شناسهٔ خبر: 32401 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در نشست مدیریت هماهنگ نوسازی و بازآفرینی شهری مطرح کرد:

پایین بودن تاب‌آوری شهری در رویارویی با حوادث طبیعی از مهم‌ترین معضلات شهرها/ رویکرد دوره‌های پیشین در بازآفرینی شهرها کارآمد نبود/ همه‌جانبه‌گری برای رویایی با مشکلات محلات ناکارآمد شهری ضروری است

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی پایین بودن تاب‌آوری شهزی در رویارویی با حوادث طبیعی را یکی از مهم‌ترین معضل فعلی شهرهای کشور دانست و گفت: به نظر می‌رسد اقدامات دولت و شهرداری در دهه‌های گذشته نتوانست با سرعت گسترش محدوده‌های ناكارآمد برابری داشته باشد. این سرعت به قدری زیاد بوده كه نه تنها این اقدامات در برخی موارد نتوانسته خسارات آن را كاهش دهد، که باعث دو چندان شدن مشكل هم شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست مدیریت هماهنگ نوسازی و بازآفرینی شهری به سوی همكاری پایدار كنش‌گران با تاكید براینكه درحال حاضر سطح قابل توجهی از شهرهای ما با معضل ناكارآمدی روبرو هستند گفت: در شرایط فعلی بالغ بر ۳۰ درصد از شهرهای كشور در بخش‌های مختلفی از جمله حاشیه شهرها، بافت میانی، بافت مركزی و غیره با مشكل جدی روبرو هستند كه شاید پایین بودن تاب‌آوری شهرها در رویارویی با حوادث طبیعی مهم‌ترین آن به شمار می‌آید.

وی در این‌باره اضافه كرد: وضعیت فعلی برخی شهرهای ما به گونه‌ای است كه با یك بارندگی ساده و یا اتفاق طبیعی نه چندان شدید دچار خسارات و صدمات بسیاری می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه هم‌اكنون بیش از ۶۴ درصد از ساكنین چابهار، بیش از ۷۰ درصد از ساكنین جوان‌رود و یك سوم از جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند گفت: این بحران به لحاظ كمی مسئله بسیار جدی محسوب می‌شود. در حال حاضر یك سوم از جمعیت كشور بالغ بر ۱۹ میلیون نفر براساس مطالعات انجام شده در این محدوده‌ها زندگی می‌كنند.

ایزدی با تاكید براینكه شهرهای ما از لحاظ كیفی نیز دارای مشكلات بسیاری هستند گفت: به نظر می‌رسد اقدامات دولت و شهرداری در دهه‌های گذشته نتوانست با سرعت گسترش محدوده‌های ناكارآمد برابری داشته باشد. این سرعت به قدری زیاد بوده كه نه تنها این اقدامات در برخی موارد باعث دو چندان شدن مشكل شده است نتوانسته خسارات آن را نیز كاهش دهد.

مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران آسیب‌شناسی را اولویت رسیدگی به معضل محدوده‌های ناكارآمد شهری در این دوره دانست و گفت: براساس آسیب‌شناسی انجام‌شده متوجه شدیم كه به كارگیری سیاست‌های جدید و تغییر رویكرد پیشین در مواجه با این پدیده امری ضروری است كه در دوره فعلی دستور كار آن مدون و ابلاغ شده است.

وی پیش‌گیری و پیش‌نگری را یكی از ویژگی‌های مهم سیاست‌های جدید اخذ شده در كنار امر درمان دانست و گفت: در آسیب‌شناسی انجام شده از سال ۹۳ مشخص شد كه رویكردهای صرفا كالبدی و در بعضی ابعاد اقتصادی كامل نبوده و باید سیاستی جامع‌تر با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و كالبدی به كار گرفته شود. در حقیقت همه جانبه‌گری در مواجه با این بحران به عنوان یكی از اركان اصلی رویكرد جدید به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در ادامه تلاش برای كاهش نقش مستقیم دولت را یكی دیگر از اركان این رویكرد نام برد و گفت: حضور مستقیم دولت اجازه ورود بخش خصوصی، مردم و سایر نهادهای متولی را با مشكل روبرو می‌كند. در این رویكرد برای همه كنش‌گران و نقش‌آفرینان در این عرصه نقشی مشخص تعریف شده است.

ایزدی جلوگیری از انجام هر اقدامی كه باعث جابه‌جایی جمعیت در محلات هدف می‌شود را یكی دیگر از نكات مورد توجه در این رویكرد خواند و افزود: به كارگیری سیاست اجتماع محوری و همچنین تلاش برای پرهیز از پروژه‌محوری بودن اقدامات از مسائل مهم و مورد توجه ما در این دوره است. در رویكرد جدید فرآیندمحوری ملاك عمل بوده و براساس آن، برنامه‌های جدید تهیه و اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی عدم توجه به نقش محوری مدیریت شهری را یكی از مشكلات رویكرد دوره‌های گذشته در امر بازآفرینی شهری دانست و گفت: در رویكرد جدید اتخاذ شده مدیریت شهری نقش محوری داشته و دولت به عنوان حمایت‌گر و تسهیل‌گر پشت سر شهرداری خواهد ایستاد.

وی خاطرنشان كرد: تبیین نقش سایر كنش‌گران كه به نوعی در این رویكر تعریف شده‌اند اعم از دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم به عنوان كانون توجه در سیاست فعلی مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه سه مسئله ظرفیت‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی را سه موضوع ضروری برای تحقق سیاست امروز بازآفرینی دانست و افزود: ظرفیت‌سازی از آن جهت برای ما اهمیت دارد تا بتوانیم نهادهایی که می‌توانند در عرصه بازآفرینی مشارکت کنند را از طریق آن توانمند کنیم.

ایزدی سمن‌ها را از کلیدی‌ترین این نهادها نامید و گفت: در دولت یازدهم این سمن‌ها به شدت مورد حمایت و تقویت قرار گرفته‌اند. ما همواره تلاش کردیم تا به اشکال گوناگون در استان‌ها نیز این ساختار را ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص امر نهادسازی نیز بیان کرد: ما در این بخش بر روی دو نهاد ضروری توسعه‌گر و تسهیل‌گر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. درحقیقت توسعه‌گر نهادی است که حلقه مفقوده بین بخش خصوصی و تمام ارکان دخیل در امر بازآفرینی را ایجاد کرده و تسهیل‌گر این حلقه را بین دولت و شهرداری به وجود خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درخصوص مسئله شبکه‌سازی نیز دراین عرصه اعلام کرد: این امر شرایطی را به وجود می‌آورد تا مجموع دستگاه‌هایی که در کنار یکدیگر می‌توانند در این بخش نقش‌آفرینی کنند گرد هم جمع شده و به تبادل نظر بپردازند. شاید یکی از موفق‌ترین این شبکه‌سازی‌ها تا کنون تشکیل ستاد ملی بازآفرینی در سطح ملی، استانی و شهری باشد.  بدون شک برگزاری این ستادها بیش از ۲۰ دستگاه درگیر در امر بازآفرینی را کنار یکدیگر قرار داد تا ضمن بحث و تبادل نظر به انجام اقدامات لازم در محلات هدف بپردازند که خوشبختانه تا کنون نیز به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه قوه قضائیه تا کنون نقش محوری در برگزاری ستادهای بازآفرینی داشته است گفت: دستگاه‌های مختلفی در این ستاد ورود پیدا کرده و فعالیت کرده‌اند که یکی از موفق‌ترین آن‌ها ستاد ملی بازآفرینی استان تهران بوده است.

ایزدی با بیان این که این شبکه‌سازی به عنوان یک سیاست تا کنون توانسته در مقیاس شهری و استانی اتفاقات بزرگی را رقم بزند گفت: امیدوارم این شبکه‌سازی‌ها در سطوح دیگر نیز اتفاق افتاده و فعالیت‌های خوبی را به وجود آورد. همواره تلاش می‌کنیم با یاری متخصصین اقداماتی کارا و مؤثر را در این زمینه پیش برده و شرایطی را متناسب با شأن شهروندان در کشور ایجاد کنیم./

برچسب‌ها:

نظر شما