شناسهٔ خبر: 31827 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

اعلام آمادگی مرکز تحقیقات برای تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر سونامی/ پیش‌بینی زلزله‌های ۸ ریشتری/ جمعیت‌پذیر کردن مناطق مکران راهکار افزایش تولیدناخالص‌داخلی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام آغاز مطالعات گسترده خطرات طبیعی در سواحل مکران و هشدار نسبت به زلزله و سونامی در آن منطقه از آمادگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر سونامی خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان سلسله مطالعاتی که در آن مرکز در زمینه مسائل مربوط به سواحل مکران در دست بررسی است، گفت: توسعه مناطق جنوبی کشور به ویژه استان‌های همجوار با دریای‌عمان از جمله برنامه‌های مهمی است که در دستور کار ویژه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه توسعه دریامحور از برنامه‌های مهم دولت یازدهم است، افزود: با ماموریتی که جناب رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم به ما دادند سند پیش‌نویس توسعه دریایی کشور، سال گذشته تنظیم شد و اقدامات اجرایی آن در حال انجام است.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: افزایش سهم دریا در افزایش GDP (تولید ناخالص‌داخلی) یکی از برنامه‌های دولت است که یکی از راهکارهای آن نیز جمعیت‌پذیر کردن شهرها به ویژه سواحل‌جنوبی کشور و سواحل مکران است که نقش مهمی در توسعه دریامحوری ایفا می‌کنند.

آغاز مطالعات گسترده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سواحل‌مکران

به گفته وی، توسعه مناطق جنوبی کشور و سواحل مکران جزو دستورکارهای دستگاه‌های مختلف به ویژه دستگاه اجرایی کشور است اما در عین‌حال باید مخاطرات آن منطقه را نیز در نظر گرفت و توجه جدی به آن داشت که مجموعه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این زمینه مطالعات گسترده‌ای را آغاز کرده است.

شکرچی‌زاده گفت: یکی از مخاطرات بسیار مهم که در منطقه مکران و استان‌های سواحل جنوبی کشور وجود دارد خطر سونامی است. منطقه مکران، یکی از زلزله‌خیزترین نقاط جهان است که ظرفیت زلزله‌های بیش از ۸ ریشتر را در آن منطقه پیش‌بینی می‌کنیم. به همین دلیل نیز بسیار مهم است که ملاحظات آن منطقه را در مورد سونامی و زلزله در برنامه‌های مختلف اجرایی و توسعه‌ای مورد توجه قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مطالعات مفصلی درباره سونامی و زلزله برای منطقه مکران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده است که جزو مطالعات پایه‌ای است.

وی با اعلام این مطلب که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشکده زلزله، مرکز زمین‌شناسی و همچنین کشورهای جنوبی دریای‌عمان همچون کشور عمان مطالعات قابل‌توجهی را در زمینه مخاطرات منطقه مکران انجام داده‌اند، پیشنهاد تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌های منطقه مکران را با توجه به مخاطرات منطقه داد.

شکرچی‌زاده گفت: مجموعه مطالعات جامع مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشگاه زلزله، زمین شناسی می تواند تحت عنوان آیین نامه داخلی ساختمان ها برای سونامی تدوین شود و مرکز تحقیقات آمادگی تدوین آیین نامه را دارد.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هنوز اقدامی برای تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌های منطقه مکران انجام نداده است. اما پیشنهادمان این است که تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌های سواحل مکران در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار بگیرد.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ مباحث زلزله را مورد توجه قرار داده است، گفت: برای سونامی آیین‌نامه‌ای وجود ندارد و به همین دلیل نیز نیازمند آیین‌نامه داخلی ساختمان‌ها برای سونامی هستیم.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه تدوین آیین‌نامه داخلی ساختمان‌ها در برابر سونامی آمادگی لازم را دارد. /

نظر شما