شناسهٔ خبر: 32281 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر مهمترین اخبار حوزه دریایی در یک هفته اخیر

عملی شدن شعارحمایت از بخش خصوصی با قراردادهای سرمایه‌گذاری ده هزارمیلیارد تومانی در حوزه بنادر ایران/ ۷۲۵ پروژه در دست اجرا داریم/ تمرکز برنامه ششم توسعه بر سواحل مکران

جلسه امسال مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی دربنادر ایران با رقم ۳۶ هزار میلیارد ریال درحالی برگزار شدکه به گفته محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی جمع قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادرایران توسط بخش خصوصی به ارزش دفتری ده هزارمیلیارد تومان رسید. رقمی که از تلاش سازمان بنادر و عزم جدی وزارت راه و شهرسازی برای کشاندن پای بخش خصوصی و مشارکت آنها در توسعه بنادر ایران طی یک سال اخیر خبر می‌دهد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: اجتماع مدیران بندری،سرمایه گذاران بخش خصوصی، نمایندگان مجلس و چهره های دانشگاهی در هتل همای تهران که دور هم جمع شدند تا در حضور وزیر راه وشهرسازی قراردادهایی را به امضا برسانند که جمع قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران توسط بخش خصوصی را به ارزش دفتری ده هزارمیلیارد تومان رساند، از مهم‌ترین اخبار حوزه بندری در هفته گذشته بود.

وزیر راه و شهرسازی به عنوان مهم‌ترین سخنران این جمع به تشریح اهمیتی که وزارت راه و شهرسازی به حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور می دهد پرداخت و با تاکید ویژه‌ بر تغییر گفتمان اقتصادی ایران خواستار پایان برنامه‌هایی شدکه ضد منافع مردم هستند و گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد برگردیم باید عوام‌فریبی و سردادن شعارهای بی‌بنیان و اقدامات عجیب غریب را کنار بگذاریم و برای این امر به یکپارچگی ملی بین ملت و دولت و مجلس و رسانه احتیاج داریم.

اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ی حمل و نقل را در زیر مرور می کنیم:

 مقررات مجلس در حمایت از بخش خصوصی باید شفاف باشد/ بسترها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده است/ ۷۲۵ پروژه در دست اجرا داریم

رئیس سازمان بنادرو دریانوردی‌ کشورمان با اعلام حمایت سازمان بنادر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشورمان، این مهم را در کنار توسعه سواحل مکران شعاری ملی خواند و گفت: در راستای تحکیم این سیاست، مقررات مجلس در حمایت از بخش خصوصی باید شفاف باشد.

وی گفت: تاکنون اقدامات مهمی را برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام داده ایم  و اعتقاد داریم تسهیل کننده مسیر سرمایه گذاری خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که امروز موضوع توسعه دریامحور و توسعه مکران شعار ملی است، ‌امروز خوشبختانه توسعه دریامحور مورد تاکید تمام مقامات کشورمان است و از آن در مجلس حمایت می‌شود.رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت وجود قوانینی برای ورود آسانتر بخش خصوصی به پروژه‌های بندری، گفت: باید بسترهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی فراهم شود. باید به صورت شفاف حمایت از بخش خصوصی در قوانین مجلس دیده شود.

به گفته سعیدنژاد ایجاد بسترهای مناسب برای جذب و ورود سرمایه گذار خصوصی داخلی و خارجی مورد تاکید دولت است و خوشبختانه در سال جاری کشور در شرایط بهتری برای جذب سرمایه‌گذار قرار داشته است.

سعیدنژاد با اشاره به تاثیرات برجام در حوزه بندری، گفت: پس از برجام شاهد تحولات جدی در حوزه بنادر بوده‌ایم، هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به پروژه‌های بندری و دریایی ادامه دارد و این مهم از ثمرات برجام است. درعین حال بسترها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز آماده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرط ما برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تعریف پروژه‌های مشترک بین شرکت‌های ایرانی و خارجی است بنابراین شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند از مجموعه امکانات سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنند.

۶هزار میلیارد ریال قرارداد سرمایه‌گذاری در بنادر کشور امضا شد/ سرمایه‌گذاری ده هزارمیلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر ایران

محمد سعیدنژاد در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی در بنادر ایران گفت: با انعقاد ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در کلیه بنادر ایران، جمع قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران توسط بخش خصوصی به ارزش دفتری ده هزارمیلیارد تومان رسید.

از مجموع ۳۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بنادر کشور که به امضای مدیران سازمان بنادر با بخش خصوصی مربوطه رسید، دو فقره قرارداد سرمایه گذاری در سال ۹۵ به میزان ۳۶۸ میلیارد ریال در بنادر استان مازندران، یک فقره قرارداد سرمایه گذاری ۸۶۱ میلیارد ریالی در بندر خرمشهر، ۷ فقره قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۳ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال در بنادر استان گیلان، ۵ فقره قرارداد سرمایه‌گذاری به رقم ۲ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال در بندرامیرآباد و ۵ فقره قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۵ هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال در بنادر استان بوشهر به امضا رسید.

هم چنین ۴ فقره قرارداد سرمایه گذاری به میزان هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال در بنادر استان سیستان و بلوچستان، ۱۸ فقره قرارداد سرمایه گذاری به ارزش مالی ۸ هزار و ۳۱ میلیارد ریال در بنادر استان خوزستان و ۱۸ فقره قرارداد سرمایه گذاری به ارزش مالی ۱۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در بنادر استان مازندران طی سال ۹۵ به امضا رسیده است.

محمد سعیدنژاد بعد از امضای این قرارداد در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه امشب نیز مشابه سال‌های گذشته مراسم امضای قرارداد در بنادر ایران برگزار شد، گفت: در مجموع ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در کلیه بنادر ایران امضا شد که شامل احداث انبارها، مخازن، تاسیسات و تجهیزات بندری، توسعه بنادر و هم چنین شامل افزایش ظرفیت بنادر به شکل های مختلف می‌شود.

وی با اعلام اینکه هم در بنادر شمالی و هم در بنادر جنوبی قرارداد سرمایه‌گذاری داریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با مجموع قراردادهایی که بسته شد جمع قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران توسط بخش خصوصی به ارزش دفتری ده هزارمیلیارد تومان برسد که هفت هزار میلیارد آن مربوط به سال گذشته و سه هزار میلیارد آن مربوط به قراردادهایی است که امشب بسته شد.

وی توضیح داد: قراردادهایی که امشب بسته شد مربوط به بخش خصوصی داخلی است و  سهم حضوربخش خصوصی خارجی قابل توجه نیست.

تلاش برای اتمام توسعه بندر شهید بهشتی تا بهار سال آینده

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری برای اتمام طرح توسعه بندر شهید بهشتی تا بهار سال آینده گفت: با تکمیل این طرح شاهد افزایش ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن خواهیم بود

وزیر راه و شهرسازی هم چنین در جمع مدیران بنادر شمالی و جنوبی کشور تاکید ویژه‌ای بر تغییر گفتمان اقتصادی ایران کرد و خواستار پایان برنامه‌هایی شد که ضد منافع مردم هستند و گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد برگردیم باید عوام‌فریبی و سردادن شعارهای بی‌بنیان و اقدامات عجیب غریب را کنار بگذاریم و برای این امر به یکپارچگی ملی بین ملت و دولت و مجلس و رسانه احتیاج داریم.

بندر کانون توسعه است و فقط و فقط محل بارانداز نیست / باید در اندازه رقابت‌های جهانی بازی کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر مهد تمدن ایران‌شهری هستیم، اگر معتقد هستیم این زبان حامل یک تمدنی است آن وقت باید اندازه بازی تعریف شده برای ایران و در حد تاریخ و جغرافیای ایران باشد که خیلی بزرگ تر از اندازه فعلی است. بله ما باید یک جا برویم و صد فروند قرارداد خرید هواپیما ببندیم. ما باید یک جا با تمام تولیدکنندگان دست اول قرارداد ببندیم. نه اینکه ۴ فروند هواپیمای دست دوم را با دلال و قاچاق و ... وارد ایران کنیم بنابراین نیاز به تغییر پارادایم داریم.

آخوندی ادامه داد: وقتی ۱۸ لاینر وارد بنادر ایران می‌شوند آن وقت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید خود را برای رقابت آماده کند و در این صورت است که قد می‌کشد. به همین خاطر است که امروز اعلام می شود دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه ملبورن برای تربیت نیروی انسانی تراز اول جهانی تفاهم‌نامه امضا و سرمایه‌گذاری می‌کنند چون اندازه بازی را تغییر می‌دهیم و در اندازه رقابت‌های جهانی بازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما تنها کشوری هستیم در منطقه که فقط و فقط تجارتمان ار طریق تنگه هرمز انجام می شود و من معتقد هستم از جهت استراتژیک باید افزون بر هرمز در دریای عمان بندر بزرگ داشته باشیم. ما مزیت‌های تنگه هرمز را می‌فهیم، آنها سرجای خودش و حداکثر استفاده را باید داشته باشیم؛ اما خودمان در عمان باید یک پایگاه بزرگ داشته باشیم. لذا توجه به بندر چابهار از این جهت توجه بسیار مهمی است، هم توسعه بندر هم اتصال شبکه بندر به شبکه ریلی برای ما اهمیت دارد. خوشبختانه سرمایه‌گذاری بزرگی در چابهار انجام شده است.۱۵۰ میلیون دلار از هندی‌ها اعتبار گرفته‌ایم و۴۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اعتبار گرفتیم و در دو سال گذشته ۵۰ درصد زیرسازی مسیر چابهار تا ایرانشهر در همین خشکسالی منابع انجام شده است.

ترابری ۲ میلیون مسافر دریایی در بنادر مرکز و شرق هرمزگان/ جابجایی کالا به مرز ۱/۳ میلیون تن رسید

از آغاز امسال تا ابتدای آذرماه، دو میلیون و ۷۱ هزار و ۲۲۲ نفر مسافر در بنادر تحت مدیریت اداره بنادر شهید باهنر جابجا شدند که رشد ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید و عمده آن از طریق بندر شهید حقانی صورت گرفته است.

وی ضمن اعلام خبر تخلیه و بارگیری ۲ هزار و ۵۳ TEU کانتینر طی امسال و افزایش هفت برابری این عملیات، افزود: از ابتدای امسال تاکنون، ۳ هزار و ۷۳۷ فروند شناور در بنادر شهید باهنر، جاسک و تیاب پهلو گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از آمار عملکرد هشت‌ماهه جابجایی کالا در این بندر نیز سخن به میان آورد و گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۹۶ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر و بنادر تابعه آن در شرق استان تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۹۰۴ هزار تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۳۶۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است که در بخش نفتی ۲۲ درصد افزایش داشته است.

محسنی تصریح کرد: طی مدت یاد شده، ۶۸۹ هزار و ۳۹۴ تن کالای غیرنفتی و ۹۷ هزار و ۸۲۵ تن کالای نفتی از این بنادر صادر شد که در بخش نفتی ۲۸ درصد افزایش به ثبت رسید.

توسعه سواحل مکران براساس سیاست های ابلاغی رهبری معظم در اولویت است/ توسعه دیگر سواحل کشور در دستورکار

محمدباقر نوبخت در نشست علنی  (دوشنبه، ۲۹ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۲ لایحه برنامه ششم توسعه کشور گفت: اینکه چرا توسعه سواحل مکران در اولویت است به این دلیل است که این موضوع براساس سیاست‌‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد:تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع را مطالبه می کنند که برنامه ها و لوایح براساس سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تنظیم شود و دولت نیز این کار را انجام می دهد و براساس این سیاست ها توسعه سواحل مکران در اولویت است.نوبخت افزود:البته رسیدگی به موضوع توسعه سواحل دیگر کشور نیز در دستورکار است.

تمرکز برنامه ششم توسعه بر سواحل مکران

 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم چنین شامگاه چهارشنبه درپایان یازدهمین شورای برنامه‌ریزی وتوسعه هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت : برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری تهیه شده که ایشان در سیاست‌های خود توسعه منطقه مکران را مدنظر داشتند.

وی ادامه داد: در لایحه سال ۱۳۹۶ ، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اولویت‌های خاص دیده شده که براساس سرفصل‌های منطقه مکران، اعتبارهای مضاعفی به آن اختصاص می‌یابد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: همچنین بدون تردید اعتبارهای مناسبی در هر بودجه سنواتی بر اساس این اولویت به مکران تعلق خواهد گرفت.

افزایش ۴ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندرلنگه/ رونق ترابری مسافری در مسیرهای دریایی داخلی و بین‌المللی

محمود صابری ضمن تشریح گزارشی از عملکرد هشت‌ماهه نخست سال ۹۵ در اداره بندر و دریانوردی لنگه گفت: طی مدت یاد شده، ۵۶۲ هزار و ۲۰۵ تن انواع کالای غیرنفتی در این مجموعه و بنادر تابعه آن تخلیه و بارگیری شد.

وی از افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در بندر لنگه سخن به میان آورد و افزود: طی مدت یاد شده، ۳۵۹ هزار و ۱۳۶ تن کالا از طریق این بندر به خارج از کشور به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس، صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ درصد رشد داشته است. صابری، برنج، شکر، گندم، روغن خوراکی، سویا، میوه و تره‌بار، مواد معدنی، پارچه و الیاف را عمده کالاهایی اعلام کرد که به مقصد امارات عربی متحده، کشورهای آسیای میانه و عراق وارد، صادر شده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه گفت: طی این مدت، ۱۲۶ هزار و ۵۹۹ تن کالای غیرنفتی به بندر تجاری لنگه وارد شد و ۴۹ هزار و ۱۶۵ تن انواع کالا به ویژه خودرو سواری از این بندر ترانزیت شده است. این مقام مسئول همچنین از رشد ۸۹ درصدی عملیات جابجایی کالاهای کانتینری در بندر لنگه خبر داد و گفت: طی این مدت، تخلیه و بارگیری ۶۲۳ TEU کانتینر پر در این بندر به ثبت رسید.

نظر شما