شناسهٔ خبر: 31497 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان خوزستان مطرح شد:

لزوم مشارکت شرکت‌های صنعتی در ساخت راه‌های استان خوزستان/ اشاعه فرهنگ کنترل سرعت با مشارکت صداوسیما

جاده استاندار خوزستان در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان گفت: شرکت‌های فولاد، نفت و حفاری باید به میزان استفاده از زیرساخت‌های استان در ارائه خدمات و ایجاد زیرساخت‌های جدید به حوزه راه کمک کنند، این در حالیست که مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در این جلسه گفت: باید با همکاری رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما فرهنگ کنترل سرعت را در جامعه اشاعه دهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به آمار پلیس‌راه استان مبنی بر این‌که ۳۴ درصد فوتی ناشی از تصادفات در استان در بیمارستان اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ فوت تعداد تصادف کنندگان در محل (بیمارستان) اول است و دانشگاه علوم پزشکی در جلسه بعدی کمیسیون ایمنی راه‌ها باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به میزان استفاده و تردد شرکت‌های بزرگ استان مثل حفاری، مناطق نفت‌خیز و فولاد در جاده‌های استان تصریح کرد: این شرکت‌ها باید به میزان استفاده از زیرساخت‌های استان در ارائه خدمات و ایجاد زیرساخت‌های جدید به حوزه راه کمک کنند.

شریعتی با رد نظر فرمانده انتظامی استان مبنی بر این‌که شرکت فولاد از ظرفیت‌های ریلی استان برای انتقال مواد اولیه خود استفاده نمی‌کند، گفت: شرکت فولاد خوزستان از تمام ظرفیت‌های ریلی استفاده می‌کند چرا که سنگ‌آهن مورد نیاز خود را که از استان قم وارد استان می‌کند، از طریق ریل وارد می‌کند.

وی با اشاره به پیشنهادی که راه‌آهن استان به شرکت فولاد استان کرده و شرکت فولاد زیر بار آن نرفته است، گفت: به فولاد پیشنهاد شد که سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از طریق کشتی از استان هرمزگان به بندر امام و از بندر امام به اهواز منتقل کند اما شرکت فولاد به این دلیل که این شیوه واردات سنگ‌آهن به استان هم هزینه‌ها را دو برابر می‌کند و هم رقابت را به حداقل می‌رساند با پیشنهاد اداره کل راه‌آهن مخالفت کرد.

شریعتی متذکر شد: عمده ماشین‌آلات شرکت فولاد که در استان تردد می‌کنند سنگین هستند و روزانه چیزی حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر از جاده‌های استان استفاده می‌کنند این در حالی است که ماشین‌های نفت و حفاری سبک تقریباً ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر در روز از جاده‌های استان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به احداث خط راه‌آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز تشریح کرد: طرح این خط دو سال پیش با دستور رئیس‌جمهور قرار شد اجرایی شود که در صورت اجرایی شدن نقش مهم و حیاتی در کاهش ترافیک و تصادفات در این محور خواهد داشت.

استاندار خوزستان افزود: خط راه‌آهن اصفهان ـ شهرکرد ـ اهواز مطالعات آن انجام شده و پیمانکار کره‌ای پای کار آمده که پیش‌بینی می‌شود این پروژه با هزینه ۳/۵ تا ۴ میلیارد یورویی فاینانس شود.

همچنین منوچهر رحمانی در این جلسه گفت: رشد جاده‌های خوزستان در کشور ۱/۳ درصد و رشد خودرو بالای ۲۰ درصد است و برای بررسی آمار تصادفات لازم است مسائل را از همه ابعاد در نظر گرفت.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها، جاده امیدیه به دیلم است که به دلیل حجم تصادفات در این مسیر پاسگاه سیار تا ۱۴ روز آینده مستقر می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه میانگین به ثبت رساندن پروژه در این شرایط نامتعادل مالی ۳ الی ۵ سال است، گفت: با وجود اینکه برای مدیریت سرعت رانندگان پلیس حضور دارد اما از طریق بحث فرهنگی می‌توان سریع‌تر و بهتر سرعت را کنترل کرد.

وی با اشاره به اشاعه فرهنگ کنترل سرعت گفت: صداوسیما علاوه بر کار خبری، کلیپ‌های کوتاه با این موضوع تولید کند که شهروندان با تماشای این حوادث دل‌خراش هنگام رانندگی از سرعت مطمئنه استفاده کنند.

رحمانی افزود: تعیین تکلیف اطفای حریق و حمل اجساد با وجود اینکه از طریق وزارت کشور اعلام شده که بر عهده هلال‌احمر نیست اما قرار بر این است که این مشکل را به‌صورت استانی حل کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: با همکاری مدیران کل امور شهری و روستایی برخی از محورهای حادثه‌خیز را در صورت حریق توسط دهداری‌ها و بخش‌داری‌ها این محدودها را پوشش دهند.

نظر شما