شناسهٔ خبر: 31820 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مصطفایی عنوان کرد

نگاه کیفی به بازآفرینی شهری حاکم است/ اختصاص ردیف بودجه ۱۴۰۰ میلیارد تومانی به بهسازی بافت‌های فرسوده/ شناسایی و تملک ۱۲۰ بنا در بافت‌های تاریخی/ همکاری ۳۲ دستگاه دولتی در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری

نریمان مصطفایی مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری در تشریح برنامه‌های بازآفرینی پایدار شهری و ستاد ملی، بر غلبه رویکرد کیفی بر کمی در سیاست‌ها و برنامه‌های این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نریمان مصطفایی، مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار صبح امروز ۲۱ آذر دربرنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به تشریح برنامه‌های این ستاد پرداخت.

مصطفایی با بیان اینکه بافت فرسوده میانی شناسایی شده در ۴۹۵ شهر کشور مساحتی بالغ بر ۷۶ هزار هکتار را شامل می‌شود، عنوان کرد: دراین دوره نگاهی یکپارچه به بافت‌های ناکارآمد داریم و علاوه بر بافت فرسوده و نابسامان میانی که ۷۶ هزار هکتار مساحت دارد به بافت‌های حاشیه‌ای، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی و بافت‌های با پیشینه روستایی و نیز بافت‌های ناسازگار چون پادگان‌ها و زندان‌ها نیز توجه می‌شود که این بافت‌های ناسازگار می‌توانند برای ذخیره‌سازی اراضی مورد نیاز ساماندهی و بهسازی بافت‌ها مورد استفاده قرار گیرند. تمام این بافت‌های ناکارآمد درمجموع حدود ۱۳۰ هکتار مساحت دارند و خصوصا در کلان‌شهرها با مساحت بزرگ سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه هستیم.

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه درکارگروه تعیین تکلیف مدیریت روستاها به بافت‌های فرسوده روستایی توجه می‌شود، گفت: روستاهای حریم شهرها گاه تبدیل به سکونتگاه‌های غیررسمی شده‌اند و تاکنون ۴۰۰۰ روستا را با این مشخصات شناسایی کرده‌ایم که ۲۰۰۰ روستا ازاین تعداد بالای ۵۰ هزار نفر سکنه دارند. این روستاها نه شهرداری نه دهیاری دارند و در وضعیت بلاتکلیفی هستند که ساخت و ساز در آنها قابل کنترل نیست و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی آنها سیاستگذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه کیفی به مسئله بهسازی بافت‌های ناکارآمد غلبه دارد، افزود: بیشترین نوسازی بافت‌های فرسوده با آمار بین هفت تا ۱۲ درصد در تهران انجام شده است درعین حال رویکرد ما در بازآفرینی تنها نوسازی تعدادی خانه نیست بلکه توسعه همه جانبه زیست محیطی، اقتصادی و فرهنگی را شامل می‌شود.

مصطفایی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ستاد توانمندسازی ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط است، گفت: پس از شهریور ماه ۹۳ عطف به سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی سند راهبردی توانمندسازی و سازماندهی بافت‌های فرسوده تصویب شد که سایر بافت‌ها نیز وارد بحث توانمندسازی شدند. از سوی دیگر تلاش شد از مشارکت مردم و بخش خصوصی استفاده کنند و محدودیت‌های موجود در ارائه تسهیلات از بین بروند. دریکی دو سال اخیر بانک‌ها نتوانستند به تامین مالی تسهیلات بپردازند و از سوی دیگر نرخ سود تسهیلات آنها بالا بوده است. تصویب شده بود که در کلانشهرها، شهرهای میانه و کوچک به ترتیب ۵۰، ۴۰ و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی داده شود که سود تسهیلات حدود ۲۴ درصد رقمی بالا بود و منابع مالی مربوط نیز تامین نشد و فقط به صورت موردی در چندجا به اجرا رسید. تا اینکه رئیس جمهور تسهیل صندوق یکم خانه اولی‌ها را مطرح کرد که نرخ سود آن هشت درصد است و به بهسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دارد. این تسهیل درحال کارسازی است و تمرکز ما بر بانک تخصصی مسکن شده تا تحقق آن آسان‌تر باشد. دولت نیز ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کند و به زودی شاهد جریان‌سازی بهسازی سکونتگاه‌ها و بافت‌های فرسوده خواهیم بود.

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: اختصاص ردیف بودجه نیز درحال تحقق است. با اینکه امسال دولت درمضیقه مالی بود ولی احیای بافت فرسوده از موارد ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود که هر شش ماه مقام معظم رهبری درباره آن گزارش‌گیری می‌کند و ردیف اعتبار اختصاص داده شده به آن ۱۴۰۰ میلیارد تومان است. البته متاسفانه هنوز در تخصیص بودجه مشکل داریم ولی کار خود را از اعتبار منابع داخلی شروع کرده‌ایم و درحال اجرای پروژه‌هایی در محله‌های هدف هستیم. دراین راستا برای احیای بافت‌های تاریخی نیز با میراث فرهنگی و شهرداری‌ها مشارکت داریم و تاکنون ۱۲۰ خانه باارزش تاریخی تملک شده‌اند که بر اساس نیازها و موقعیت شهر دارای کاربری فرهنگی می‌‌شوند.بر اساس موقعیت شهرها بهبود بافت فرسوده، حاشیه یا بافت تاریخی دراولویت قرار می‌گیرد و اولویت ما رفع مشکلات ساکنان است نه نوسازی چند پلاک. در این راستا از مشارکت ۳۲ دستگاه دولتی همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های محلی همچنین بخش خصوصی استفاده می‌شود. ازجمله می‌توان به راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری اشاره کرد.

وی با اذعان بر اینکه ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف موجب کند شدن پروژه‌ها می‌شود، تاکید کرد: درعین حال حضور دستگاه‌های مختلف هزینه اضافی را کم می‌کند و اهرمی در تکمیل برنامه‌ها خواهد بود. وزارت راه و شهرسازی دبیری ستاد  ملی بازآفرینی شهری پایدار را برعهده دارد. درعین حال سایر دستگاه‌ها عضو ستاد هستند. درهر برنامه تلاش داریم نگاهی جامع داشته باشیم و به عواقب برنامه‌ها توجه کنیم که منجر به ترک ساکنان نباشد و مجدانه تلاش داریم ستاد بازآفرینی درتمام استان‌ها به ریاست استانداران جلسه های منظمی داشته باشد و از همکاری بانک‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعطای تسهیلات استفاده می‌کنیم.

مصطفایی با بیان این که تحقق برنامه‌های ما زمان‌بر است، گفت: از عرصه‌های جدیدی چون توسعه گرانی که پیمانکار صرف نیستند و درسود و زیان شراکت دارند برای خارج کردن برنامه‌ها از حالت دولتی صرف استفاده می‌شود که دراین زمینه چندین پروژه آزمایشی را درحال اجرا داریم.

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: در سطح پایین از تشکل‌های محلی و استفاده از ظرفیت بالقوه خیرین نیز استفاده می‌کنیم و تاکید ما ارتقای کیفیت زندگی با درنظر گرفتن تمام جوانب است.

وی همچنین به ارائه بسته تشویقی به بهسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: دراین راستا شهرداری‌ها عوارض را کاهش می‌دهند و انشعابات برق و گاز و آب به طور رایگان متصل می‌شوند تا تشویقی برای سرمایه‌گذاران و مردم برای ورود به عرصه بهسازی باشد.

مصطفایی همچنین تاکید کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما بهسازی مناطق حاشیه‌نشین است که برای این مهم در ۱۰۰ شهر تعیین برنامه شده است.

نظر شما