شناسهٔ خبر: 32232 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جزئیات و ویژگی‌های هواپیماهای تازه خریداری شده ایران/ نوسازی در آسمان ایران‌ایر

بوئینگ و ایرباس نوسازی ناوگان هوایی در حالی از سوی مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است که برخی منتقدان دولت نیازی برای این امر احساس نمی‌کنند. با این حال، وزیر راه و شهرسازی، پیوستن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور و افزایش ظرفیت جابه جایی ۵۰ هزارنفر مسافر را یکی از دلایلی عنوان می‌کند که باعث می شود تا ۵ میلیارد دلار از طریق ۵ میلیون مسافر از ایران خارج نشود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آذرماه سال‌جاری فصل جدیدی برای حوزه هوایی کشور رقم خورد. بعد از مدت‌ها شرکت بوئینگ حاضر به فروش هواپیما به ایران شد و قرار است این هفته هم ایرباس قراردادهای خود با ایران را نهایی کند. به اذعان وزیر را ه و شهرسازی با پیوستن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور ظرفیت جابه‌جایی مسافرتا ۵۰هزار نفر بیشتر خواهد شد و این اتفاق کمک می‌کند تا دیگر مسافران برای مسافرت‌های خارج از کشور خود مجبور به انتخاب خطوط پروازی شرکت‌های خارجی نباشند. سالانه پنج میلیارد دلار از طریق پنج میلیون مسافر از ایران خارج می‌شود.

ایران نوشت: تا پایان چشم‌انداز ۱۴۰۴ ‌باید ۵۷۰ فروند هواپیما داشته باشیم که این میزان نیازمند ۲۵ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی است که با این اقدام می‌توان ۷۰میلیون مسافر را جابه‌جا کرد. از سویی ورود هواپیماهای جدید به رقابتی شدن قیمت بلیت هواپیما (کاهش قیمت‌ها) هم کمک خواهد کرد. در کشورهایی که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق افتاد قیمت بلیت هواپیما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان شد و در زمان‌هایی که مسافرت‌های مردم کاهش پیدا می‌کند میزان تخفیف‌ها به ۶۰ درصد هم می‌رسد اما در ایران با آزادسازی قیمت، بلیت هواپیما گران شد و تنها در مقاطعی از سال می‌توان بلیت با قیمت کمتر از ۹۰ هزار تومان یافت. حال کارشناسان می‌گویند وقتی تعداد هواپیماهای کشور با میزان تقاضا یکسان شود یا بیشتر به طور قطع روالی که در سایر کشورها رخ داد در مورد ایران هم تکرار خواهد شد و مردم به صورت واقعی شاهد رقابتی بودن قیمت‌ها خواهند بود.

نوسازی ناوگان هوایی در حالی از سوی مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است که برخی منتقدان دولت نیازی برای این امر احساس نمی‌کنند و معتقدند دولت مسیر اشتباهی رفته است و کشور نیازی به خرید هواپیماهای جدید ندارد. اما اگر بخواهیم در یک حساب سرانگشتی ایران را فقط با کشورهای همسایه مقایسه کنیم پی می‌بریم که روندی که ایران در خرید هواپیما دارد بسیار کند است و سالیان گذشته مسئولان به نوسازی ناوگان هوایی کشور (میانگین سن ناوگان ایران ۲۳، امارات ۵ سال، ترکیه ۷ سال و عربستان ۹ سال) توجهی نکردند و حتی در ۸ سال دولت گذشته به جای خرید هواپیماهای جدید، هواپیماهایی را خریداری کردند که  از سال تولید آنها بیش از ۱۵ سال گذشته بود.

مقایسه ناوگان هوایی کشورهای منطقه و ایران

در حال حاضر امارات با ۹ میلیون جمعیت بیش از ۳۱۰ فروند هواپیما دارد. این در حالی است که در کل ناوگان هوایی ایران ۲۶۶ فروندهواپیما وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است. این خط هواپیمایی که از سال ۱۹۸۵ شروع به فعالیت کرده هم‌اکنون مسافران را به ۱۴۲ مقصد جابه‌جا می‌کند. امارات تاکنون هیچ سانحه منجر به جرح یا فوتی نداشته و تنها ۲ حادثه داشته که منجر به وارد آمدن صدمه به هواپیما شده است. کشور ترکیه نیز که به بیش از ۱۱۰ کشور سفر هوایی دارد ناوگانش با هواپیماهای ایرباس و بوئینگ اداره می‌شود. تا سال ۲۰۱۵ ترکیه ۲۹۹ هواپیما داشت و با سفارش هواپیماهای جدید(به تعداد ۱۸۰فروند) که اغلب بوئینگ ۷۳۷ است تعداد ناوگان هوایی این کشور به ۴۷۹ فروند می‌رسد. شرکت هواپیمایی ترکیه اعلام کرده است که این شرکت برای تأمین نیازها به هواپیماهای مسافربری متوسط، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ فروند، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰فروند، ۲۰۱۹ میلادی ۱۵ فروند، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰فروند و در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰فروند و در مجموع ۷۰فروند سفارش خرید قطعی و ۲۵ فروند خرید آپشن دار به شرکت بوئینگ امریکا سفارش داده است.

یکی دیگر از کشورها که می‌توان به ناوگان هوایی آن اشاره کرد قطر است. قطر به بیش از ۱۴۴کشور سفر هوایی دارد و از معدود شرکت‌های هوایی است که به طور مداوم به هر شش قاره دنیا پرواز دارد. این مجموعه توانسته در بین  ‌فهرست‌های بنام جهان برای خود جایگاه خوبی را دست و پا کند. تعداد ناوگان مسافربری قطر با هواپیماهایی که سفارش داده است به ۳۲۰ فروند می‌رسد. در حال حاضر خط هوایی قطر ایرویز ۱۳۳ فروند هواپیما دارد که اکثر آنها پهن پیکر است. میانگین سن ناوگان هوایی این کشور حدود ۴ سال است.

هواپیماهای موجود هزینه‌های زیادی برای ایران دارد

از ۱۵۶ فروند هواپیمایی که ایران دارد و بعضاً خیلی از آنها امکان مسافرت‌های طولانی را ندارند باید این را هم اضافه کرد که هزینه تأمین قطعات این هواپیماها و تعمیر آنها بسیار گران است و برخی قطعات نیز دیگر در بازار نیست و همچنین  مصرف سوخت این هواپیماها بسیار بالا است. لذا منتقدان خرید هواپیما با چه توجیهی می‌گویند خرید هواپیماهای جدید آن هم هواپیماهایی که کشورهای دیگر برای خرید آن در صف هستند اشتباه است. به اعتقاد مسئولان بوئینگ و ایرباس اگر برجام وجود نداشت ایران مجبور بود با هواپیماهای موجود ناوگان هوایی خود را اداره کند. هواپیماهای موجود هم که به لحاظ سن و سال نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی رکورد دار است نمی‌تواند با وضعیت موجود ادامه حیات دهد. لذا ورود هواپیماهای جدید یک الزام برای کشور محسوب می‌شود.

به غیر از دو شرکت بنام فروشنده هواپیما، شرکت ATR هم هست. شرکت فرانسوی-ایتالیایی که برای فروش هواپیما به ایران با شرایط مناسب آستین بالا زده و قرار است با فروش ۲۰ فروند هواپیما، ایران بخشی از نوسازی ناوگان خود را با این هواپیماها انجام دهد.

ورود سوخو‌های روسیه به ناوگان ایران هم از یک ماه پیش رسانه‌ای شد. البته هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که سوخو ۱۰۰وارد ناوگان ایران می‌شود اما شواهد امر نشان می‌دهد که روسیه برای فروش این نوع هواپیماها می‌خواهد تسهیلات خوبی را در نظر بگیرد. با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر می‌رسد تا چند سال آینده تعداد ناوگان جدید هوایی ایران به حدود ۲۰۰ فروند برسد. مشخصات هواپیماهایی که قرار است وارد ناوگان هوایی ایران شود
در ادامه می‌آید.

سوخو ۹۵ صندلی دارد

سوخو سوپرجت ۱۰۰ یک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای است. حدود ۷۵ تا ۹۵ صندلی دارد. توسعه طرح ساخت این هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به‌عنوان همکار اصلی شروع شد. حال اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاین‌های ایران مایل به خرید سوپرجت ۱۰۰ خواهند بود. نحوه کنترل این هواپیما برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد. سوپرجت ۱۰۰ هزینه پروازی بسیار پایین تری نسبت به گزینه‌های مشابه خودش دارد.

مدل ۷۷۷ ای آر ۳۰۰ رقیب ایرباس

۷۷۷ ای آر ۳۰۰ از مدل‌های ابتدایی هواپیماهای بوئینگ است. این هواپیما که پهن پیکر بوده و توانایی سفر به مسافت‌های طولانی تا حدود ۱۶ هزار کیلومتر را دارد بین ۳۱۴ تا ۳۹۶ مسافر ظرفیت دارد. بوئینگ این هواپیما را به منظور رقابت با خانواده ایرباس ۳۵۰ عرضه می‌کند که توانسته نظر تعداد زیادی از ایرلاین‌های مطرح جهان را جلب کند. ایران ایر با دریافت نخستین بوئینگ‌های ۷۷۷ توان برنامه‌ریزی برای سفرهای بلند را خواهد داشت.

۷۷۷ ایکس هنوز وارد بازار نشده است

همچنین در سبد خرید ایران ۱۵ فروند بوئینگ ۷۷۷ ایکس قرار گرفته که برنامه‌ریزی برای تولید آن از سال ۲۰۱۱ کلید خورده و هنوز به طور رسمی در بازارهای جهانی عرضه نشده است. این هواپیمای ۷۰ متری که بوئینگ در آن از نسل جدید موتورها و فناوری‌های داخلی بهره‌ می‌برد، تاکنون از سوی شرکت‌های هواپیمایی مانند لوفت‌هانزا، امارات و قطر سفارش داده شده و حالا ایران‌ایر جدیدترین مشتری آن به حساب می‌آید. بر اساس تخمین‌های زده شده این هواپیما در سال ۲۰۲۰ به نخستین سفارش دهندگان تحویل خواهد شد.

بوئینگ ۷۳۷ کوتاه برد است

اصلی‌ترین سبد سفارش هما به بوئینگ ۷۳۷ اختصاص یافته است. این هواپیما نیز در طول سال‌های گذشته با اضافه شدن فناوری‌های جدید تکمیل شده و در مدل‌های قدیمی و جدید عرضه می‌شود. بوئینگ ۷۳۷ از خانواده هواپیماهای کوتاه برد با بدنه باریک و دو موتوره است که در ۱۰ مدل مختلف ساخته شده و بین ۸۵ تا ۲۱۵ مسافر را در خود جای می‌دهد. بوئینگ ۷۳۷ که به منظور رقابت با خانواده ایرباس ۳۲۰ فعالیت می‌کند حدود ۱۵۰ مسافر را در خود جای می‌دهد و برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای گزینه‌ای مطلوب به شمار می‌رود تا به این ترتیب ایران‌ایر بتواند بخشی از بازار منطقه‌ای خود را که در طول سال‌های گذشته از دست داده بار دیگر پس بگیرد.

ایرباس ای۳۳۰

ایرباس ۳۳۰ در دسته‌بندی هواپیماهای اقتصادی تولید شده توسط ایرباس قرار می‌گیرد و با دو موتور پرواز می‌کند. این هواپیما می‌تواند در کلاس‌های مختلف بین ۲۴۷ تا ۴۰۶ مسافر را حمل کند. طول ایرباس ۳۳۰ در حدود ۵۸.۸۲ متر و مساحت بال این هواپیمای پهن پیکر ۳۶۱.۶ متر مربع بوده و پهنای بدنه آن ۵.۶۴ متر است. این هواپیما می‌تواند تا ۱۳۴۵۰ کیلومتر را بدون توقف پرواز کند.

ایرباس ای ۳۲۰

تولید ایرباس ای ۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد به خدمت شرکت هواپیمایی ایر فرانس درآمد. این هواپیما نخستین عضو از یک خانواده موفق محسوب می‌شود که توانسته موفقیت‌های زیادی را برای صنایع ایرباس به ارمغان آورد. ظرفیت مسافر این هواپیما ۱۸۰نفر است.

ایرباس  ۳۲۱

ایرباس ای ۳۲۱ شباهت زیادی با ایرباس ای ۳۲۰ دارد اما دارای بدنه  کشیده‌تری است و توانایی جابه‌جایی تعداد بیشتری مسافر (۲۲۰ مسافر) را دارد. ساخت این هواپیما از سال ۷۳ آغاز شد.

 ایرباس ۳۵۰

هواپیمای ایرباس ۳۵۰ یک هواپیمای پهن پیکر و جدیدترین محصول شرکت ایرباس است که برای پروازهای دوربرد و میان برد استفاده می‌شود و تاکنون ۸فروند از آن تولید شده و از سال ۲۰۱۵ رسماً وارد خط پروازی شده است. ظرفیت مسافری این هواپیما از ۲۷۰ نفر تا ۳۸۷ سرنشین است./

نظر شما