شناسهٔ خبر: 32360 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

علی اوسط هاشمی خبرداد:

افتتاح طرح توسعه بندرچابهاردر بهار۹۶/ پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی مرحله نخست بندرشهید بهشتی

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار درسه شیفت کاری ادامه دارد، گفت: راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در بهار ۹۶ عیدانه دولت تدبیر و امید به مردم ایران به ویژه سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه و هم مرز آبی و خاکی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از ایرنا، علی اوسط هاشمی گفت: سرعت در فعالیت های طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار امیدواری زیادی برای تغییر وضع اقتصادی منطقه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: طرح توسعه بندر همزمان با اجرای شبکه ریلی و انتقال گاز در استان در حال انجام است که با توجه به اهمیت بندر و دریا، طرح توسعه بندر شهید بهشتی پروژه نخست کشور است.

وی تصریح کرد: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی نقش ملی برای توسعه این منطقه ایفا می کند.

وی گفت: با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار ترانزیت، تجارت و مبادلات کالا و بار از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه رونق می گیرد.

استاندار سیستان وبلوچستان افزود: در این مرحله یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی قبلی افزوده می شود و این افزایش تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ادامه خواهد داشت.

هاشمی گفت: ۶۵۰ میلیون دلار برای خرید تجهیزات بندر در نظر گرفته شده است که تا یک ماه آینده به بندر می رسد و کار نصب آنها آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۶۵۰ میلیون دلار، ۴۰۵ میلیون دلار آن از محل صندوق توسعه ملی، ۱۵۰ میلیون دلار مشارکت و همکاری کشور هند و ۱۷۰ میلیارد ریال در هفته جاری شاهد امضای قرارداد توسط شرکت های داخلی بودیم.

وی از همکاری و همراهی فرماندار، مدیرکل بنادرو دریانوردی، شوراها اسلامی و مردم در اجرای طرح های عمرانی چابهار قدردانی کرد و افزود: دولت با اقدامات لازم در اوج کمبود منابع مالی، امید را در جامعه زنده کرده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سه شیفت کاری در حال فعالیت است.

احمدعلی موهبتی افزود: در بخش های مختلف بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر مشغول کار هستند که بخشی از مشکل اشتغال مرتفع شده است.

وی ایجاد جاده ترانزیتی و دوبانده از بندر چابهار را خواستار شد و خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در پروژه راه آهن در حال کار هستند.

هم چنین مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: برای پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی مرحله نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از پنج هزار میلیارد ریال (۵۰۰ میلیارد تومان) هزینه شده است.

بهروز آقایی افزود: برای تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال (۳۵۰ میلیارد تومان) اعتبار دیگر نیاز است.

وی اظهار امیدواری کرد: با نگاه مسئولان کشوری و تکمیل پسکرانه و افتتاح ریل و جاده های ترانزیتی بندر نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند.

چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

اسکله شهید بهشتی با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار متر مربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.

اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.

بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شد

نظر شما