شناسهٔ خبر: 32410 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با هدف روان ترشدن تجارت و ارتقای کیفیت ناوبری کشتیرانی:

امضای موافقتنامه حمل و نقل دریایی تجاری بین ایران و قزاقستان/ تجارت دریایی بین دو کشور تسهیل می شود

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی در مذاکره هیأت های عالی رتبه ایران و قزاقستان، پنج سند همکاری، موافقتنامه و قرارداد سرمایه گذاری به امضای طرفین رسیدکه در نوع خود اولین سند بین ایران و چهارکشور ساحلی خزر محسوب شده و بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، از جمله این اسناد سه سند در  حوزه حمل و نقل دریایی است که بسیار موثر است.

به گفته خسرو سرایی، موافقنامه حمل و نقل تجاری دریایی که بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان به امضا رسید در نوع خود اولین سند بین ایران و چهار کشور ساحلی خزر محسوب شده و بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، قبل از این یک موافقتنامه بحر پیمایی بین ایران و شوروی سابق وجود داشته که سابقه آن به ۹۰ سال قبل باز می گردد، تنظیم این موافقتنامه به دلیل ظرافت های خاصی که در رژیم حقوقی دریای خزر مطرح می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.

سرایی همچنین از امضای قراردادی بین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه آهن قزاقستان برای تسهیل تجارت به وسیله حمل و نقل ترکیبی خبر داد و اضافه کرد: تسهیل مبادلات بانکی بین روسای بانک مرکزی دو کشور، سند دیگری بود که بین طرفین امضا شد. این سند تبادل وجه معاملات را تسهیل ساخته و به روان تر شدن تجارت بین دو کشور و همچنین به همکاری های گسترده تر کارگزاران ذیربط حمل و نقل خواهد انجامید.

نقش بارز دو کشور در ترانزیت شرق به غرب

به گفته مدیرکل تعرفه و توافق نامه های بین المللی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان دو کشور ساحلی مهم دریای خزر هستند که نقش بارزی در ترانزیت شرق – غرب به عهده دارند که با تمایل به تحکیم و گسترش مناسبات متقابل درباره ارتقای کیفیت ناوبری کشتیرانی، حفاظت محیط زیستی ناشی از تردد کشتی های دو طرف در خزر، توافقاتی انجام دادند.

مدیرکل تعرفه و توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر اضافه کرد: این موافقتنامه تمامی شناورهای تجاری دریارو را که در یکی از کشورها طبق قوانین و مقررات ملی لازم الاجرای آن کشور به ثبت رسیده باشد، شامل می شود و کشتی های نظامی، ماهیگیری، بیمارستانی، تحقیقاتی و همچنین سایر شناورهای دولتی را که کارکرد غیر تجاری دارند، شامل نمی گردد.

به گفته این مقام مسئول از اهداف این موافقتنامه می توان به برنامه ریزی و گسترش روابط بین دو طرف در زمینه حمل و نقل دریایی و تسهیل تجارت دریایی در دریای خزر بر اساس اصول برابری و منافع متقابل؛ ایجاد هماهنگی های لازم در کشتیرانی در دریای خزر، کمک به گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین طرف ها اشاره کرد.

همچنین طی این توافقنامه دو طرف از روابط ثمربخش بین مقام های صلاحیت دار خود و دیگر سازمان های ذیربط و بخش های خصوصی دو طرف به ویژه در زمینه انجام رایزنی ها و تبادل اطلاعات، ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده مؤثر از بنادر دو طرف، تأمین ایمنی و امنیت در دریای خزر برای کشتی ها، خدمه، بار و مسافر استقبال نموده و بر لزوم حفاظت محیط زیست در دریای خزر و ارتقای برنامه های آموزشی فعالیت های ذیربط بندری و کشتیرانی، توسعه روابط و تبادل تجارب در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی حمل و نقل دریایی در دریای خزر تأکید کرده اند.

نظر شما