شناسهٔ خبر: 32171 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه بررسی آخرین وضعیت راه‌آهن اردبیل مطرح شد:

راه‌آهن اردبیل اعتبار چهار برابری می‌گیرد/ تکمیل راه‌آهن اردبیل به میانه هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

جلسه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: برای راه‌آهن اردبیل بودجه ۴ برابری در سال آینده پیش‌بینی شده است، این در حالیست که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای تکمیل راه‌آهن اردبیل-میانه هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه بررسی آخرین وضعیت راه‌آهن اردبیل که با حضور معاونینی از وزارت راه و شهرسازی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل، استاندار اردبیل، نمایندگان استان در مجلس و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در محل دفتر امام‌جمعه اردبیل برگزار شد اظهار کرد: استان اردبیل در ماه‌های اخیر دو شخصیت برجسته خود آیت‌الله موسوی اردبیلی به‌عنوان مرجع تقلید و ذاکر شیرین بیان اهل‌بیت (ع) سلیم مؤذن‌زاده را از دست داد که رحلت این دو شخصیت برجسته دیار دارالارشاد را تسلیت می‌گوییم.

وی انجام این سفر در شرایط سخت برف و کولاک و هوای نامساعد اردبیل را نشانی از مخلصانه بودن پیگیری مطالبات مردم از سوی دولتمردان تدبیر و امید بیان کرد و افزود: ما همواره بر طرح مهم اتصال استان اردبیل به شبکه سراسری ریلی تأکید می‌کنیم و امیدواریم این پروژه به‌رغم شرایط سخت مسیر اجرای پروژه به‌سرعت تکمیل و راه‌اندازی شود.

معاون رئیس‌جمهور راه‌آهن میانه اردبیل را از پروژه‌های مهم در تقویت اقتصاد مقاومتی بیان کرد و ادامه داد: پروژه راه‌آهن اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال اجراست که بر اساس گزارش مجریان این پروژه روند اجرایی آن در سال‌های اخیر کند بوده که دولت تصمیم گرفته است با اولویت این خط ریلی را تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

نوبخت به محدود بودن منابع مالی کشور اشاره کزد و گفت: ما در کشور در حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه پیش‌بینی کردیم که با این وضعیت درآمدی بخش عظیمی از این منابع تأمین شده است اما به نسبت سال‌های قبل که درآمد کشور بیش از ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است با توجه به کاهش قیمت نفت که در چند سال اخیر از ۱۰۸ دلار به کمتر از ۵۲ دلار رسیده است ما با کاهش درآمدها روبرو هستیم.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: به نسبت سه سال گذشته منابع کشور محدود شده و ما سعی کردیم از این منابع محدود بهینه استفاده کنیم.

 نوبخت با برشمردن اولویت‌های برنامه ششم توسعه و توجه جدی به توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: ما برای اولین بار بودجه سال ۹۶ را بر اساس رویکردهای برنامه ششم تنظیم کردیم و قرار شده است بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در چهار حوزه آب، فاضلاب، محیط‌زیست و توسعه حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه البته این آورده دولت است ولی آورده مردمی و بخش خصوصی متفاوت از این ارقام است بیان داشت: در کنار سهم دولت که بسیار محدود است باید از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی استفاده کنیم وگرنه با این محدودیت منابع تا ۴۷ سال آینده نیز نمی‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام کشور را به سرانجام رساند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه سخنان خود به اولویت اتصال راه‌آهن اردبیل به شبکه سراسری اشاره کرد و گفت: اتصال راه‌آهن میانه اردبیل از طرفی و راه‌اندازی راه‌آهن میانه تا بستان‌آباد از سویی دیگر اردبیل را به معنای واقعی از بن‌بست نجات خواهد داد.

وی افزود: دولت مصمم است در هفته آینده بخشی از مطالبات فرهنگیان و پاداش فرهنگیان بازنشسته را نیز پرداخت کند چرا که ما با یک برنامه‌ریزی دقیق در ماه‌های آینده تلاش می‌کنیم تا از طریق اسناد خزانه بسیاری از مطالبات معوق مانده پیمانکاران را پرداخت کنیم.

نوبخت ادامه داد: برای سال آینده نیز در بودجه سالانه منابع اختصاصی به راه‌آهن اردبیل را تا چهار برابر افزایش می‌دهیم تا در صورت تخصیص یافتن فاینانس و یا تحقق نیافتن آن این افزایش چهار برابری اعتبارات راه‌آهن اردبیل به تکمیل این پروژه منجر شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: البته قرار است بخشی از اعتبارات نیز از طریق ردیف‌های دیگر درآمدی کشور تأمین شود که در این زمینه نیز هیئت‌وزیران در صورت تائید این موضوع آن را اعلام خواهیم کرد.

نوبخت از مجریان راه‌آهن اردبیل خواست؛ تا ظرف ماه‌های آینده با پرداخت مطالبات پیمانکاران کارگاه‌های اجرایی این پروژه را هرچه سریع‌تر فعال کنند.

وی در مورد پروژه آزادسازی واحدهای مسکونی حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازگشایی این محور گردشگری، پرداخت مطالبات کشاورزان حاشیه‌نشین سد کوثر در اختصاص اراضی اطراف به ذخیره‌سازی منابع آب این پروژه و همچنین پرداخت کامل اعتبار موردنظر برای تکمیل سد عنبران و آب‌رسانی به این منطقه سنی نشین در اردبیل قول مساعد داد.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در حاشیه سفر به اردبیل اظهار کرد: پروژه راه‌آهن اردبیل که برای تکمیل آن هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است پروژه‌ای با حجم بالا و دارای بیش از ۲۳ کیلومتر تونل، گالری و پل است که از پرمشقت‌ترین راه‌آهن‌های کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: راه‌آهن اردبیل میانه حتی حجیم‌تر از راه‌آهن همدان، قزوین رشت و کرمانشاه است که ضروری است با قوت و قدرت مراحل مختلف اجرایی آن به انجام برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پیشرفت فیزیکی کلی این پروژه را بیش از ۴۵ درصد اعلام کرد و افزود: در حوزه زیرساخت‌ها این پروژه با پیشرفت ۷۰ درصد در حال انجام است.

خادمی به تأمین اعتبارات این پروژه از راه‌های مختلف به ویژه فاینانس و همچنین روش تهاتری اشاره و تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی با پیگیری‌های مستمر تلاش می‌کند تا از طرق مختلف نسبت به تأمین اعتبار این پروژه و اجرای سریعتر آن اقدامات خوبی را انجام دهد.

وی گفت: در این زمینه مکاتباتی نیز با هیئت دولت انجام شده تا از ردیف‌ها و منابع مختلف که بیشتر متکی بر فاینانس و تهاتر است نسبت به تأمین منابع مالی راه‌آهن اردبیل اقدامات و برنامه ریزی‌ها انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد طراحی و اجرای این پروژه در سال‌های اخیر به عنوان یک پروژه مصوب در توسعه و تقویت خط ریلی شمالغرب کشور بیان کرد: برای راه‌آهن اردبیل ۴۰۰ میلیارد تومان منابع صرف شده و منطقی به نظر نمی‌رسد که بخواهیم با پیشرفت ۵۰ درصد این پروژه بتوان نسبت به تغییر محل اجرای آن تصمیم گیری کرد. تغییر مسیر راه‌آهن اردبیل میانه منتفی است و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد.

وی در مورد تنها پروژه توسعه راه‌های استان اردبیل در قالب محور اردبیل سرچم و اتصال آن به جنوب استان اردبیل گفت: تا آخر امسال در این مسیر با نصب علایم و رعایت مسائل ایمنی شاهد تکمیل و بهره برداری این پروژه خواهیم بود.

نظر شما