شناسهٔ خبر: 31788 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در هفتاد و دومین سالروز جهانی هواپیمایی کشوری برگزار شد

جزئیات نشست اعضای فراكسيون زنان مجلس و بانوان شاغل در صنعت هوانوردی با عابدزاده/ تاکید بر دفاع از حقوق بانوان

جلسه مقارن با هفتاد و دومین سالروز جهانی هواپیمایی کشوری ، اعلام رسمی تشکیل "جامعه زنان صنعت هوانوردی " در نشست اعضاي فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي با حضور شماری از نمایندگان زنان شاغل در صنعت هوانوردی، ریيس سازمان هواپيمايی كشوری، تنی چند از بانوان خلبان و مشاور وزیر در امور زنان و خانواده وزارت راه و شهرسازی در روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این نشست که به منظور آشنایی نمایندگان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با نقش و حضور فعال زنان در صنعت هوایی کشور و معرفی نهاد غیردولتی "جامعه زنان صنعت هوانوردی " تشکیل شد، کلیه حاضران که تعدادی از خلبانان زن از جمله خانم شمس، اولین کاپیتان زن ایرانی و همچنین هیات مدیره جامعه که غالباً از پیشکسوتان و زنان باسابقه درصنعت هوایی به شمار می روند به معرفی خود پرداختند.

سپس علي عابدزاده مدیر عامل سازمان هواپیمایی کشوری پس از خیرمقدم به نمایندگان محترم مردم با تشریح شرایط موجود صنعت هوایی کشور، اظهارداشت: علي رغم وجود تحريم هاي طولاني مدت عليه كشورمان ما توانستيم با كمك تمامي متخصصان و همكارانمان اين صنعت را حفظ و تمامي استانداردهاي بين الملل را رعايت كنيم. وي با بيان اينكه پیرو شرایط پیش آمده ظرف يكسال اخير،  توانسته‌ايم بسياري از مسائل و مشكلات كه عامل جدي عقب ماندگي صنعت بود را مرتفع كنيم افزود: به طور حتم گام هاي موثري را در آينده نزديك طي خواهيم كرد و در تلاش هستيم مشكلات نيروي انساني به ويژه بانوان شاغل در اين صنعت را به حداقل برسانيم.  چرا كه با توجه به كيفيت فعاليت خانم ها در كریدورهای پروازی هواپيمایی کشوری، بسياري از شركت هاي هواپيمايي از اين همکاری استقبال مي‌كنند. وی برعظم جدی نظام بر رشد و ارتقا زنان در این عرصه تخصصی تأکید نمود.

در این نشست خانم فهیمه احمدی دستجردی، مهندس پرواز و یکی از نخستین خلبانان زن ایرانی، به عنوان مدیرعامل، اهداف تشکیل جامعه زنان صنعت هوانوردی را تشریح نمود. این اهداف عبارتند از:  ۱) ارتقا آگاهی و بینش جامعه در ارتباط با نقش مسئولیت و توانمندی بانوان صنعت هوانوردی ۲) ارتقا آگهی بانوان در مسئولیت و تعهد اجتماعی انها  در صنعت هوانوردی ۳) گسترش روحیه تعاون همکاری بین بانوان صنعت هوانوردی ۴) بروز نمودن دانش علمی فنی و تخصصی اعضا و ۵) ارائه پیشنهاد به منظور ارتقای کیفی برنامه های آموزشی – پرورشی و مهارتی و فرهنگی صنعت هوانوردی  ۶) شناسایی توان علمی – فنی و مهرتی و مدیریتی اعضاء جامعه و هدایت آن ها به مراکز مورد نیاز کشور ۷) تجلیل از بانوان شاخص و پیش کسوت صنعت هوانوردی ایران.

او در بیانات خود ضمن اعلام این خبر که فراخوان جهت عضویت در این جامعه از روز گذشته ، مصادف با روز جهانی هوانوردی آغاز شده است ، با اشاراتی به محدودیت ها و موانع موجود برای فعالیت و رشد زنان در این عرصه ، قدردانی و سپاس خویش را از تمامی پیشکسوتان و اساتید در این صنعت که زمینه های پیشرفت و ارتقا را برای ایشان و سایر زنان پیشرو فراهم ساخته اند اعلام نمود.

در ادامه نمایندگان مجلس ضمن اعلام خرسندی از حضور در جمع زنان شاغل در صنعت هوایی  و نیز شگفتی از این حضور جدی و پرشمار تخصصی زنان در این حوزه، نقطه نظراتی  را مطرح کردند:

فاطمه سعيدي: تا به امروز ما صنعت هوانوردي را مردانه تصور مي كرديم اما با حضور در اين جمع مي بينيم كه بانوان شاغل در صنعت هوانوردي همه جوان و توانمند هستند و اين باعث افتخار ماست. به نظر می رسد ، حضور بانوان در اين صنعت به ويژه در بخش هاي فني- مهندسي نه تنها كم نيست بلكه در كارهاي مديريتي نيز حضوري فعال و چشمگير دارند.

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین همچنین به نقش و اهمیت حضورزنان در این صنعت و لزوم برنامه ریزی برای گسترش تعامل و همکاری هرچه بیشتر با مجلس اشاره نمود.

فاطمه ذالقدر نماينده مردم تهران نيز با اشاره به توانمندي زنان شاغل در اين صنعت اظهارداشت: مطمئنا در يك تعامل درست میان مجلس و صنعت هوايي كشور بسياري از اين معضلات حل خواهد شد و يكي از اين موارد ساماندهي نيروي انساني بويژه بانوان شاغل در اين صنعت خواهد بود.

تاج الديني عضو ديگر فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: با توجه به اينكه در اين دوره از مجلس شوراي اسلامي حضور بانوان بيشتر از گذشته است لازم است امروز نگاه مان را به جامعه زنان تغيير دهيم و جامعه زنان انتظار دارد از حق و حقوق آنان دفاع كنيم.

طيبه سياووشي نايب رئيس اول فراكسيون زنان مجلس گفت: بسيار خوشحالم در جمعي هستم كه زنان شجاع و جسوري توانسته اند به رغم شرايط ناهموار شرايط اجتماعي و فرهنگي به شغلي دسترسي پيدا كنند كه عرصه مردانه محسوب مي شو. وي اظهاراميدواري کرد که دراين جمع بتوانيم مسائل و مطالبات اين جمع تلاشگر را پيگيري كنيم.

در ادامه اين نشست منا عرفانيان مشاور وزير راه و شهرسازي در امور بانوان ضمن خوش آمدگویی به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ، به نقش و جایگاه پیش کسوتان زن در عرصه صنعت هوانوردی در زمینه سازی برای حضور فعال خلبانان جوان زن و سایر متخصصان زن در این عرصه اشاره نمود. وی در ادامه به سیاست ها و برنامه ها ی وزارت راه و شهرسازی در حوزه زنان و خانواده  اشاره نمود که برحقوق ، مطالبات و توانمندی های کارکنان و کاربران زن در این وزارتخانه تمرکز دارد.  .

در پايان شهناز علي بابايي مشاور امور بانوان سازمان هواپيمايي كشوري نيز گزارشي كوتاه از فعاليت هاي انجام شده با توجه به طرح ها و برنامه هاي سازمان ارائه نمود.

تاج الديني عضو ديگر فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: با توجه به اينكه در اين دوره از مجلس شوراي اسلامي حضور بانوان بيشتر از گذشته است لازم است امروز نگاه مان را به جامعه زنان تغيير دهيم و جامعه زنان انتظار دارد از حق و حقوق آنان دفاع كنيم.

خانم‌ها دکتر شادی طلب و دکتر امیر ابراهیمی اعضای کمیته علمی امور زنان وزارتخانه نیز از جمله حاضران در این نشست بودند.

نظر شما