شناسهٔ خبر: 3177 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جهاندیده در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

زمان کلنگ‌زنی فاز ۳ توسعه بندر شهیدرجایی/ تکمیل فاز ۳ به ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد

تفاهم نامه سازمان بنادر و دریانوردی با بانک ملت معاون امور بندری، سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای تکمیل فاز ۲ توسعه بندر شهید رجایی ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی جهاندیده در جمع خبرنگاران و در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و بانک ملت که صبح امروز (شنبه ۱۳ دی) در ساختمان ستاد مرکزی بانک ملت برگزار شد، با اشاره به سفر رئیس جمهور به چابهار و بازدیدش از مراحل پیشرفت فیزیکی توسعه بندر چابهار گفت: نقش بندر چابهار در توسعه محور شرق بر کسی پوشیده نیست و همین که آقای رئیس جمهور در چند ماه گذشته دو بار به این بندر مسافرت کرده، اهمیت این منطقه به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور را نشان می‌دهد.

معاون امور بندری، سرمایه گذاری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چابهار دروازه بزرگی برای اتصال ایران به شبه قاره هند و از سوی دیگر به کشورهای CIS و چین محسوب می‌شود، ادامه داد: سازمان بنادر نیز مصمم است که با همین رویکرد کار را به پیش ببرد و تا به حال مبالغ زیادی را در این بندر صرف کرده و در ادامه هم همین اتفاق رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه برای آغاز عملیاتی کردن فاز ۲ توسعه بندر چابهار مذاکره‌هایی با شرکت‌های داخلی و خارجی انجام شده است افزود: امیدواریم تا دو یا سه ماه آینده سرنوشت انجام کارها در این منطقه تعیین شود و در یکی دو سال آینده شاهد رونق فراوانی در چابهار باشیم که خودش مولد و فعال‌کننده بخش‌های دیگر پس‌کرانه‌ای از جمله حمل و نقل جاده‌ای و ریلی است. در حال حاضر پروژه راه‌آهن به طور جدی در حال پیگیری است و وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیشبرد سریع‌تر پروژه ریلی چابهار - زاهدان هستند.

جهاندیده با بیان اینکه توسعه سواحل مکران برای توسعه شرق کشور و چند استان شرقی و جنوب شرقی بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: توسعه بندر چابهار حتی برای افغانستان، پاکستان، هند، چین و کشوهای آسیای میانه نیز مهم است و رویکرد توسعه‌ای این کشورها از طریق افزایش ارتباطات خود با بندر چابهار است.

وی با بیان اینکه افغانستان کشوری محصور در خشکی است که به دنبال افزایش ارتباطات دریایی خود از طریق بندر چابهار است، خاطرنشان کرد: به دنبال واگذاری تعدادی از اسکله‌های چابهار به افغانستان هستیم؛ زیرا توسعه اقتصادی افغانستان با توسعه چابهار گره خورده است و اینها نشانه‌هایی است از مکلف شدن سازمان بنادر و دریانوردی به جدیت بیشتر در توسعه این بندر.

معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعیین تکلیف اپراتور دائمی بندر شهید رجایی نیز تأکید کرد: مشاور داخلی با همکار خارجی خود در حال مطالعه هستند و امیدواریم تا پایان امسال اسناد خود را آماده کرده و ما حداکثر تا سال آینده (سال ۹۴) مزایده انتخاب اپراتور طولانی مدت این بندر را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قطعا بیش از یک اپراتور برای بندر شهید رجایی خواهیم داشت، ادامه داد:‌ قرار است شرکت مشاور سازمان بنادر و دریانوردی مدل همکاری این دو اپراتور را تعیین کند که این مدل، نوع ارتباط اپراتورها با شرکت‌های فعال در محوطه‌های بندری، اسکله‌ها و گمرک را مشخص خواهد کرد. مشاور ما دارای صلاحیت است و قطعا مطالعات آنها علمی خواهد بود.

جهاندیده خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی از پیشانی اسکله فاز ۲ بندر شهید رجایی استفاده می‌کند؛ اما یال‌های غربی و شرقی آن در دست احداث است که به زودی قرارداد خرید تجهیزاتش منعقد می‌شود و فاز ۳ توسعه بندر نیز ۱۸ دی ماه کلنگ‌زنی خواهد شد که طی سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: فاز ۳ توسعه به همراه تجهیزات و سویلش به ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در تلاشیم این مبلغ را تأمین کنیم./

نظر شما