شناسهٔ خبر: 32102 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

ضرورت ورود قدرتمند به عرصه هویت‌بخشی بافت‌های تاریخی/ احیای کارخانه ریسباف به بسیج مدیریت شهری و منابع نیاز دارد/ امروز چهارباغ بی‌هویت شده

حجت اله  غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی تبیین بازآفرینی شهری در راستای بازخوانی اندیشه ایران‌شهری است که دارای ارکان اساسی تاریخ، فرهنگ و ارتباط ساختاری با آیین مردم است که محور اصلی آن انسان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: فراموش کردن انسان به عنوان محور اصلی بازآفرینی شهری باعث شده که در این راه به نتیجه نرسیم و صدها هزار میلیارد هزینه به هدر برود.

وی تأکید کرد: برای توفیق در بازآفرینی شهری باید به ارزیابی تمام کوچه‌ها، بازارها و تکیه‌ها و تاریخ منطقه بپردازیم و به سراغ بافت‌های تاریخی برویم. اگر امروز به دنبال احیای کارخانه ریسباف هستیم و اعلام می‌کنیم چهارباغ امروز بی‌هویت شده و باید فکری برای احساس تعلق دوباره به آن کرد به این دلیل است که معتقدیم باید قدرتمند وارد عرصه هویت‌بخشی بافت‌های تاریخی شد. کارخانه ریسباف اصفهان با مساحت ۷ هزار مترمربع در مرکز ثقل تاریخ و فرهنگ اصفهان قرار دارد و باید مدیریت شهری و اعتبارات ملی و استانی را برای احیای آن بسیج کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعتبار موردنیاز برای احیای کارخانه ریسباف ۲۱۵ میلیارد تومان است گفت: اعتبار استانی برای احیای کارخانه ریسباف کفایت نمی‌کند و باید منابع خاصی از سوی وزارت راه و دستگاه‌های دیگر به آن اختصاص یابد.

غلامی افزود: وسعت بافت‌های فرسوده اصفهان بالاست و توانسته‌ایم در مکان‌هایی ازجمله زینبیه از ارزش افزوده زمین برای بازآفرینی استفاده کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برای توفیق بیشتر در بازآفرینی شهری باید ساختار شرکت مادر تخصصی و نیز اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن تغییر کند و زمین به عنوان سرمایه در گردش در اختیار قرار گیرد. همچنین می‌توان از تسهیلات ارزان‌قیمت در این زمینه استفاده کرد.

غلامی همچنین با اشاره به میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌های عامل به متقاضیان نوسازی افزود: با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده، به این بافت‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال وام ودیعه مسکن و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال جهت ساخت و احداث تسهیلات تعلق می‌گیرد. در زمینه اجرای پروژه‌هایی که به‌صورت بلوک‌های محرک توسعه در بافت‌های فرسوده در حال انجام است هم دفاتر محلی در حال فعالیت هستند و هم پروژه‌هایی در حال انجام هستند که ۵۰ درصد اعتبارات را شهرداری و ۵۰ درصد هزینه‌های موردنیاز توسط راه و شهرسازی تأمین می‌شود.

وی اظهار کرد: این اقدام در شهرهای کوچک در حال انجام است ولی در کلان‌شهر اصفهان هنوز این مشارکت ۵۰ درصدی انجام نشده، ولی با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از محل املاک موجود و زمین‌های فاقد کاربری در محدوده قانونی شهر، با تغییر کاربری و ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از این تغییرات کاربری، به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کمک خواهیم کرد.

نظر شما