شناسهٔ خبر: 31761 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اولین نشست تخصصی راهداری کشور پس از ادغام برگزار شد

معاون برنامه‌ريزی سازمان راهداری: تردد ۹۰۰ میلیون مسافر در ۲۲ هزار کیلومتر شبکه راه‌ها/ سهم ناچیز سازمان راهداری از عوارض و مالیات

شهرام آدم نژاد شهرام آدم نژاد در اولین نشست تخصصی راهداری کشور که پس از ادغام برگزار شد گفت:در ۲۲ هزار كيلومتر شبكه راه‌های عمده كشور، قريب به ۹۰۰ ميليون مسافر و با انواع ناوگان تردد می كنند و ۶۰۰ ميليون تن بار در اين شبكه جا به جا می شوند، اما با اين وجود از انواع ماليات، عوارض و دريافتی ها و عوايد مربوطه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با وجود حجم عظيم فعاليتهای خود از آنها استفاده نمی كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این نشست كه با هدف هم‌اندیشی در خصوص مسائل مرتبط با حوزه راهداری کشور به ویژه پس از مقوله ادغام و در آستانه راهداری زمستانی و اتخاذ تصمیمات و راهبردهای مناسب در این زمینه برگزار شد، عبدالهاشم حسن‌نيا معاون راهداري اين سازمان با اشاره به فرآيند دشوار اما موثر انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازي و  ادغام آن  با ادارت كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استاني، از ادغام به عنوان فرصت ياد كرد و ابراز اميدواري كرد كه از اين فرصت كه با زحمات  و تلاش‌های فراوان ايجاد شده با روحيه‌ همدلي  و تعاون و وحدت رويه در كارها  به نحو  مطلوب جهت ارائه خدمات مناسب به مسافران جاده‌اي و هموطنان و ارتقاي ضريب ايمني راه‌هاي كشور بهره‌بردراي شود.  

وي بر ادامه ديدگاه تعاملي ادارات كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با مجلس محترم شوراي اسلامي به منظور انجام شايسته كارها اشاره كرد و افزود : 

انتظار مي‌رود ادارت كل استاني تمام هم و غم و امكانات و توان خود را براي به ثمر رساندن حركتي كه در سازمان انجام شده است، صرف نمايد.

در ادامه اين نشست صدرا... بمانا  معاون توسعه مديريت و منابع سازمان نيز با اشاره به مراحل سه‌گانه و برنامه‌ريزي شده انتقال، اين فرآيند را به رغم همه دشواري‌ها و مشقت‌ها، به لحاظ سرعت و نتيجه فراتر از حد انتظار توصيف و ابراز اميدواري كرد با پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، مرحله تثبيت نيز به زودي و به نحو شايسته انجام شود.  

وي  اولويت اصلي سازمان را در اين خصوص پرسنل، سرمايه‌هاي انساني و نيروي كار سازمان برشمرد و بر مكان مناسب، انگيزش، آرامش و آسايش و احقاق حق مربوط به كاركنان در اقصي نقاط كشور تاكيد كرد.  

معاون توسعه مديريت و منابع، حل مشكل بودجه ادارات كل استاني به عنوان پيش نياز رفع مسائل مربوط به چارت استان‌ها را يادآور شد و افزود : 

مسئوليت تام بودجه‌هاي استاني بر عهده مديركل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان‌ها و به تبع آن ذيحساب خواهد بود.  

وي چارچوب قانوني در موضوع معاملات با توجه به تاكيد نهادهاي نظارتي را مهم‌ترين موضوع مربوط به اين حوزه ذكر كرد و گفت: در اين راستا سيستمي خريداري شده كه فرآيند مناقصه از ابتدا تا انتها در قالب آن انجام مي‌شود و سيستم، كار تطبيق فعاليت‌ها با قوانين و مقررات را انجام مي‌دهد.  

بر اساس اين گزارش شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ريزي سازمان نيز طي سخناني با اشاره به اهميت فعاليت‌هاي وزارت راه و شهرسازي و به تبع آن سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به لحاظ ميزان ارتباطات مردم با اين حوزه و نيز ادغام اخير، فعاليت‌هاي سازمان را بيش از پيش جهت خدمت‌رساني به هموطنان مهم توصيف كرد افزود  مشكل اساسي در خصوص شبكه، فقدان ادبيات مشترك بين مسئولان ذي‌ربط شبكه با كساني است كه مي‌خواهند به شبكه ياري رسانند.  

وي اظهار داشت : در ۲۲ هزار كيلومتر شبكه راه‌های عمده كشور، قريب به ۹۰۰ ميليون مسافر و با انواع ناوگان تردد مي‌كنند و ۶۰۰ ميليون تن بار در اين شبكه جا به جا مي‌‌شوند، اما با اين وجود از انواع ماليات، عوارض و دريافتي‌ها و عوايد مربوطه، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با وجود حجم عظيم فعاليتهاي خود از آنها استفاده نمي‌كند كه البته اميدواريم در بودجه سال آينده ميزان عوارض افزايش يافته و از مزاياي ۱۰ درصد گازوئيل براي اولين بار بهره‌مند شويم.  

وي ابراز اميدواری كرد راهدارخانه‌هاي كشور سال آينده از وضعيت مطلوب‌‌تري برخورداري شوند تا به نحو مطلوب بتوانند نقش خود را ايفا كنند.

معاون برنامه‌ريزي از تحويل اسناد خزانه طي روزهاي آتي به ادارت كل استاني خبر داد و خاطر نشان كرد : اميدواريم با مجموعه اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي راهداري كشور و حفظ اين شبكه عظيم راه‌ها به عنوان يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌هاي ملي كشور، بهترين خدمات با بهره‌وري مناسب را ارائه دهيم.  

این گزارش مي‌افزايد در این نشستد كه معاون حمل‌ونقل سازمان نيز حضور داشت، مدیرکل بحران و تجهیز ماشین آلات، مدیر کل برنامه و بودجه، مدیر کل فنی و امور پیمان ها، مدیر کل امور مالی و منابع، مدیر کل توسعه ایمنی راه و حریم، نگهداری راه، نگهداری ابنیه فنی به تشریح فعالیتها، اقدامات و برنامه های حوزه مربوطه خود پرداختند و به مسائل و پرسش های طرح شده بویژه پس از شکل گیری ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها پاسخ دادندد

نظر شما