شناسهٔ خبر: 31647 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه بررسی مشکلات راه‌های استان اردبیل مطرح شد:

پیش‌بینی ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل - میانه در بودجه سال ۹۶/ آغاز عملیات اجرایی احداث باند دوم اردبیل- سرچم در صورت تخصیص اعتبار

جلسه معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی در جلسه بررسی مشکلات راه‌های استان اردبیل و راه‌آهن اردبیل -میانه گفت: در لایحه تنظیم بودجه سال ۹۶ به راه‌آهن اردبیل - میانه، ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است، این در حالیست که به گفته سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، عملیات اجرایی احداث پروژه باند دوم اردبیل– سرچم در صورت تخصیص اعتبار آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، علیرضا محفوظی معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی در جلسه بررسی مشکلات راه‌های استان اردبیل و راه‌آهن اردبیل -میانه که محل سالن جلسات استانداری اردبیل برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مربوط به راه‌آهن اردبیل - میانه در لایحه تنظیم بودجه سال ۹۶ پیش‌بینی شده است که از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در این راستا از لایحه بودجه سال ۹۶ تقدیمی دولت به مجلس حمایت کنند.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای راه‌آهن در سطح کشور گفت: از بین پروژه‌های راه‌آهن در سطح کشور پروژه‌هایی که بیشترین پیشرفت فیزیکی را داشته‌اند در اولویت تأمین اعتبار قرار گرفته‌اند و بازدید اخیر معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور از پروژه راه‌آهن شمال نیز در همین راستا بوده است.

محفوظی با بیان اینکه ۳۰ درصد مالی پروژه راه‌آهن اردبیل -میانه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در جلسات برگزار شده مورد پذیرش قرار گرفته تصریح کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن اردبیل میانه باید منابع اعتباری مشخص و ردیف اعتباری در نظر گرفته شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: برخی مشکلات وزارت راه و شهرسازی از جمله مجوز فاینانس راه‌آهن اردبیل - میانه  به علت زیاده‌خواهی‌های طرف‌های خارجی در بدعهدی آمریکا به برجام بوده است که با پافشاری دولت بر حقوق خود، اخیراً این مشکل نیز حل شده است.

همچنین محبوب حیدری سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در این جلسه گفت: عملیات احداث باند دوم اردبیلسرچم در دست اجرا بوده و مجوز برگزاری مناقصه ۴۶ کیلومتر از مسیر اخذ شده که به‌زودی مناقصه برگزار خواهد شد و تلاش نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل در تنظیم لایحه بودجه سال ۹۶ تقدیمی دولت به مجلس در خصوص پروژه‌های باند دوم اردبیلسرچم، باند دوم اردبیلآستارا و احداث راه خلخالپونل در پیوست یک قانون بودجه نقش بسزایی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه پروژه احداث باند دوم اردبیلسرچم ملی است افزود: پروژه احداث باند دوم اردبیلسرچم از جمله پروژه‌هایی است که در سه سال گذشته برای احداث هر سال ۸۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی می‌شود و این در حالی است که هیچ‌گونه تخصیصی داده نمی‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به پیگیری‌های متعدد توسط راه و شهرسازی، استاندار و مجمع نمایندگان استان، طی مکاتبه وزیر راه و شهرسازی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست شده که پروژه‌های باند دوم اردبیلسرچم، باند دوم اردبیلآستارا و احداث راه خلخالپونل در پیوست یک قانون بودجه لحاظ گردد. مطالعات امکان‌سنجی فاز ۱ و ۲ طرح‌های اولیه آماده شده است؛ و انتظار می‌رود با تلاش مسئولان و نمایندگان استان در مجلس شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در سطح استان اردبیل باشیم.

حیدری با بیان اینکه در شهرستان گرمی ۲۳ کیلومتر راه روستایی بالای ۵۰ خانوار داریم افزود: با برنامه‌ریزی که در راستای اجرای راه‌های روستایی در سطح استان انجام دادیم برای سال آینده تمهیدات لازم صورت گرفته است. در این شهرستان سه سرمایه‌گذار توانمند جهت اجرای پروژه‌ها را معرفی کردیم که انتظار داریم فرآیند اداری آن تا پایان سال به اتمام رسیده و با تأمین اعتبار لازم شروع عملیات اجرایی از ابتدای سال آینده در این شهرستان خواهد بود.

وی گفت: مناقصات مربوط به پروژه‌های گرمی به موران، گرمی به انگوت و جاده لنگان برگزارشده و طی هفته آینده پیمانکاران پروژه‌های فوق مشخص و عملیات اجرایی در این محورها آغاز خواهد شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: در شهرستان خلخال حدود ۷۰ کیلومتر راه روستایی بالای ۵۰ خانوار در برنامه اجرایی راه و شهرسازی استان بوده و امیدواریم در سال آینده اعتبار مورد نیاز پروژه‌های فوق تأمین و پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

حیدری افزود: در محور شال ماجولان از توابع شهرستان خلخال برآورد اولیه به مبلغ ۵/۲ میلیارد تومان تنظیم شده و مناقصه به‌زودی برگزار خواهد شد و برآورد آسفالت راه‌های روستایی شهرستان خلخال نیز مبلغ ۹ میلیارد تومان قرارداد بسته شده که انشا الله با مساعد شدن شرایط جوی عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

نظر شما