شناسهٔ خبر: 32384 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پل خاطره‌های شهر اهواز اسیر بی‌توجهی‌هاست

کارون پل خاطره‌های شهر اهواز اسیر بی‌توجهی‌هاست و شایسته نیست این پل زیبا توسط مدیران شهر اهواز مورد کم لطفی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وقتی اسم اهواز به میان می‌آید همه به یاد لب کارون و پل سفید می‌افتند، جایی که بیشترین حس نوستالژی را حداقل برای خود اهوازی‌ها دارد. این پل با نام‌های پل سفید، معلق و هلالی شناخته می‌شود که در سال ۷۸ درفهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. پل سفید را مهندسی آلمانی طراحی کرد و با کمک همسرش شروع به ساخت آن کرد و کار را تا مرحله سوار کردن نخستین هلال پیش برد پس از آن انگلیسی‌های حاکم بر شرکت نفت لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده قرار داده بودند پس گرفتند که همین مسأله موجب بیماری و مرگ مهندس آلمانی شد.

پس از چندی همسر او با ابتدایی‌ترین امکانات هلال دوم را بر پل سوار کرد و سرانجام ساخت پل را به پایان رساند و نخستین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق دنیا در ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۱۵ خورشیدی افتتاح شد. این پل، نماد شهر اهواز است که متأسفانه مورد بی‌توجهی مدیران شهری قرار گرفته و مدتهاست که حتی چراغ‌هایش را هم روشن نمی‌کنند و با غروب آفتاب پل خاطره‌ها به خواب اجباری می‌رود.

به گزارش روزنامه ایران، سعید محمدپور، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در خصوص اهمیت پل سفید، اظهارداشت: پل سفید در سال ۱۳۱۵ و درست زمانی که اهواز جدید در حال شکل گرفتن بود ساخته شد؛ این پل علاوه بر آنکه بر توسعه شرقی و غربی رودخانه کارون اثر گذاشت موجب سهولت در رفت و آمد مردم شهر اهواز نیز شد.

وی با اشاره به ارزش میراثی پل معلق، گفت: برای حفظ و نگهداری این پل لازم است که هرچه زودتر حریم آن را معین کنیم و با دقت و نظارت بهتر و بیشتر ساخت و سازهای پیرامون پل را کنترل کنیم. همه اهواز را با پل سفید می‌شناسند پس باید بتوانیم با اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع این اثر گرانبها را در سطح ملی وبین‌المللی آنگونه که شایسته است معرفی کنیم.

محمدپور به برنامه جشن تولد پل سفید که بنا بود چند ماه قبل برگزار شود و به دلیل مشکلات مالی لغو شد اشاره کرد و ادامه داد: عمر مفید این پل را ۵۰ سال ارزیابی کرده بودند که سال هاست به اتمام رسیده و این اثر دیگر تحمل و کشش عبور و مرور این حجم از خودروها را ندارد پس بهتر است هرچه سریع‌تر به مسیری برای پیاده روی شهروندان اهوازی و گردشگران تبدیل شود. اگر امکان رفت وآمد آسوده عابران پیاده مهیا شود قطعاً پل سفید به پاتوقی برای پیاده روی و عکس گرفتن تبدیل خواهد شد. خیلی‌ها با این پل زیبا خاطره دارند و روی آن عکس یادگاری گرفته‌اند و اکنون وظیفه ماست که از آن مراقبت کنیم.

این فعال حوزه میراث فرهنگی با انتقاد از خاموشی‌های گاه و بی‌گاه پل سفید، افزود: لازم است چراغ‌های این پل هرشب روشن باشد چرا که روشنایی پل سفید نشان دهنده پویایی و جریان زندگی در شهر اهواز است و خاموشی آن بر روحیه شهروندان اثر منفی می‌گذارد. باید شهرداری اهواز به کمک سازمان میراث فرهنگی بیاید حداقل برای پل سفید قدمی مثبت بردارد چرا که در حال حاضر متأسفانه آنگونه که شایسته است به این پل تاریخی پرداخته نمی‌شود.

کوروش لطفی،عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اهواز نیز درخصوص آزمایش سنجش استحکام پل معلق، گفت: استحکام پل‌ها باید در دوره‌های زمانی مشخص توسط متخصصان پل‌سازی مورد آزمایش قرار گیرد؛ اما آنچه مشخص است اینکه عمر مفید این پل سال هاست که به پایان رسیده و ضرورت دارد با توجه به حجم تردد خودروها میزان مقاومت و استحکام پل سفید مورد سنجش قرار گیرد.

 وی با اشاره به ایده تبدیل پل سفید به مسیری برای پیاده روی، افزود: این ایده خوب است؛ اما در حال حاضر با توجه به عملکرد ترافیکی این پل و هدایت بخشی از ترافیک قسمت مرکزی شهر به خارج از آن لازم است تمهیداتی برای ترافیک آن بخش از شهر اندیشیده شود.  لطفی درمورد پیشنهاد تعریض پل نادری به‌عنوان جایگزین پل سفید، گفت: این پیشنهاد می‌تواند به‌عنوان یک گزینه مد نظر قرار گیرد و مطالعات آن توسط شرکت‌های مهندسان مشاور ترافیک و حمل و نقل بررسی شود؛ اما آنچه مشهود است اینکه پل سفید نمی‌تواند سالیان سال عملکرد ترافیکی داشته باشد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی ترافیک و حمل و نقل را در دستور کار قرار دهیم. اعمال محدودیت‌های ترافیکی، بهبود وضعیت سامانه حمل و نقل عمومی و ترغیب مردم برای استفاده از آن می‌تواند در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی معتقد است که نورپردازی، زیبایی و جلوه خاصی به پل معلق می‌بخشد. در سایر کشورها برای ایجاد تنوع و جذابیت بصری بیشتر پل‌ها را در مناسبت‌های مختلف به رنگ‌های متفاوتی در می‌آورند. مثل پل معروف «بریج ادمونتون» کانادا. این پل در شب نورپردازی بسیار زیبایی دارد و در روز ملی کانادا به رنگ پرچم این کشور در می‌آید و درطول سال به مناسبت‌های گوناگون رنگ‌های مختلفی بر تن می‌کند. لازم است به حقوق عابران پیاده احترام بگذاریم.

عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اهواز افزود: در بسیاری از کشورها مسیرهای سواره به پیاده راه یا مسیری برای تردد دوچرخه‌ها تبدیل شده‌اند و ما به جای آنکه همه مسیرهای رفت و آمد را بر خودروها باز کنیم می‌توانیم با ایجاد مسیرهای پیاده راه سرزنده و جذاب علاوه بر هویت بخشی به فضا سبب افزایش تعاملات اجتماعی میان مردم شویم. متأسفانه پیگیری‌ها برای گرفتن پاسخ در خصوص انجام آزمایش سنجش استحکام پل سفید از معاونت عمرانی شهرداری اهواز و همچنین دلیل خاموشی‌های مکرر نورپردازی این پل از سازمان زیباسازی بی‌نتیجه ماند تا اینکه موفق به صحبت با یکی از مشاوران شهردار اهواز شدم.

عالی پور، مشاور اجرایی شهردار اهواز در خصوص آزمایش سنجش استحکام پل سفید گفت: آسیب دیدگی بناها و آثار تاریخی با علائمی مثل نشست شروع می‌شود و معاونت عمرانی شهرداری اهواز هر دو- سه ماه یکبار به صورت چشمی پل را مورد آزمایش قرار می‌دهد!

اما مگر می‌شود بدون انجام آزمایش‌های استحکام سنجی و فقط با نگاه کردن وضعیت پل را مورد بررسی قرار داد. دلیل خاموشی‌های گاه و بی‌گاه پل سفید نیز اختلاف شهرداری اهواز و شرکت توزیع برق است و ایراد فنی و اجرایی در این خصوص وجود ندارد. به هر حال پل خاطره‌های شهر اهواز اسیر بی‌توجهی هاست و شایسته نیست این پل زیبا اینچنین توسط مدیران شهر اهواز مورد کم لطفی قرار گیرد.

نظر شما