شناسهٔ خبر: 31784 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

متمول در نشست موضوعی بازآفرینی شهری مدیران کل مطرح کرد:

ضرورت تهیه نظام برنامه‌‏ریزی در محلات هدف بازآفرینی/ تشریح ویژگی مناطق اولویت‌دار در اجرای طرح‌های بازآفرینی

سعید متمول معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر ضرورت تهیه نظام برنامه‌‏ریزی در محلات هدف بازآفرینی گفت: در حال حاضر بازآفرینی ۲۷۰۰ محله از بافت‌های ناکارآمد از سوی دولت و شهرداری‌ها طی ۱۰ سال آینده در دستور کار ستاد ملی بازآفرینی کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید متمول معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در حال حاضرتمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی و شهرداری‌ها قصد دارند با هدف ارتقای شاخص‏ های کیفیت زندگی در محدوده‏‌ها و محلات هدف از طریق برنامه‌های بهسازی، نوسازی، مقاوم‏ سازی و ارتقای دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‏ ها با رویکرد محله‏ محور تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ محله از بافت‏ های ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونت‏گاه ‏های غیررسمی را طی ۱۰ سال با هدف ارتقای سرانه‏ ها به متوسط شاخص ‏های همان شهر برسانند.

متمول در ادامه با بیان این مطلب که پیشروی برنامه عملیاتی درخصوص این اقدام باید در سه بخش توانمندسازی، تامین خدمات و زیرساخت‌ها و نوسازی مسکن انجام پذیرد گفت: قطعا برای رسیدن به هدف نهایی در اجرای این برنامه مواردی از جمله، تهیه طرح‌ها به صورت یکپارچه و هم‌افزا، ایفا کردن نقش حمایت‌گر و تسهیل‌گر از سوی دولت، نقش محوری داشتن مدیریت شهری در اجرای برنامه‌ها، اتخاذ رویکرد شهر نگر و محله‌محور، تعریف پروژه با توجه به زمینه‌های موجود، وجود مشارکت مردمی در تمامی عرصه‌ها،  تاکید بر توسعه درونی و پایدار اجتماعات محلی و پرهیز از مداخلاتی که منجر به از هم گسیختگی بافت اجتماعی، اقتصادی و کالبدی محدوده‌های هدف، مهم و ضروری خواهد بود.

وی نهادسازی، ظرفیت‌سازی، ابزارسازی مالی و حقوقی، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی، شبکه‌سازی، بهسازی و نوسازی مسکن، توسعه و ارتقای خدمات شهری و بهسازی و ارتقای فضاهای عمومی را از جمله موارد ضروری در اجرای برنامه‌های بازآفرینی در سطح محلات هدف دانست و افزود: مسائلی از جمله راه‌اندازی و فعالیت مرکز توسعه محله، حمایت از تشکیل و فعالیت نهادهای مردمی و محلی با اهداف و ماموریت‌های بازآفرینی شهری و حمایت از تشکیل و فعالیت نهادهای توسعه‌گر در حوزه نهادسازی، حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای خرد محلی، برگزاری دوره‌های مهارت آموزی، مشاغل پایه، کارآفرینی و برگزاری دوره‌های آموزش‌ فرهنگی-اجتماعی برای ساکنان در بخش توانمندسازی، اطلاع‌رسانی و اقدامات ترویجی و برگزاری دوره‌های آموزشی و توان‌افزایی برای مدیریت شهری، حرفه‌مندان، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در امر ظرفیت‌سازی، جذب و تخصیص مشوق‌های مالی، شناسایی و تعریف مشوق‌های مالی پشتیبان از طریق ستادهای بازآفرینی استان و شناسایی و تلاش برای رفع موانع حقوقی از طریق ستادهای بازآفرینی استان در بخش ابزارسازی می‌توانند نقش بسیار مؤثر و چشمگیری داشته‌ باشند.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث شبکه‌سازی در اجرای برنامه‌ها افزود: تشکیل و برگزاری منظم ستادهای بازآفرینی استان در جهت پیش برد برنامه‌های بازآفرینی شهری به همراه ارائه گزارش‌ مدیریتی و عملکرد ستادهای استانی به ستاد ملی بازآفرینی به طور منظم می تواند در این بخش مؤثر باشد.

به گفته وی پیگیری و برنامه‌ریزی برای تحقق مصوبات ستادملی و ستادهای استانی در قالب برنامه‌های اجرایی سالانه،  همراه‌سازی مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های ذیربط در پیش‌برد برنامه‌های بازآفرینی شهری، تعریف برنامه اقدام مشترک بازآفرینی با سایر دستگاه‌های ذیربط دولتی، سازمان‌های غیر دولتی، تشکل‌های مردمی و مدیریت شهری و ایجاد و تقویت شبکه‌های همکاری میان مدیریت شهری، سازمان‌های دولتی، تشکل‌های مردمی و سمن‌ها، بخش خصوصی، توسعه‌گران  و تسهیل‌گران از دیگر نکات مهم و ضروری در حوزه شبکه‌سازی به شمار خواهد رفت.

این مقام مسئول تأکید کرد: همچنین مواردی مانند اصلاح فرایندهای تقاضا و مدیریت اعطای تسهیلات نوسازی، مدیریت اعطای مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی شهرداری و سایر سازمان‌ها، مقاوم سازی و بهسازی مسکن،  اسکان مجدد،  ارائه خدمات فنی و نوسازی و عرضه مسکن نیز می توانند در بخش بهسازی و نوسازی مسکن در این محدوده‌ها مثمر ثمر باشند.

متمول در ادامه سخنان خود چاره‌جویی مسایل کنونی محلات و ساکنان و همچنین پیش‌بینی و پیش گیری از رشد و بازتولید محلات و محدوده‌های هدف را از ضروریات بخش توانمندسازی وساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، بهسازی بافت تاریخی و نوسازی بافت ناکارآمد دانست و گفت: ما باید در این مسیر دارای برنامه‌ریزی ویژه و همه جانبه‌ای در حوزه کالبدی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی بوده و در این راه از کمک تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط نیز بهره‌مند شویم.

وی در ادامه ضمن اشاره به برنامه مصوب جهت تدوین سند بازآفرینی محلات در کشور نیز بیان کرد: براساس این سند مشخص شدن شهرهای هدف و محلات هدف به ترتیب در اولویت برنامه قراردارند.

به گفته وی شهرهای با بیشترین جمعیت و مساحت محدوده‌های ناکارآمد در بین شهرهای استان که ستادهای شهرستانی فعال و دارای پروژه‌های ناتمام بهسازی و نوسازی شهری هستند در اولویت سایر شهرها جهت اجرای طرح‌های بازآفرینی قرار دارند.

متمول همچنین تأکید کرد: وجود بافت تاریخی و واجد ارزش در معرض تخریب، پهنه‌بندی خطر لرزه‌خیزی بسیار بالا، سکونتگاه‌های غیررسمی و برخورداری شهر از شرایط بحرانی بسیار ویژه از دیگر موارد مورد اهمیت در انتخاب شهرهای هدف به شمار می‌رود.

معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خصوص ویژگی محلات اولویت‌دار در اجرای طرح‌های بازآفرینی نیز بیان کرد: براساس قوانین موجود محلاتی که دارای بیشترین جمعیت و مساحت محدوده‌های ناکارآمد و پروژه‌های ناتمام، بهسازی و نوسازی در شهر بوده و یا از سویی دیگر با تهدیدهای ویژه‌ای اعم از نابودی میراث تاریخی(ملموس و ناملموس)، ناپایداری گسترده ابنیه و فقر شهری( درآمدی، آموزشی، خدماتی) بسیار زیاد و فزاینده روبه‌رو باشند در اولویت اجرای طرح‌ها قرار خواهند گرفت./

نظر شما