شناسهٔ خبر: 31701 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به پروژه آزادراهی اهواز-لردگان

انجام توافق اولیه برای اجرای قطعه ۱۲۰ کیلومتری از آزادراه اهواز- لردگان/ انجام مطالعات امکان‌سنجی آزادراه/ کاهش ۵۰ کیلومتری مسیر

آزادراه اهواز لردگان مطالعات امکان‌سنجی ساخت آزادراه ۲۷۱ کیلومتری اهواز-ایذه-دهدز-لردگان انجام شده و هفته پیش توافق اولیه با یک شرکت چینی برای ساخت قطعه‌ای از این پروژه به طول ۱۲۰ کیلومتر انجام شده است.

منوچهر رحمانی، مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: مطالعات امکان‌سنجی ساخت آزادراه ۲۷۱ کیلومتری اهواز-ایذه-دهدز توسط شرکت مشاوران ره‌آورد انجام شده و درمرحله جذب سرمایه‌گذار هستیم.

رحمانی افزود: هفته پیش با یک شرکت چینی برای ساخت قطعه‌ای از این پروژه از ایذه به دهلران به توافق اولیه رسیده‌ایم که برآورد هزینه این بخش ۲۴۰۰ میلیارد تومان است.

در این زمینه دانش آتشی، مشاور مطالعاتی آزادراه اهواز-ایذه-دهدز-لردگان به خبرنگار ما گفت: هدف اصلی از ساخت محور آزادراهی بين اهواز - دهدز و لردگان در استان خوزستان و در ادامه استان چهارمحال و بختياری نيل به اهدافی همچون كاهش هزينه كاربران (کاهش هزينه عملياتی ترافيك جذب شده و انتقال يافته به اين راه )‌، افزايش فايده در مناطقی كه راه جديد از آنها عبور می‌كند‌، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه طـرح‌، كوتاه‌تر شدن مسیر، كاهش زمان سفر، افزايش ايمنی محور و كاهش تصادفات است.

آتشی افزود: آزادراه از شهرستان اهواز در استان خوزستان شروع و پس از عبور از شهرستان‌های ايذه و دهدز در شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختياری خاتمه می‌يابد و ادامه آن در حال حاضـر بـه صـورت يك بزرگراه چهارخطه به طول ۲۰۰ كيلومتر به اصفهان می‌پيوندد.

مشاور مطالعاتی آزادراه اهواز-ایذه-دهدز-لردگان دربیان اهمیت منطقه‌ای این پروژه توضیح داد: در حال حاضر ارتباط بين شهر اهواز و دهدز از طريق محور اهواز – سه راهی كوپال – هفتگل –باغملك – ايذه – دهدز صورت می‌گيـرد. ايـن محور حـد فاصل اهواز – سه راهی كوپال دارای مشخصات مطلوبی است و از سه راهی كوپال تا دهدز (به‌خصـوص قطعـه ايـذه – دهـدز - لردگـان)مشخصات مناسب نیست و احداث آزادراه علاوه بر تردد ايمن و روان در اين محور توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه طرح را به همراه خواهد داشت. طول محور موجود در محور اهواز – سه راهی كوپال – هفتگل – باغملک – ايذه – دهدز – لردگان حدود ۳۲۰ كيلومتر است كه با احداث آزادراه این طـول حـدود ۵۰ كيلومتر كاهش و به ۲۷۱ كيلومتر تقليل می‌يابد. همچنين ميانگين سرعت طرح و حركت از ۶۰ كيلومتر بر ساعت به ۹۵ كيلومتر بر سـاعت افـزايش مـی‌يابـد و مشخصـات هندسی آن نيز بهبود چشمگيری می‌يابد. استان خوزستان دارای قابليت‌های فراوانی در كشـاورزی‌، دامـداری‌، شـيلات‌، صـنعت ومعدن و دارای جاذبه‌هائی طبيعی‌، گردشگری‌، تاريخی و مذهبی است بنابراین احداث آزادراه اهواز – ايذه – دهدز - لردگان می‌تواند نقـش مهمـی در توسـعه منطقـه و همچنـين استان داشته باشد.

وی افزود: از جمله جاذبه‌های گردشگری در طول محور می‌توان به درياچه‌ها و مناطق ديـدنی سدهای كارون ۳ و ۴ و سدهای خرسان ۱ و ۲ اشاره کرد كه اين امر می‌تواند تمايل استفاده از اين آزادراه را بيشتر کند.

اهمیت‌های فرامنطقه‌ای آزادراه

آتشی دربیان اهمیت‌های فرامنطقه‌ای این آزادراه توضیح داد: در حال حاضر ارتباط بين شهر اهواز‌، مركز استان‌های واقع در مركز‌، شرق‌، شمال و شمال شـرقی با مسيرهايی به صورت راه اصلی و با كيفيت بعضاً نامناسب و ايمنی پايين تا استان اصـفهان انجام میگيرد‌. تقاضای بالای سفر بين استان خوزستان و نواحی مذكور‌، وجود مراكز صنعتی و اقتصـادی و نيـزگشايش بازارچه‌های مرزی و ارتباط ترانزيت با كشور عراق  بر لزوم تامين مسير مناسب و بـا كيفیت تردد بالا برای ارتباط اين استان و مناطق مركزی كشور را تاكيد می‌كند. آزادراه اهواز – دهدز – لردگان در صورت احداث میتواند اصلیترين محـور ارتبـاطی اسـتان خوزستان به مركز كشور (استان‌های چهار محال و بختياری‌، يزد‌، قم و اصفهان) تلقی شود. همچنين بـا بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد در حال حاضر جهت تردد از اهواز به سمت اصـفهان دو محـوراصلی اهواز – هفتگل – باغملك – ايذه – لردگان – بروجن – مباركه – اصفهان و اهواز – انديمشك – پل زال – خرم آباد – اليگودرز – نجف آباد – اصفهان مورداستفاده قرار می‌گیرد که اولی علاوه بر كاركرد منطقه‌ای‌، كاركرد فرامنطقـه‌ای نيـز دارد. ايـن محـور درون اسـتان خوزستان قرار دارد و برآورد می‌ِشود در صورت احداث آزادراه به‌ دليل بالا رفتن مشخصـات هندسـی وكاهش زمان سفر بخشی از ترافيكی كه قصد عزيمت به اصفهان را دارند جذب آزادراه می‌شود. محـوردوم نیزكاركرد فرامنطقه‌ای دارد‌ و برآورد شد پس از ساخت آزادراه بـه‌ دليل بـالا رفـتن مشخصـات هندسی و كاهش زمان سفر بخشی از ترافيك اين محور جذب آزادراه می‌شود.

مشاور مطالعاتی آزادراه اهواز-لردگان افزود: از بین گزینه‌های مطالعه شده گزینه انتخابی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۵ هزار و ۷۰۰ متر تونل، هزار متر پل بزرگ رودخانه‌ای، ۲۴۰۰ متر پل بزرگ دره‌ای و هشت تقاطع غیرهمسطح است که هزینه احداث درمجموع ۲۸ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۰۹ میلیون ریال است.

نظر شما