شناسهٔ خبر: 32038 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

شرکت ایران در ششمین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا- اقیانوسیه/ اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار به نوسازی حاشیه نشینی سیستان و بلوچستان/ تشریح سیاست‌های مسکن در دولت یازدهم

گزارش آخر هفته تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تخصیص تمامی ثروت زمین در اختیار بازآفرینی‌شهری در نشست با مدیرکل راه و شهرسازی استان‌های کشور، انتصاب مدیرکل دفتر مقررات‌ملی و کنترل ساختمان، حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ششمین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا- اقیانوسیه، تشریح سیاست‌های پیش‌روی مسکن و آخرین تصمیم‌گیری‌ها در مورد اجرای مسکن اقشار کم‌درآمد، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن در هفته گذشته در سایه اخبار مختلف ناشی از خرسندی از خرید هواپیمای بویینگ، گزارش‌ها و برنامه‌های خود را در طرح‌های مختلف بازآفرینی‌شهری، تشریح سیاست‌های پیش‌ِروی مسکن، اعلام مصوبات شهرسازی، گزارش از جزئیات مسکن مهر، شهرهای جدید و سایر حوزه‌ها دنبال کرد.

تمام ثروت زمین در اختیار بازآفرینی‌شهری قرار می‌گیرد

وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت با حضور در جمع مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در نشست موضوعی بازآفرینی شهری بر اینکه پروژه‌ها باید در خدمت شهروندان و نه پروژه باشد، مولفه های ایران شهری را سازگار با طبیعت و اقلیم دانست و گفت: حجم کار انجام شده بسیار شایان و قابل ارائه‌ است و تک تک شما مدیران در استان خود می‌توانید از عملکرد خود با افتخار یاد کنید. کار عظیمی در این شرایط انجام شده و در خشکسالی منابع از منابع مالی استفاده کرده‌ایم و کارگاه‌ها را زنده نگه‌داشته‌ایم و جاهایی که نیاز به ورود فوق‌العاده بود از جمله همین اعزام دو میلیون نفر برای زیارت اربعین به عراق و بازگرداندن آنها، نشان دهنده ظرفیت سازی بزرگ در وزارتخانه بود که با تدبیر و مدیریت ممکن شد. لذا آنجا که باید از زحمات مدیران دفاع کنیم با صدای رسا و قامت برافراشته و با افتخار دفاع می‌کنیم و جایی که نقصی موجود است خیره‌سری نداریم و از مردم پوزش می‌طلبیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از سخنان خود در جمع مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور، افزود: ما درموقعیت تاریخی پیچیده‌ای قرار داریم و از طرفی با بحران مفاهیم مدرن مواجه هستیم که ما را به این وضعیت اقتصادی رسانده است که همه حس می‌کنیم از جایی باید بازنگری شود که هرکس درباره آن نظری دارد ولی در دوره تحول مفهومی هستیم. زندگی در کلان‌شهرها سخت شده و اهوازی که روی دو دریای نفت و آب زندگی می‌کند هم مسئله فقر دارد و هم کم‌آبی که نشان می‌دهد نیازمند تحول هستیم که ذات تغییر ناپایداری و مخاطره‌آمیز بودن است و به آسانی انجام نمی‌شود و با هزاران مقاومت مواجه هستیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی حامد مانی‌فر مدیرکل پیشن اداره راه و شهرسازی استان قزوین را به سمت مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان منصوب کرد. (متن حکم را اینجا بخوانید.)

اولویت دولت تکمیل مسکن مهر است/ انتقاد از افزایش ۱۴ برابری قیمت زمین در سال‌های ۸۱ تا ۹۲

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز هفته گذشته علاوه بر سخنرانی در مراسم معارفه حامد مانی‌فر مدیرکل مقررات ملی و کنترل ساختمان و تاکید بر مسئولیت جدی جامعه مهندسی بر ساخت و ساز، طی گفتگویی اعلام کرد اولویت اصلی دولت، تکمیل مسکن مهر و سپس اجرای طرح مسکن اجتماعی است. وی همچنین با اشاره به اینکه ایران برای تولید ناخالص داخلی ۵ برابر ترکیه، ۳ برابر عربستان، ۵ برابر ژاپن و ۴ برابر میانگین جهانی، انرژی مصرف می‌کند، کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی را یکی از چالش های بزرگ و اساسی خواند که باید برای پاسخگویی در برابر آن قانون تدوین کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مظاهریان همچنین در سومین اجلاس مشترک توسعه کیفیت حمل و نقل، ساختمان و راه و شهرسازی، ضمن تشریح سیاست‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی و پیگیری تشکیل نهاد توسعه‌ای مسکن با ارایه لایحه‌ای در مجلس به نقد وضعیت مسکن در بازه زمانی سال‌های ۸۱ تا ۹۲ پرداخت و گفت:  در این دوره ۱۱ ساله تورم باعث افزایش قیمت ۵.۶ برابری شد، دلار ۵ برابر افزایش یافت، قیمت زمین ۱۴ برابر افزایش و قیمت ساختمان ۱۱.۶ برابر افزایش داشت كه این آمار در چهره‌نمایی از این بازه زمانی، باعث ركود بازار معاملات مسكن در سال ۹۲ شد.

وی همچنین، آسیب‌شناسی عملکرد تعاونی‌ها را نیاز جدی کشور عنوان کرد و برای تحقق اهداف تعاونی‌ها، آنها را نیازمند بهره‌مندی از مشاوره کارشناسان و سرمایه‌گذاران دانست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای نوسازی مناطق حاشیه‌نشین سیستان و بلوچستان

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران جزییات برگزاری اجلاس سه روزه وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا و اقیانوسیه در هند را تشریح کرد و تشکیل کمیته علمی مجازی و مستندسازی تجارت را دو اقدام مهم ایران در گزارش این نشست عنوان کرد و گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده، مسکن، بافت های ناکارآمد شهری، تغییرات اقلیمی، زلزله و آسیب های ناشی از آن از جمله چالش های اصلی اعلام شده در حوزه شهرسازی قاره آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌روند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین در بیست و پنجمین نشست ستادملی بازآفرینی‌شهری پایدار از آمادگی وزارت راه و شهرسازی در ایجاد اولین دفاتر تسهیل‌گری در استان‌ها و تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای نوسازی مناطق حاشیه‌نشین استان سیستان و بلوچستان خبر داد. وی گفت: با توجه به مصوبه هیئت‌دولت در معرفی استان‌های اولویت‌دار در رسیدگی به بافت‌های فرسوده و مذاکرات انجام شده در این جلسه اعلام می کنیم وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد به صورت پایلوت اولین دفتر تسهیل‌گری را به کمک شهرداری در استان ایجاد کرده تا این اقدام در گام بعدی به عنوان یک الگو بتواند تعمیم پیدا کند. در حال‌حاضر این اقدام در بیرجند، رشت، گرگان و شیراز به پشتوانه تجربه تهران اجرا شده است که می‌تواند در مابقی استان‌ها به خصوص استان‌های اولویت‌دار اجرا شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه طرح توسعه و عمران سواحل مکران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران

زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی از تدوین پیش نویس اصلاح روش تهیه طرح های شهری در وزارت راه و شهرسازی خبر داد. همچنین در نشستی مشترک که بین دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی با نمایندگان جامعه مهندسان مشاور تشکیل شد، آسیب‌شناسی شرح خدمات تهیه طرح‌ها، روش تهیه آنها، نظارت همزمان مشاوران در اجرای طرح‌های شهری انجام شد.

داودپور همچنین، ارایه طرح توسعه و عمران سواحل مکران طی ماه آینده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را از برنامه‌های پیش رو خواند و بر هماهنگی مسئولان استانی با ابعاد ملی طرح توسعه ای سواحل جنوبی کشور تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکمیل ۸۰ درصدی سایت مسکن‌مهر شهرهای‌جدید/ مشکل تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر پرند، مراکز خدمات‌رسانی است

حبیب‌اله طاهرخانی عضو هیات‌مدیره شرکت‌عمران شهرهای‌جدید نیز در هفته‌ای که گذشت از تکمیل سایت مسکن مهر ۸۰ درصد از شهرهای جدید تا پایان بهمن ۹۵ خبر داد و بهره‌برداری از اولین قطار حومه ای شهرهای جدید را بهار ۹۶ عنوان کرد.

علی اکبر طاهری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند نیز پیشرفت سایت مسکن مهر پرند را قابل‌توجه خواند و گفت: مهمترین مشکل خانه‌های باقی‌مانده مراکز خدمات رسانی است. /

نظر شما