شناسهٔ خبر: 31792 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور و کارگزار سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد؛

آغاز واگذاری زمین‌های سنددار به بومیان منطقه چابهار/ تشکیل هیات‌اجرایی و یگان ویژه حفاظت از زمین/ جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی

حامد صالحی مشاور و کارگزار سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام تشکیل کمیته راهبری ساماندهی شهر چابهار در مجموعه وزارت راه و شهرسازی از آغاز واگذاری زمین در چابهار به ساکنان بومی خبر داد و بخشی از برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن را در واگذاری اراضی تشریح کرد.

حامد صالحی مشاور و کارگزار سازمان ملی زمین و مسکن در طرح توسعه مکران در مورد وضعیت اراضی چابهار به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از سال 53 تا 90 زمین‌های چابهار در اختیار شهرداری بود تا به صورت اجاره‌ای در اختیار مردم منطقه قرار بگیرد اما پس از سال ۹۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی این اجازه به سازمان ملی زمین و مسکن داده شد تا واگذاری املاک را به مردم به صورت سند آغاز کند.

مشاور سازمان ملی زمین و مسکن در طرح توسعه چابهار ادامه داد: مطالعاتی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن با تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی در چابهار آغاز شد و هم اکنون چابهار  شامل ۲۴۵۰ هکتار است که بخش عمده‌ای از زمین‌های مجاور محدوده شامل سکونتگاه‌های غیررسمی به مساحت ۱۰۰۰ هکتار در اختیار بومیان قرار گرفته است.

صالحی با تاکید بر انجام مطالعات منطقه‌ای طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ در چابهار افزود: با آغاز مطالعات ظرف دو سال گذشته در چابهار، هیات‌اجرایی چابهار تشکیل و برنامه جامع حافظت از اراضی برای جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی با همکاری مدیریت هیات‌اجرایی و یگان حفاظت در منطقه چابهار آغاز شده است.

به گفته وی، در نخستین گام‌ها، ۱۲ سکونتگاه غیررسمی در شهر چابهار شناسایی شده‌اند که ساماندهی آنها با تشکیل کمیته راهبری متشکل از سازمان ملی زمین و مسکن در حوزه سامان دادن به زمین و واگذاری اراضی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای شناسایی و ساماندهی به حاشیه‌نشینان و توانمندسازی آنها و معاونت معماری و شهرسازی برای تصویب طرح‌های توسعه و تصمیم‌گیری در رابطه با قوانین و ضوابط جدید شروع شده است.

صالحی در رابطه با ساماندهی روستاهای آسیب‌دیده چابهار که به دلیل خشکسالی دو دهه، کشاورزی آنها نابود شده است به شکل‌گیری روستای کمب در جوار شهر چابهار اشاره کرد و گفت: ساماندهی روستای کمب که مساحتی در حدود ۴۰۰ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۳۵۰۰ نفر دارد آغاز شده است.

وی همچنین برنامه درجاسازی و توانمندسازی و همچنین طرح جابه‌جایی  را راهکارها و برنامه‌های در دست اقدام کمیته راهبری چابهار خواند و افزود: برای حاشیه‌نشینی‌هایی که پیرامون شهرها شکل گرفته‌اند طرح آزادسازی زمین و تخصیص اراضی بر اساس ضوابط و قوانین طرح‌های جامع شهری در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیته راهبری در دست پیگیری قرار دارد. /

نظر شما