شناسهٔ خبر: 31730 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اهم خبرهای هوایی در یک هفته اخیر

توسعه فضای هوایی کشور با افزایش پروازهای عبوری به ۲هزار مورد/ ضرورت هدایت امن پروازهای عبوری برای عدم استفاده از آسمان عراق/ انجام روزانه حدود ۴۰۰ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد

هواپيما فرودگاه ایران به عنوان امن‌ترین کشور منطقه با توجه به قرارگرفتن درکریدور اتصال شرق - غرب و شمال - جنوب نقش مهمی در اتصال کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به شمال اروپا و آتلانتیک شمالی دارد و می‌تواند یکی از مسیرهای اتصال کشورهای حاشیه خلیج فارس به اروپا باشد، این مهم با تلاش برای ایجاد ۷هزار کیلومتر راه جدید هوایی و همچنین مستقیم کردن مسیرهای هوایی ادامه دارد و اکنون پروازهای عبوری از آسمان ایران به بیش از هزار پرواز رسیده است و برنامه ریزی برای رساندن این رقم به دوهزار پرواز عبوری ادامه دارد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:گسترش امنیت آسمان کشور با ایجاد ۷هزار کیلومتر راه جدید هوایی، خبرمهم وزیر راه و شهرسازی درمراسم افتتاح فاز نخست طرح ملی مدیریت آسمان ایران‌شهر با عنوان «نمای ایرانشهر» دراسفند ماه سال گذشته بود. وی درآن مراسم تاکید کرد که در ادامه توسعه فضای هوایی کشورحتما به سمت احیای جاده ابریشم هوایی و آسمان منعطف ایران حرکت خواهیم کردو  گفت: باید برای تحقق رقابتی شدن فضای کشور در اندیشه برد- برد باشیم و تنها به منافع خود فکر نکنیم؛ چرا که ایران در برابر موقعیتی که دارد باید نسبت به مسئولیت‌های خود در قبال کشورهای همسایه واقف باشد.

وی گفت: ایران قطعا به دنبال این است که به عنوان هاب منطقه به دنیا معرفی شود و تصریح کرد: در این راستا اقدامات گسترده‌ای نیاز است که بخشی از این اقدامات باید در دالان هوایی کشور صورت گیرد. از این رو امروز ۷هزار کیلومتر راه جدید هوایی به‌صورت مستقیم و یک‌طرفه بهره‌برداری شد تا امنیت در فضای آسمان ایران بیش از پیش گسترش یابد. همچنین در کنار این اقدامات توسعه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای فرودگاه‌های کشور درحال توسعه است تا بتوانیم در حوزه تجهیزات ناوبری در سطوح بین‌المللی رقابت کنیم.

درهمین راستا، رحمت اله مه آبادی در هفته گذشته با اعلام جزییات اجرای طرح ملی مدیریت آسمان ایران‌شهر در سه فاز و ایجاد ۷هزار و صد کیلومتر راه هوایی،خبر داد که در پی این اتفاق، برای اولین بار در کشورمان مسیری را برطبق استاندارها ایجاد کرده‌ایم که آنقدر مهم بود که سازمان ایکائو از ایران تقدیر کرد، ما کیفیت را برای اینکه پروازهای فعلی را نگه داریم بالا بردیم و درعین حال به فکر جذب پروازهای جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، از آشکار شدن تلاش ها در عرصه صنعت هوایی برای بازگرداندن پروازهای عبوری به مسیر ایران خبر داد و گفت که درحال حاضر در شبانه روز چیزی حدود هزار هواپیما از آسمان کشور ما عبور می‌کند و افزود: تا پیش از این تنها ۴۰۰  پرواز عبوری از آسمان ایران داشتیم و تصیمم داریم این رقم را به دو هزار پرواز برسانیم.

به گفته مه آبادی تحقق این مهم در گروه کوتاه کردن مسیرهای هوایی است. موضوعی که مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه ها به آن اشاره داشت و در همین راستا گفت:مسیرهای پروازی مستقیم در کاهش هزینه‌های شرکت‌های هوایی بسیار تاثیرگذار است. به همین منظور کشور عراق تلاش کرده با ایجاد چند راه هوایی مستقیم شرکت های هوایی را به استفاده از آسمان این کشور ترغیب کند و اگر بتواند امنیت این راه های هوایی را تامین کند، شرکت ها به استفاده از این راه ها تمایل بیشتری خواهند داشت.

در زیر اهم اخبار حوزه هوایی را در هفته ای که گذشت مرور می کتیم:

پروازهای عبوری را به ۲۰۰ هزار مورد می‌رسانیم

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از اجرای دو فاز اول طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر با هدف ایجاد مسیرهای هوایی جدید و افزایش توان رقابتی در عرصه هوانوردی خبر داد و گفت: افزایش قدرت نرم کشور بخشی از طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر است.

وی با اعلام اینکه درحال حاضر در شبانه روز چیزی حدود هزار هواپیما از آسمان کشور ما  عبور می‌کند، گفت: اگر این رقم را به دوهزار پرواز افزایش دهیم و بتوانیم وابستگی متقابل ایجاد کنیم این وضعیت برای ما امنیت پایدار می‌آورد. به این معنا زمانی که می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند باید برای دو هزار پرواز تصمیم بگیرند.

به گفته مه‌آبادی تا پیش از این تنها برای ۴۰۰  پرواز تصمیم می‌گرفتند و این رقم درحال حاضر به افزایش خوبی رسیده است. دوهزار پرواز ترکیبی از ملیت‌ها، کشورها و شرکت‌های مختلف است و در این صورت زمان محدود کردن ایران باید بیایند برای آن چندین شرکت تصمیم بگیرند.

وی گفت که مه‌آبادی منزوی کردن ایران در دوران پسابرجام و بعد از تحولات فعلی سخت‌تر شده است.

هدایت امن یک هزار و ۱۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران پیچیدگی‌های زیادی دارد

مدیرکل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به میانگین روزانه یک هزار و ۱۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران، هدایت امن این پروازها را در آسمان ایران دارای پیچیدگی های زیاد عنوان کرد.

مدیر کل ارتباطات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مسیرهای پروازی مستقیم در کاهش هزینه‌های شرکت‌های هوایی بسیار تاثیرگذار است، گفت: به همین منظور کشور عراق تلاش کرده با ایجاد چند راه هوایی مستقیم شرکت های هوایی را به استفاده از آسمان این کشور ترغیب کند و اگر بتواند امنیت این راه های هوایی را تامین کند، شرکت ها به استفاده از این راه ها تمایل بیشتری خواهند داشت.

امیرانی یادآورشد: شرکت فرودگاه های کشور به دنبال افزایش مسیرهای مستقیم در راه های هوایی هستند، اما برقراری این راه ها نیازمند زیرساخت های مناسب صنعت هوانوردی است که شامل رادارها، سیستم های ارتباطی و سیستم های پیشرفته اتوماسیون مرکز کنترل فضای کشور است.

ایران در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های هوایی به تعهدات خود پایبند ماند

‌رئیس سازمان هواپیمایی‌ کشوری در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز جهانی هواپیمایی گفت: در طی سه دهه گذشته بعضی از كشورها با نقض بعضی از مقررات و دخالت دادن مسائل سیاسی و ایجاد محدودیت ها برای فروش هواپیما و تامین قطعات و سرویس دهی و از همه مهمتر عدم تحویل سوخت به هواپیماها فشارهایی را تحمیل كردند اما با تلاش متخصصین صنعت حمل و نقل هوایی، ایران در سخت‌ترین شرایط ت به تعهدات بین المللی خود پایبند ماند.

دراین پیام آمده بود: هفتاد و دوسال پیش زمانی كه صنعت حمل ونقل هوایی تازه در كریدور توسعه قرارگرفت و نقش آفرینی این صنعت توانست به تغییر باورها تاثیرگذار شود و نظر صاحب نظران جوامع رو به توسعه جهان را به جهت سرعتمندی و كاهش زمان در مبادلات اقتصادی و بازرگانی، تبادل فرهنگ ها و به تعبیری پازل محوری كسب و كار جهانی را بخود جلب نماید و نگاه و نیاز قانونمندی واحد برای بهره برداری از این وسیله پرنده كشورهای جهان را گردهم آورد تا با تبیین قوانین و مقرراتی بین المللی و ایجاد چتر قانونی حمل ونقل هوایی را سامان دهی نماید .

در سال هفتم دسامبر ۱۹۴۴ سازمان هواپیمایی كشوری بین المللی و مرجع قوانین و مقرراتی كه به انكس ها معروف شد پا به عرصه گذاشت كه همه ساله این روز را به عنوان روز جهانی هواپیمایی كشوری نامگذاری و به یمن شعارهای سالانه كه هركدام تاكید و گوشزد مبانی و منشوری است كه بر پایه آن شكل گرفته از جمله آمادگی برای رویارویی با چالش‌های حمل‌ونقل هوایی قرن بیست و یكم، همیاری و همکاری برای حمل و نقل هوایی پایدار جهانی،  ایمنی، تلاش برای بكارگیری تكنولوژی روز، رفاه مسافران، كاهش آلودگی و ... را به اعضاء و خانواده حمل و نقل جهانی یادآور می شود كه حمل و نقل هوایی در ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با عضویت در سازمان هواپیمایی كشوری بین المللی ایكائو منافع ملی و رشد و توسعه صنعت را در قبول مبانی این سازمان تعریف كرده است.

تشریح آخرین وضعیت احداث فرودگاه چابهار

مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، خبر داد که آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است و گفت: توافق بر سر احداث فرودگاه جدید صورت گرفته و درحال حاضر به دنبال تملک اراضی مربوطه هستیم

حسن اعرابی مقدم در خصوص آخرین وضعیت احداث فرودگاه چابهار گفت: اکنون استعلامات تملک اراضی مورد نیاز برای احداث فرودگاه چابهار اخذ و مالکان آن‌ها مشخص شده است. بخشی از این اراضی به وزارت راه و شهرسازی و بخشی به سازمان منابع طبیعی اختصاص دارد، همچنین بخشی از این زمین‌ها را مردم تصرف کردند که البته سندی بابت این تصرف ندارند.

وی افزود: فرماندار چابهار با جدیت به دنبال آزاد کردن این اراضی است. همچنین اداره‌کل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان از طریق سیستم حقوقی پیگیر تملک اراضی در اختیار شرکت‌های دولتی است. در تلاشیم این اراضی را تا قبل از آغاز سال ۱۳۹۶ به تملک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آوریم. در حقیقت آغاز فرآیند احداث این فرودگاه منوط به تملک اراضی مورد نیاز آن است

جزئیات آماری پروازهای فرودگاه ایلام در ایام اربعین امسال

مدیر فرودگاه ایلام از انجام به موقع ۳۳۶ سورتی پرواز ویژه ايام اربعین امسال خبر داد و گفت: با تکمیل زیرساخت‌ها در فرودگاه ایلام، در حال رایزنی برای افزایش پروازهای ایلام- نجف و برعکس به ۴ بار در هفته هستیم.

وی از جابه‌جایی حدود ۹ هزار مسافر طی این مدت خبر داد و گفت: ۲۱۸ سورتی پرواز باقی مانده این فرودگاه را هلی‌کوپترها برای انجام ماموریت‌های امداد و نجات، پشتیبانی و هلال احمر انجام دادند.

افزایش پروازها و مسیرهای پروازی در فرودگاه گرگان

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان از افزایش مسیرهای پروازی فرودگاه گرگان خبر داد و گفت: تا دو هفته آینده مسیر گرگان- اصفهان و هم‌چنین گرگان به رشت به مسیرهای پروازی فرودگاه گرگان اضافه خواهد شد.

رامین آذری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از افزایش ۶۴ درصدی پروازهای فرودگاه گرگان طی ۵۰ روز گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۷۲ پرواز درهفته در مسیرهای جدید و قدیمی انجام می‌گیرد که این رقم تا دو ماه پیش ۴۴ پرواز در هفته بود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان گفت:برمبنای سیاست افزایش پروازها، ما برای اولین بار پرواز هواپیمایی کیش ایر و قشم ایر را داشتیم که وارد عملیات پروازی فرودگاه گرگان شدند.

به گفتهٔ آذری برقراری پرواز اول صبح تهران- گرگان یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان بوده است که این مهم برای اولین بار با پرواز کیش ایر رأس ساعت شش صبح انجام می‌شود.

آذری بابیان اینکه قبلاً دو پرواز به زاهدان از این فرودگاه انجام می‌گرفت، تصریح کرد: درحال حاضر هفته‌ای ۴ پرواز توسط هواپیمایی قشم‌ایر به زاهدان انجام می‌شود.

شمارش معکوس برای افتتاح باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد/ انجام روزانه حدود ۴۰۰ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با بیان اینکه ظرفیت این فرودگاه برای پذیرش پرواز و مسافر بیش از این نیست، گفت: با افتتاح باند ۲۹ راست، حجم نشست و برخاست هواپیماها میان دو باند تقسیم می‌شود.

علی رستمی درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به افزایش نشست و برخاست ها در فرودگاه مهرآباد، گفت: روزانه حدود ۴۰۰ سورتی پرواز در فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست دارند و همین موضوع، ضرورت افتتاح هرچه سریعتر باند ۲۹ راست را گوشزد می کند.  وی با اشاره به حجم بالای ترافیک پرواز در فرودگاه مهرآباد توضیح داد: در مدت زمان انجام این پروژه (بهسازی باند) محدودیت‌های پروازی نیز در فرودگاه مهرآباد اعمال می گردید که با همه اینها بار سنگینی را بر دوش عوامل اجرائی پروازی وارد می نماید که امید است با عملیاتی شدن این باند کنترلرها وعوامل اجرائی در سطوح پروازی به آرامشی نسبی دست یابند.             

وی با اعلام اینکه پیمانکار بهسازی باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد قول داده است تا دی‌ماه امسال این باند را در اختیار فرودگاه قرار دهد، گفت:قبل از به پایان رسیدن سال ۹۵ تمام بخش‌های باند ۲۹ راست فرودگاه به جز سیستم روشنایی آن  افتتاح خواهد شد. درحقیقت این باند با سیستم روشنایی موقت عملیاتی می‌شود و در سال آینده سیستم روشنایی اصلی آن نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته مدیرکل فرودگاه مهرآباد، تاکنون این باند ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تنها بخشی‌هایی از ۲ تاکسی‌وی و استریپ‌های آن باقی مانده است.

نظر شما