شناسهٔ خبر: 31832 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام کرد:

کسب مقام اول خراسان رضوی در سامانه «متا» ثبت اطلاعات مکانی وزارت راه و شهرسازی

کامیار اخوان رضایت سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از کسب مقام اول در زمینه ثبت اطلاعات مکانی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، کامیار اخوان رضایت با اعلام این خبر افزود: سامانه «متا» با هدف گردآوری، اشتراک‌گذاری و تبادل انواع نقشه‌ها، فایل‌ها و لایه‌های اطلاعاتی مکان‌محور وزارت راه و شهرسازی طراحی و تولید گردیده است.

وی اضافه کرد: ایجاد یک کتابخانه داده مکانی، کاهش موازی‌کاری در تولید داده‌های مکان‌محور و نزدیک شدن به بازار داده مکانی از مهم‌ترین دستاوردهای این سامانه پیش‌بینی می‌شود، این نرم‌افزار در بستر وب، با معماری متمرکز (central) و کاملاً مستقل از سایر نرم‌افزارها در سال ۱۳۹۴ طراحی و تولید شده است.

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در همین راستا اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از تابستان امسال با همکاری مدیریت‌های شهرسازی، املاک، راهسازی، مسکن، اداره عمران و  بهسازی و واحد GIS این اداره کل، فعالیت خود را در راستای ثبت داده‌های مربوطه در سامانه «متا» آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در ثبت اطلاعات سامانه متا در جایگاه نخست کشور قرار دارد، گفت: استان خراسان رضوی با ثبت بیش از ۵۴ هزار لایه که شامل تقریباً نیمی از اطلاعات کل سامانه است، با اختلافی بسیار زیاد از سایر استان‌ها در جایگاه نخست کشور قرار دارد و سه نفر از همکاران این اداره کل جزو پنج نفر اول فعال‌ترین کارشناسان کشور می‌باشند.

اخوان رضایت در خصوص سامانه «متا» توضیح داد: کاربرد وسیع داده‌های مکان‌محور در وزارت راه و شهرسازی، استفاده از داده‌ها و نرم‌افزارهای GIS را ضروری کرده است، ولی از طرفی به سبب عدم اشتراک‌گذاری صحیح داده‌ها و از سوی دیگر به سبب پراکندگی فعالیت‌های GIS در سطح کشور، جایگاه، اهمیت و کاربرد داده‌های GIS  و بانک‌های GIS  به درستی مشخص نشده است.

وی بیان کرد: همین مسئله باعث گردیده فرهنگ بهره‌گیری ازGIS  تاکنون نهادینه نشده و صرف الزامات و دستورالعمل‌های بالادستی اجرای این مقوله چندان راهگشا نخواهد بود. لازم به ذکر است که گام نخست در نهادینه شدن این فرهنگ تنها زمانی میسر می‌شود که کاربران و کارشناسان ستاد و بدنه وزارتخانه از وجود داده‌های مکانی مورد نیاز خود و به‌روز بودن آن‌ها اطمینان یافته و همچنین دسترسی به این داده‌ها به سهولت برای آن‌ها ممکن باشد.

سرپرست اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: مسئله فوق تقریباً در سطح تمامی وزارتخانه‌ها کم و بیش به عنوان مشکل اصلی در به‌کارگیری بهینه GIS  مطرح است، طولانی بودن روند اجرای پروژه‌های GIS  کلاسیک نیز به این مشکلات افزوده است، همچنین موازی کاری‌ها در تهیه و تولید داده‌های مکانی که هزینه‌های مادی و زمانی قابل‌توجهی را به سازمان‌ها تحمیل می‌کند، یکی دیگر از پیامدهای این مسئله است.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهای شناخته شده برای حل این مسئله، پیاده‌سازی سامانه‌های Clearinghouse  سازمانی و ملی است که می‌توان آن را به نوعی شبکه به اشتراک‌گذاری و تبادل داده‌های مکانی در سطح سازمان، وزارتخانه و در نهایت در سطح ملی دانست و Clearinghouse وزارت راه و شهرسازی در این راستا با معماری متمرکز central و در بستر وب طراحی شده است.  

نظر شما