شناسهٔ خبر: 32269 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استفاده از عملیات و تکنولوژی پس تنیدگی در ساخت پل غدیر/ افتتاح تا پایان امسال

پل پل غدیر بر روی رودخانه زاینده رود به‌ طول ۲۵۰ متر با استفاده از تکنولوژی پس تنیدگی در حال احداث است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی اصفهان، بهزاد شاهسوندی، رییس اداره نظارت بر راه‌های اصلی و فرعی اداره کل راه وشهرسازی استان با اشاره به مشخصات فنی احداث پل غدیر بر روی رودخانه زاینده رود و در محور زرین شهر – شهرکرد گفت: پل غدیر در راستای احداث وتکمیل باند دوم زرین شهر – شهرکرد به عنوان یکی از پروژه‌های خاص این اداره کل و با سازه بسیار پیچیده‌ای در حال ساخت است. این پل با هشت دهانه ۳۰ متری ۲۵۰ متر طول دارد و دارای ۲۷ شمع است که این شمع‌ها با حفاری در بستر رودخانه  ایجاد شده اند .

شاهسوندی افزود: نحوه سازه این پل به صورت شمع وستون است یعنی همزمان بر روی شمع‌های واقع شده در بستر رودخانه ستون‌ها نصب می‌شوند .

وی از جمله مشخصات خاص این پل را پس تنیدگی آن عنوان و تصریح کرد: در طراحی تیرها چهار ردیف ۹ رشته‌ای سیم از داخل به صورت طولی رد شده که این کابل‌ها تحت تاثیر تنش قرار می‌گیرند. به هر کدام از این ۹ رشته ۱۸۰ تن تنش به صورت پس تنیده وارد می‌شود که زمان قرار گیری بر روی عرشه با فشاری که تحت تاثیر بارهای عبوری قرار می‌گیرد باعث خنثی شدن فشارهای وارده بر پل می‌شود و در اصل این تنش‌های وارده تنش‌های ناشی از بار ترافیکی را خنثی می‌کند.

رییس اداره نظارت بر راه‌های اصلی وفرعی استان گفت: سرتاسر این پل به صورت گیردار است واز حالت مفصلی خارج شده و با نصب واجرای کامل شمع وستونها تقریبا عملیات سازه‌ای پل به اتمام می ‌رسد.

وی افزود: تاکنون ۳۳ میلیارد ریال جهت احداث پل غدیر هزینه شده که تکمیل آن به ۲۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و محور زرین شهر – شهرکرد به طول ۳۵ کیلومتر چهار خطه خواهد شد.

شاهسوندی در پایان یکی ازدلایل زمان‌بر بودن عملیات احداث این پل را آزادسازی زمین‌های کشاورزی و باغات عنوان کرد و گفت: استفاده از جرثقیل‌های عظیم الجثه جهت نصب تیرها در بستر رودخانه و آزاد سازی زمین‌های اطراف پروژه از جمله مشکلات احداث پل است که در حال حاضر پیمانکار پروژه با در نظر گرفتن کیفیت ساخت و استفاده از زمان و دقت لازم در احداث آن اقدام کرده است.

پل غدیر  با ۴۰ عدد تیر به طول ۳۰ متر و وزن تقریبی حدود ۵۵ تن ، ۸۹۶ عدد پریدال و ۹ عدد سر ستون در حال اجراست که درحال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

نظر شما