شناسهٔ خبر: 3210 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس نظام مهندسی ساختمان تهران در نشست خبری همایش بلندمرتبه‌سازی اعلام کرد:

بلندمرتبه‌سازی در قالب نظام برنامه‌سازی شهری و طرح تفصیلی انجام شود / شهرک‌های اکباتان و امید نمونه‌های مناسب بلندمرتبه‌سازی

سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری نخستین همایش بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه گفت: اگر بلندمرتبه‌سازی در قالب نظام برنامه‌سازی شهری انجام شود و در پهنه‌هایی ساخته شود که در طرح تفصیلی شهر مشخص شده است، مشکل بی‌قاعده‌سازی را نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید غفرانی در نشست خبری اولین همایش بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه که روز یکشنبه ۱۴ دی برگزار شد گفت: برج‌سازی امر مطلوبی برای شهرها محسوب می‌شود؛ منوط به این‌که در قالب نظام برنامه‌ریزی شهری از این استعداد شهرها استفاده کنیم. باید بدانیم بلندمرتبه‌سازی چه آسیب‌هایی را برای شهر دارد و از طرف دیگر چه مزایایی برای شهرها ایجاد می‌کند.

این مسئول سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: آمار رسمی به ما می‌گوید در حال حاضر هشت میلیون نفر تنها در شهر تهران ساکن هستند. بنابراین خدمات‌رسانی به این جمعیت بسیار سخت شده است و برج‌سازی با قاعده می‌تواند این خدمات را پوشش دهد. شهرک اکباتان را می‌توان یک نمونه و مدل درست برج‌سازی و بلندمرتبه‌سازی دانست. هم‌چنین شهرک امید نیز یکی دیگر از مدل‌‌های ایده‌آل شهرک‌سازی است.

غفرانی تاکید کرد: نه تنها ساخت و سازها در این نمونه‌های مناسب با قاعده انجام شده، بلکه تمام زیرساخت‌های یک زندگی شهری فراهم شده است. معتقدم این طریق شهرک‌سازی باید در کلان‌‌شهرها رواج پیدا کند

وی با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه ساخت بلندمرتبه‌ها تا چه اندازه دخالت مستقیم دارد، اظهار داشت: مجوزهای ساخت و ساز توسط مدیریت شهری داده می‌شود. یعنی شهرداری‌ها مجوزها را صادر می‌کنند، اما نمی‌توان این نابسامانی را تنها از چشم شهرداری‌ها دید. معتقدم تهران استعداد برج‌سازی با قاعده را دارد و به قطع راه حل منطقی گسترش شهر تهران برج‌سازی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: بیشتر تخلفات در امر برج‌سازی مربوط می‌شود به مواردی که خارج از کمیسیون ماده ۵ و خارج از طرح جامع شهر تهران ساخته شده‌اند. هر چند صدور مجوزهای ساخت در اختیار حوزه مدیریتی شهری است، اما کمیسیون ماده پنج که مجوزها را صادر می‌کند ترکیبی است از اعضای وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست و ... که برای این افراد نسبت به ساخت پروژه‌ای مجوز داده می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان در تمام ساختار شهری حضور دارد، اما در صدور مجوزهای ساخت ورود پیدا نمی‌کند و در حیطه و حوزه اختیارات سازمان نظام مهندسی نیست. هر چند که نسبت به روند ساخت و سازها نظارت دارد. به قطع مجوزهای ساخت مسیر قانونی خود را طی کرده است، اما تخلفاتی که در سطح شهر تهران دیده می‌شود مربوط به مواردی است که خارج از قاعده طرح جامع شهری مصوب شده‌‌اند.

غفرانی هم‌چنین با اشاره به رواج صنعتی‌سازی در ساخت و سازها و برج‌سازی‌ها گفت: به قطع دیگر امکان بلندمرتبه‌سازی به شیوه سنتی وجود ندارد و یکی از مزایای برج‌سازی در کلان شهرها ورود به کیفیت فنی ساختمان‌ها است و در حال حاضر صددرصد برج‌ها صنعتی‌سازی شده‌اند. برج‌های منطقه الهیه بدون قاعده ساخته شده است. اگر در هر شهر تصمیمی را بدون تفکر و رعایت مسایل فنی بگیریم، شهر پرمساله‌ای خواهیم داشت. نظام برنامه‌ریزی برای توسعه ساختار شهرها اولین گام برای شکل‌گیری شهر است. ما معتقدیم شهر در همه عرصه‌ها نیازمند انواع ساختمان‌سازی است.

وی یادآور شد:‌ بلندمرتبه‌سازی بیشتر در کلان‌شهرها مدنظر است و باید با توجه به خدمات عمومی و پهنه‌ها ساخته شود. اگر در نظام شهری مکان‌یابی برج‌ها را به درستی انجام ندهیم و برج‌سازی پراکنده و جزیره‌ای باشد، کالبد خوبی را برای شهر نداریم. به دلیل همین موضوع پیکر موزونی در شهر تهران نمی‌بینیم و برج‌هایی بدون قاعده و قارچ‌گونه ساخته شده‌اند که اثرات خوبی در نظام شهرسازی ندارند.

این مسئول سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد:‌ دلیلی ندارد تا شهرها را به صورت افقی گسترش دهیم و نیاز به برج‌سازی وجود دارد. اگر برج‌سازی بی‌قاعده انجام شود، ماجرای منطقه الهیه به وجود می‌آید که برج‌های متراکم در یک منطقه کوچک ساخته شده است. بدون این‌که تجهیزات شهری و خدمات عمومی و ترافیک در نظر گرفته شود. تهران استعداد برج‌سازی دارد، اما با قاعده. برج‌سازی شهرک اکباتان و شهرک امید نمونه خوبی از بلندمرتبه‌سازی با قاعده است. اگر طرح جامع مسکن عملی شود شاهد نابسامانی در ساخت برج‌ها نخواهیم بود. باید یادآور شوم که تمام برج‌های شمال تهران مسیر قانونی را طی کرده‌اند و مجوز کمیسیون ماده پنج دارند، اما این‌که ارائه این مجوزها تا چه میزان کارشناسی شده بوده، جای بحث دارد./

نظر شما