شناسهٔ خبر: 31882 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه:

هشدار ایران به ترکیه نسبت به قاچاق سوخت از سوی ناوگان ترانزیتی ترک/ تاکید بر ایجاد روابط جدید برمبنای منافع مشترک و عمل متقابل

نشست مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اتحادیه کامیون‌داران ترک در حال سیاست گذاری برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه است و کامیون‌های ترک می‌خواهند از سوخت ارزان ایران برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند و ایران بیش از این این وضع را برنمی‌تابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با حضور محمدجوادعطرچیان، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و هم‌چنین سائلیم ایلچی اوغلو مدیرکل راهداری وزارت ترابری، دریانوردی و ارتباطات و هیاتی همراه وی، در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدجواد عطرچیان دراین جلسه با انتقاد از ادامه قاچاق سوخت ازسوی کامیون های ترانزیتی ترکیه و عدم قبول آن از سوی طرف ترک، گفت:دو طرف باید اراده ای قوی برای حل مشکلات حمل و نقلی داشته باشند.

وی با اعلام اینکه ما از طرف ایران این آمادگی را داریم که کلیه مسائل حمل و نقل جاده ای را با طرف ترک حل وفصل نماییم، گفت: خواهان این هستیم که این توافقات در یک فضای رضایتمندانه باشد.

عطرچیان با بیان اینکه متاسفانه در بیشترمذاکرات درخواست های طرف ترکیه نوعی زیاده خواهی و شامل امتیازاتی است که به جا نیست، گفت. در ژانویه ۲۰۱۵ توافقنامه ای بین محمود واعظی وزیر ارتباطات و همتای ترک درمورد سوخت به امضا رسید که این موافقتنامه از روز اجرا توسط طرف ترکیه نقض شد. بر اساس این توافقنامه قرار بود کامیون های ترانزیتی ترکیه با سوخت کافی به ایران بیایند. این امتیازی بزرگ بود که طرف ایرانی به طرف ترک داد اما تقریبا ازهمان ابتدا کامیون های ترک سوخت خود را در ایران می زدند.

وی ادامه داد:براساس مطالعاتی که ایران طی شش ماه روی کامیون های ترانزیتی ترک درمرز بازرگان انجام داد، مشخص شد در یک محدوده ی زمانی کوتاه بیش از ۵۰۰ کامیون ترک درایران قاچاق سوخت انجام داده اند و نتیجه این تحقیق برای مقامات ترکیه ارسال شد. متاسفانه طرف ترک پاسخی به مکاتبات ما نداد و محدودیتی برای این کامیون ها اعلام نکرد.

 عطرچیان ادامه داد: ایران با هدف برقراری مناسبات بهتر با ترکیه، سعی کرد ادعای خود را اثبات کند و برای همین لیستی از پانصد کامیون ترک با دست خط خود رانندگان کامیون‌ها که اعتراف به انجام قاچاق سوخت کردند تهیه شده است.

وی با ارائه این لیست به طرف ترک، گفت: ادامه این وضعیت باعث شد توافقنامه دوجانبه دکتر واعظی و همتای ترک وی نقض شود.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اتحادیه کامیون‌داران ترک درحال سیاست‌گذاری برای رسیدن به بازارهای آسیای میانه هستند و کامیون های ترک می‌خواهند از سوخت ارزان ایران برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه استفاده کنند و ایران بیش از این این وضع را برنمی تابد.

به گفته عطرچیان مشکل اصلی در روابط حمل و نقلی ترکیه و ایران، کامیون های ترانزیتی ترکیه است که باید سوخت خود را از ترکیه بیاورند و سوخت کافی برای عبور از سرزمین ایران داشته باشند اما عملا این اتفاق نیفتاده است.

در ادامه این جلسه سائلیم ایلچی اوغلو، مدیرکل راهداری وزارت ترابری ترکیه گفت: ایران و ترکیه باید تلاش نمایند تا از این تاریخ صفحه جدیدی که برازنده روابط ترکیه و ایران است باز شود. ضمن اینکه ترکیه هم تاکید دارد که روابط جدید باید برمبنای منافع مشترک و عمل متقابل باشد.

وی با ادعای اینکه ترکیه هیچ امتیازی از طرف ایرانی نخواسته است، گفت. موضوع مورد تاکید قاچاق سوخت است که ما این لفظ را برای سوختی که داخل باک کامیون‌ها است مناسب نمی‌دانیم و خواهان آن هستیم ایران هم دست از اصرار مبنی بر قاچاق سوخت از سوی کامیون‌های ترک بردارد.

اوغلو ادامه داد: دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت متاسفانه در ایران درحال اجرا است اما ما در هیچ یک از کشورهای اطراف مالیاتی تحت عنوان مابه التفاوت قیمت سوخت نمی‌بینیم که دریافت شود. با این حال هر پیشنهادی را که ایران بخواهد امضا می‌کنیم و تنها شرط ما این است که روند مشابهی را در ترکیه نسبت به کامیون‌های ایرانی اعمال کنیم.

نظر شما