شناسهٔ خبر: 31951 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بازگشت هواپیمای غیرعملیاتی ایرباس به ناوگان هما/ همت متخصصان ایرانی در توانمندسازی مهندسی هواپیما

هواپيما هما هواپیمای EP-IED از نوع هواپیماهای ایرباس A320 پس از پنج سال زمینگیر بودن به اتکای دانش و توانمندی قسمت مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به ناوگان هواپیماهای عملیاتی این شرکت بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل محمدی‌راد معاون مهندسی و تعمیرات هما درباره بازگشت هواپیمای غیرعملیاتی ایرباس به ناوگان هما گفت: این هواپیمای ایرباس از سال ۱۳۸۸ وارد ناوگان هما شد و پس از ۲۹ هزار و ۶۸۲ ساعت پرواز، در سال ۱۳۹۱ به دلیل تحریم و نبود قطعات، به اجبار از ناوگان هواپیماهای عملیاتی هما خارج شد.

«ابوالفضل محمدی راد» افزود: با توجه به اینکه این هواپیما از ساعت پروازی مناسبی برخوردار بود، شهریور ماه امسال تعمیرات اساسی آن دوباره در دستور کار قرار گرفت.

محمدی راد ادامه داد: به طور معمول انجام تعمیرات اساسی هر هواپیما بر اساس برنامه ریزی مجزا برای واحدهای ذیربط با نظارت کارخانه سازنده انجام می شود اما با توجه به زمینگیر بودن طولانی این هواپیما، برنامه بسته تعمیراتی این هواپیما در سه مرحله تجدید و تکمیل شد.

به گفته وی، پس از بازرسی های عادی و اختصاصی در بخش بدنه همه پنل های بال، بدنه و دم، پنل های دیواره، کف و سقف انباره های بار، کابین خلبان و مسافران، پنل های دسترسی به مخازن سوخت و جایگاه اتصال موتورها به بال پیاده و به کارگاه ها فرستاده شد.

وی ادامه داد: در آغاز روی قطعات پیاده شده همه نقاط هواپیما بازرسی ها به صورت تخصصی و چشمی انجام شد و در نهایت بازرسی های غیرمخرب نیز در نقاط مورد نظر کارخانه سازنده صورت پذیرفت.

روابط عمومی هما به نقل از معاون مهندسی و تعمیرات هما نوشت: برای بازرسی های عادی و خاص موتورهای هواپیمای ایرباس و جایگاه اتصال آنها به بال، موتورها پیاده و پس از انجام همه اصلاحیه های اجباری، بر اساس استانداردهای کارخانه سازنده دوباره نصب شد.

وی اضافه کرد: در بخش کابین خلبان پس از پیاده سازی، بازرسی و نصب دوباره همه قطعات، تست های مختلف و متعدد سیستم های اویونیکی و مکانیکی همچون سیستم های ناوبری، سطوح کنترل هواپیما، سیستم باز و بسته سازی عادی و اضطراری ارابه های فرود، سیستم های پنوماتیکی (هوای فشرده)، هیدرولیکی، الکتریکی، سیستم آب و پساب، سیستم تهویه مطبوع، سیستم های رادیویی، سامانه خلبان خودکار، سامانه نشست خودکار هواپیما و همچنین همه تست ها و تنظیمات مربوط به موتورهای هواپیما انجام شد.

به گفته وی، در بخش کابین مسافر نیز همه قطعات پیاده و پس از بازرسی، دوباره نصب و تست های مختلف دراین بخش نیز انجام شد.

محمدی راد از انجام بیش از ۷۰هزار نفر ساعت کار در بخش های مختلف خبر داد و گفت: تعمیر این هواپیما از شهریورماه آغاز شد و ابتدای آذرماه پایان یافت.

معاون مهندسی و تعمیرات هما افزود: پرواز آزمایشی هواپیمای ایرباس ED در اوایل آذرماه به مدت چهار ساعت توسط خلبان قاسمی معاون عملیات هما و خلبان شیرزاد انجام شد.

محمدی راد اضافه کرد: در مکاتبات انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری، هفته گذشته مجوز پرواز هواپیمای ایرباس دریافت شد و اکنون هواپیما در مسیرهای داخلی پرواز می کند.

گفتنی است، بر پایه قرارداد امضا شده با شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما، ۶ فروند در سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل ایران‌ایر می‌شود. ارزش این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است.

با امضای این قرارداد، نخستین گام مهم برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برداشته شد و بزودی با نهایی شدن خرید یکصد فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر (ATR) نوسازی ناوگان هوایی ایران ایر با سرعت بیشتری دنبال می‌شود./

نظر شما