شناسهٔ خبر: 3235 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

در نشست خبری اولین کنگره ملی تروما مطرح شد

تروما سالانه 12 هزار میلیارد تومان خسارت دارد/ تهران نیازمند یک مرکز برای رسیدگی به تروما

تصادف جرحی دبیر جامعه جراحان کشور و دبیر اولین کنگره ملی تروما گفت: بر اساس آخرین آمارها در سال حدود 12 هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل تروما به کشور وارد می شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، دکتر سیاوش صحت روز دوشنبه در نشست خبری اولین کنگره ملی تروما در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اعلام این خبر به ايرنا گفت: هم چنین هزینه مربوط به آسیب وسیله نقلیه در تصادفات سالانه کشورمان بیش از 5 درصد تولید ناخالص ملی و معادل 2 میلیارد دلار است.

تروما در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن انسان گفته می شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.

نامبرده اظهار داشت: تروما جز عمده مشکلات است و می توان با برخی اقدامات جلوی مرگ و میر ناشی از آن را گرفت.

وی با بیان اینکه در مورد تروما آمار دقیقی نداریم، گفت: متاسفانه براساس برخی آمارها 80 درصد کسانی که دچار تصادف و تروما در کشور می شوند در مسیر تصادف تا بیمارستان می میرند.

دبیر جامعه جراحان کشور و دبیر اولین کنگره ملی تروما اضافه کرد: در خارج از تهران زمانی که فرد تروما به بیمارستان می رسد 20 دقیقه تا 5/1 ساعت طول می کشد و در شهر تهران بر اساس آمار جامعه جراحان 1ساعت و 20 دقیقه طول می کشد تا یک مصدوم به بیمارستان رسانده شود.

دبیر اولین کنگره ملی تروما در ادامه گفت: به عنوان نمونه هزینه حوادث رانندگی در سال 80 هجری شمسی 4 هزار میلیارد تومان بود که خسارت پرداخت شده توسط بیمه ها نیز 310 میلیارد تومان شامل 55 میلیارد تومان خسارت مالی و 255 میلیارد تومان خسارت جانی بود به همین منظور تنها راهی که می توان از این مشکلات عبور کرد و آنها را کاهش داد این است که آموزش مردم در زمینه تروما را مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در استان تهران نیز جامعه جراحان آمارهایی در بیمارستان های سینا و کاشان به دست آورده که بر اساس آن در 44 درصد تصادفات یک موتور سیکلت دخیل بوده و عامل 17 درصد تصادفات در سال 85 عابرین پیاده بوده اند.

صحت ادامه داد: از آنجا که مردم 95 درصد اطلاعات پزشکی خود را از رسانه ها دریافت می کنند آنان می توانند در این زمینه فرهنگ سازی بهتری داشته باشند تا مردم نیز نقش خودشان را در کاهش تروما به خوبی نشان دهند.

وی تصریح کرد: همچنین رانندگانی که هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند چهار برابر بیشتر از دیگر رانندگان در معرض انواع خطرات جانی قرار دارند.

دبیر اولین کنگره ملی تروما تصریح کرد: ما تجهیزات و امکانات خوبی برای درمان افراد دچار تروما داریم که اگر از آنها به صورت بهینه استفاده شود می توانیم جوابگوی بیماران ترومایی باشیم.

وی تصریح کرد: آموزش همگانی در ارتباط با تروما به عنوان یک نیاز اساسی به شمار می رود و ما باید به همین منظور آموزش را از دبستان آغاز کنیم.

تهران نیازمند یک مرکز تخصصی تروما

دبیر علمی اولین کنگره ملی تروما نیز اعلام کرد: استان تهران نیازمند ایجاد یک مرکز تخصصی وسیع برای رسیدگی به تروما است.

دکتر مسعود خاتمی» که در نشست خبری اولین کنگره ملی تروما سخن می گفت، افزود: به همین منظور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، شهرداری و چند دستگاه اجرایی دیگر مکان های مناسبی برای ایجاد این مرکز تخصصی در تهران پیش بینی شده که با جدیت قضیه را پیگیری می کنیم.

نامبرده اظهار داشت: این مرکز باید به گونه ای ایجاد شود که دسترسی آمبولانس ها و بالگردها به آن امکان پذیر باشد.

وی تصریح کرد: برای کاهش خسارات و تصادفات در جاده ها و ترومای ناشی از آن باید آموزش های جدی داده شود چرا که در همه تروماها آسیب دیدگان نیاز به خدمات توانبخشی نیز دارند.

خاتمی افزود: تروما هزینه سنگینی به نظام سلامت و جامعه وارد می کند به همین منظور آموزش می تواند نقش تاثیرگذارتری در ارتباط با آن داشته باشد.

دبیر علمی کنگره تروما افزود: یکی از چالش های اصلی ما در بحث تروما خسارت هایی است که کشور دچار آن می شود و متاسفانه این آمار بسیار بالا است و تا حدودی با میزان تلفات جنگ نیز برابری می کند.

نظر شما