شناسهٔ خبر: 3218 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هوائی در نشست خبری مطرح کرد:

جزئیات برگزاری همایش ملی «مهندسی سازه ایران»/ ساختمان‌ها در کشور گران ساخته می‌شوند

غلامرضا هوایی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی مهندسی سازه ایران گفت: ساختمان‌ها در کشور گران ساخته می‌شوند حال آنکه می‌تواند این ساخت‌وساز ارزان‌تر انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا هوائی 15 دی ماه در نشست خبری همایش ملی مهندسی سازه ایران با بیان اینکه این همایش توسط انجمن مهندسی سازه ایران طی روزهای ۲۱ و ۲۲ دی‌ماه در محل هتل المپیک برگزار می شود، اظهار کرد: در این همایش دانشگاهیان، مهندسان کشور، دستگاه های اجرایی مانند وزارت راه وشهرسازی، شهرداری ها، استانداری‌ها، نمایندگان نظام مهندسی ساختمان، نظام کاردانی ساختمان و سایر دست‌اندرکاران حوزه ساخت و ساز شرکت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه همایش ملی مهندسی سازه ایران به دنبال فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی نیست، افزود: هدف این همایش انجام فعالیت‌های علمی در حوزه مهندسی سازه، توسعه ارتباطات و تبادل نظر در حوزه‌های عملی و حرفه ای مهندسی است.

هوائی تبادل نظر در پنل های تخصصی این همایش در حوزه دستاوردهای مهندسی سازه را از دیگر اهداف این همایش اعلام کرد و گفت: درباره تکنولوژی و فناوری های جدید در ساخت تونل ها، ساختمان، مسکن، برج ها و سایر ساخت و سازهای متداول در این همایش از جهت توانایی ها و فناوری های ساخت و هم از جهت مباحث علمی و نحوه طراحی تبادل نظر می شود.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با بیان اینکه در همایش ملی مهندسی سازه ایران سازندگان سازه های برتر نیز معرفی می شوند، افزود: حدود ۱۲ سازه به عنوان سازه های برتر بر اساس معیارهایی از جمله نوآوری و خلاقیت در طراحی، ایمنی، استفاده از مصالح نوین، مقاومت در برابر زلزله، استفاده از فناوری های صنعتی سازی، مدیریت زمان و هزینه، مدیریت کیفیت و منابع مدیریت ریسک و منظر طراحی بر اساس معماری ایرانی- اسلامی و سایر شاخص های دیگر معرفی می‌شوند.

مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان ادامه داد: سازندگان سازه های برتر یک گواهینامه دریافت می‌کنند که این گواهینامه برای برگزیدگان می‌تواند به عنوان یک برند و امتیاز برای اجرای سایر پروژه ها باشد.

وی به محورهای برگزاری این همایش اشاره کرد و اهمیت سازه های بلند را یکی از محورهای همایش اعلام کرد و گفت: یکی از چالش ها این است که کمتر از سازه‌های بلند استفاده می شود، در حالی که استفاده از این سازه ها هزینه  ها را کاهش می دهد، ضمن آنکه از توسعه نامتوازن در عرض جلوگیری می شود.

هوائی با بیان اینکه امروزه سازه های سنتی جوابگوی ساخت و ساز نیست اظهار کرد: باید در کنار کاهش هزینه ها، مدیریت زمان نیز مورد توجه باشد.

وی به صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین در ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در امر صنعتی سازی فقط به پنجره دو جداره تمرکز شده است و سایر امور صنعتی سازی مغفول مانده است؛ رنگ، گچ، سقف، کولر، پکیج، بخاری، آسانسور و تمام اقلام در یک ساختمان می تواند بر اساس فناوری های نوین ساخته شود اما به این موضوع توجه نمی شود.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با تاکید بر اینکه باید از سنتی سازی دست برداریم افزود: باید بیاموزیم که ساختمان در خارج از محل ساخته و در محل نصب شود؛ حتی از دیوارهای پیش ساخته می توانیم استفاده کنیم.

هوائی پدافندغیرعامل، شهرسازی، مقاومت در برابر زلزله و آسیب پذیری سازه‌ها را از دیگر موارد مورد بحث در همایش ملی مهندسی سازه ایران اعلام کرد و ادامه داد: از ۳۴۸ چکیده مقاله دریافتی  ۲۸۸ چکیده مقاله تایید و ۱۳۸ مقاله برای چاپ انتخاب شد که از این میزان ۷۹ مقاله به صورت شفاهی و ۵۸ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شوند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: ارائه مقالات تخصصی در پنل های همایش، سخنرانی‌های تخصصی توسط اساتید برجسته در نوبت های صبح و بعد از ظهر انجام می شود؛ همچنین یک نمایشگاه جانبی در حاشیه همایش به منظور ارائه دستاوردهای شرکت های متقاضی در نظر گرفته شده است.

مهمترین مشکل سازه های موجود کشور

وی مهمترین مشکل سازه های موجود کشور را عدم مدیریت هزینه و مدیریت اقتصادی خواند.

هوائی با تاکید بر اینکه ساختمان ها را می توان بسیار ارزانتر از آنچه که در حال حاضر ساخته می شود، ساخت گفت: ساختمان ها با هزینه های بالا و گران ساخته می شوند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی مدیریت زمان نباشد و یک پروژه به مدت ۲۰ سال در حال ساخت باشد در خوشبینانه ترین حالت هزینه ساخت این پروژه به میزان تورم رسمی کشور افزایش می یابد.

هوایی با بیان اینکه به شدت نیازمند فرهنگسازی برای مدیریت ساخت در کشور هستیم افزود: ذیل فرهنگ سازی در جهت مدیریت ساخت، فرهنگ شهرنشینی نیز باید تغییر کند.

وی درباره میزان ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور گفت: ساختمان هایی که بعد از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در سال ۷۴ و با پروانه ساخت شهرداری ساخته شده اند قاعدتا باید مجاز باشند اما هیچ آمار رسمی مبنی بر اینکه این ساختمان ها در عمل به چه شکل ساخته شده اند از هیچ منبعی وجود ندارد اما همچنان در بافت های فرسوده، بافت های قدیمی شهرها و روستاهایی که هنوز نوسازی و بهسازی نشده اند نگرانی وجود دارد.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران در پایان ضمن معرفی این انجمن گفت: انجمن مهندسی سازه ایران با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۰ تاسیس شد که حدود ۱۰۶۰ نفر عضو و ۵ نفر عضو هیئت مدیره دارد. انجمن مهندسی سازه ایران به عنوان یک تشکل رسمی با حکم وزارت علوم عضو می گیرد و اعضای این انجمن از مقاطع فوق لیسانس به بالا هستند./

نظر شما