌ها را در بسیاری از شهرهای کشور ایجاد کرده‌اند.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بزرگداشت یکصد و بیستمین سالگرد تولد وارتان هوانسیان

بزرگداشت یکصد و بیستمین سالگرد تولد وارتان هوانسیان در خانه شهر و معمار برگزار می‌شود. خانه گفتمان شهر و معماری بنایی از معماری وارتان هوانسیان معمار پرآوازهء ابتدای قرن است که با خریداری و مرمت توسط شرکت عمران و بهسازی شهری - وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت ۱۲ موسسه، تشکل، و سازمان مردم نهاد بستری را برای رویدادهای فرهنگی در حوزه شهر و معماری فراهم نموده است.

حمایت سازمان ملی زمین و مسکن از ایجاد سایت گردشگری در شهرهای میانی

حمیدرضا عظیمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگوی به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های کلان سازمان ملی زمین و مسکن پرداخت. وی علاوه بر احتمال تغییرنام سازمان ملی زمین و مسکن به سازمان ملی زمین از حمایت جدی آن سازمان از ایجاد سایت گردشگری در شهرهای میانی خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیته فنی ۳

بررسی طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیته فنی ۳ از دیگر موضوعاتی بود که در حوزه مسکن و شهرسازی در مورد آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت. این نشست که به پیشنهاد مشاور قبلی طرح و طی درخواستی به دکتر پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و دریافت نظر مساعد معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، مشاور طرح به ارایه نکاتی پیرامون طرح قبلی توسعه حرم مطهر رضوی پرداخت که پیش‌تر، مورد تایید اعضا قرار نگرفته بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما