شناسهٔ خبر: 32184 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان:

استان زنجان از فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌مند است

ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: استان زنجان از فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌مند است که از جمله آن‌ها می‌توان به استقرار در کریدور بین‌المللی شرق – غرب و تنوع مسیرهای ترانزیتی استان، برخورداری از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کشاورزی، معدنی و وجود مراکز علمی دانشگاهی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: 

استان زنجان از فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری در توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای بهره‌مند است که از جمله آن‌ها می‌توان به استقرار در کریدور بین‌المللی شرق – غرب و تنوع مسیرهای ترانزیتی استان، برخورداری از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های کشاورزی، معدنی و وجود مراکز علمی دانشگاهی اشاره کرد. اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به لحاظ دارا بودن آمار سالیانه جابه‌جایی بیش از پنج میلیون تن کالا و ۵/۲ میلیون نفر مسافر و سهم بیش از  ۹۰ درصدی در جابه‌جایی کالا و مسافر استان، جایگاه ویژه‌ای در توسعه ملی و افزایش بهره‌وری اقتصادی استان دارد. 

بخشی از فعالیت‌های این اداره‌کل در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای عبارت‌اند از:

احداث، بهره‌برداری، توسعه و نگهداری پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه باربری و سایر تأسیسات مورد نیاز

نظارت بر عملکرد شرکت‌های مسافربری و باربری به‌منظور حصول اطمینان از حسن اجرای ضوابط و مقررات

صدور مجوز فعالیت برای ۷۰ شرکت حمل‌ونقلی کالای داخلی و بین‌المللی و نظارت بر عملکرد آنان از جمله صدور پروانه‌ها و مجوزهای لازم در فعالیت‌های حمل‌ونقلی

دست‌نشان افزود: امسال‌ بالغ‌بر ۲۶۵/۱۳۵/۴ تن کالا توسط ۳۳۵/۲۸۰ انواع ناوگان باری حمل شده است و بیش از ۶ هزار نفر راننده در بخش باری در استان شاغل هستند. همچنین تعداد ۲۳۶/۵۳۵ نفر توسط ۱۷۹ دستگاه اتوبوس، تعداد ۲۶۳/۱۹۷  نفر توسط ۳۵۵ دستگاه مینی‌بوس و تعداد ۳۸۰۶۱۲  نفر توسط سواری‌های کرایه جابه‌جا شده‌اند. 

همچنین صدور ۲۰ فقره موافقت اصولی برای مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌راهی و تیرپارک و دو مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، احداث و بازسازی هشت باب پاسگاه پلیس‌راه حوزه استحفاظی، ایمن‌سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه‌ها به تعداد ۱۵ باب و ایمن‌سازی مدارس ۲۰ باب، صدور مجوز پنج مرکز امدادخودرو، صدور مجوز بهره‌برداری ویژه از شبکه راه‌های کشور برای تردد وسایل نقلیه خارجی و عبور بارهای ترافیکی به میزان هزار و ۴۸۲ عدد طی هشت‌ماهه و برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای آموزش‌های مورد نیاز دست‌اندرکاران و رانندگان حمل‌ونقل عمومی از طریق مراکز آموزشی (۱۴۱۰۳ نفر-ساعت در هشت‌ماهه) بخشی از کارنامه فعالیت‌های این اداره‌کل در کنار جابه‌جایی کالا و مسافر است.

وی بیان کرد: استان ما دارای بیش از پنج هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی است و از ابتدای امسال‌ تا پایان آبان‌ماه ۹۵ بیش از ۶۹ میلیون تردد در محورهای استان زنجان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است.

وی در ارتباط با ارتقای ایمنی جاده‌ها گفت: آنچه بیش از هر چیز دیگری می‌تواند باعث ارتقای ایمنی جاده‌ها شود، درونی کردن فرهنگ ایمنی و الزام به رعایت در ترددهاست. بی‌شک راه و خودرو عامل بسیار مهمی در تصادفات جاده‌ای است، ولی همچنان نقش عامل انسانی به‌عنوان مهم‌ترین عامل مطرح می‌شود. خطاهایی مثل سرعت غیرمجاز، خواب‌آلودگی و عدم رعایت فاصله طولی مناسب و رفتارهای پرخطری که همگی به دلیل عدم رعایت اصول صحیح رانندگی است و نبود فرهنگ مناسب، در جاده‌ها رخ می‌دهد. در استان زنجان طی هشت‌ماهه ابتدایی امسال‌، ۱۷۱ نفر جان خود را در حوادث رانندگی جاده‌های برون‌شهری و روستایی حوزه استحفاظی استان زنجان از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵/۸ درصدی را شاهد هستیم. محورهای آزادراه زنجان – قزوین و ترانزیت خرمدره و جاده‌های روستایی به ترتیب بیشترین میزان فوت‌شدگان تصادفات را داشته‌اند و نیمی از تصادفات متوفیان محور آزادراه زنجان – قزوین بر اثر واژگونی خودرو بوده است. در جاده‌های روستایی نیز میزان واژگونی منجر به فوت بالا بوده که اغلب مربوط به راکبین موتورسیکلت است.

متأسفانه بیش از ۷۰ درصد متوفیان بی‌سواد یا دارای تحصیلات مقدماتی بوده‌اند که این امر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی قوانین ترافیکی را در میان این قشر بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. بیشترین درصد متوفیان نیز از بین گروه‌های سنی ۱۸ الی ۳۰ سال هستند که جمعیت جوان کشور را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در مورد پارک لجستیک زنجان اظهار کرد: لجستیک پارک از تجمع مکانی شرکت‌های مستقل لجستیکی (حمل‌ونقل، توزیع و انبارداری) و تجاری در یک منطقه صنعتی شکل می‌گیرد. با توجه به تأکید بر تبدیل استان زنجان به مرکز فناوری و الکترونیک کشور، لجستیک پارک می‌تواند در نیل به این هدف بسترسازی مناسبی را فراهم آورد و این موضوع یکی از فرصت‌های فنی - تکنولوژیک محسوب می‌شود. همچنین پروژه لجستیک پارک زنجان می‌تواند در مرحله شکل‌گیری و رشد صنایع حمل‌ونقلی، جذب و جهت‌دهی به سرمایه‌های سرگردان بخش خصوصی و در افق ۱۰ ساله، اهدافی مانند دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی در صنایع تولیدی، صنعتی، بیمه، بازرگانی و بانکی را محقق کند.

شاخص‌هایی مانند طول راه‌ها، موقعیت جغرافیایی، تراکم جمعیتی، شریان‌های ارتباطی، نیروی کار، شرایط اقتصادی و به‌طور کلی وجود یا تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ارتباطی باید در این پروژه با دقت ارزیابی شود. البته توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای زیست‌محیطی به‌عنوان فرصت، عدم حفاظت از محیط‌زیست، استفاده نادرست از منابع طبیعی، انتشار آلاینده‌های حمل‌ونقلی و حتی تخریب محیط‌زیست از تهدیدهای زیست‌محیطی لجستیک پارک محسوب می‌شود. ضعف در برنامه‌ریزی اقتصادی واقع‌بینانه و عملی، ضعف نیروی انسانی در بخش مدیریتی و وسایل حمل‌ونقل فرسوده می‌تواند از چالش‌های مهم در مسیر بهره‌برداری از لجستیک پارک زنجان باشد.

نظر شما