شناسهٔ خبر: 32448 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

کاهش بودجه راهداری سال آینده نسبت به ۹۵/ تامین بودجه حمل‌ونقل ریلی از منابع عمومی در سال ۹۶/ صرف بودجه عمومی در ریل و تاثیر آن بر جاده‌ها

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و منابع وزیر راه‌ و شهرسازی از نیاز پروژه‌های راهداری و راهسازی سال ۹۶ به اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: وقتی بودجه حمل‌ونقل ریلی به سمت بودجه عمومی می‌رود، حمل‌ونقل جاده‌ای با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش منابع مواجه می‌شود و طرح‌های ریلی و جاده‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی با اشاره به عدم تخصیص منابع مالی به حوزه راهداری و راهسازی، گفت: برای اجرای پروژه‌های عمرانی حمل ونقل درسال آتی نیازمند ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی افزود: برای اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل در سال ۹۶ به ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیازمندیم که این منابع مالی مربوط به راهداری، راهسازی و توسعه چند فرودگاه جدید کوچک است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در حوزه راهسازی طی سال ۹۶ به ساخت ۴ هزار کیلومتر راه نیازمندیم» اظهار داشت: در راهداری طی دوسال اخیر برنامه‌های بسیاری عملیاتی شده که بخشی از آنها با منابع سازمان راهداری و از ردیف‌های متفرقه درآمدی به دست آمده (جرایم، عوارض بارنامه، دوربین‌های نظارتی، تردد شمار و...) اجرایی شده است.

رشد  ۶۰ درصدی عملیات روکش آسفالت در سال جاری

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: روکش آسفالت در حوزه بزرگراه‌ها و راه‌های شریانی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است و حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه روکش شده است که ۷ هزار کیلومتر آن مربوط به آزادراه‌ها و بزرگراه‌هاست.

وی به تاثیر کاهش اعتبارات بر انجام پروژه های عمرانی حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش بودجه راهداری در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به قانون بودجه ۹۵، این بخش تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ البته عمده منابع مالی پروژه‌های ریلی، از طریق فاینانس تامین می‌شد که در لایحه بودجه ۹۶، این منابع مالی به سمت بودجه عمومی رفته است.

وی بیان کرد: بودجه عمومی با سطح انتظار از حوزه حمل‌ونقل ریلی هماهنگ نیست و نمی‌تواند منبع پایداری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد ضمن اینکه وقتی بودجه حمل‌ونقل ریلی به سمت بودجه عمومی می‌رود، حمل‌ونقل جاده‌ای با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش منابع مواجه می‌شود.

امینی اضافه کرد: در این شرایط و با کاهش بودجه سال ۹۶ در حوزه پروژه‌های عمرانی حمل و نقل، طرح‌های ریلی و جاده‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره بودجه سال ۹۵، گفت: منابع مالی در سال جاری هم محقق نشده و تخصیص صفر است اما از محل اسناد خزانه منابعی دریافت شده  و از عملیات اجرایی در بسیاری از کارگاه های عمرانی متوقف نشده است.

رشد چشمگیر اجرای پروژه‌های عمرانی نسبت به سال‌های گذشته

وی در گفتگو با مهر به حدود ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات در حوزه پروژه های راهسازی و راهداری اشاره کرد و گفت: علی رغم کمبود منابع در این حوزه نسبت به سال های گذشته شاهد رشد چشمگیر اجرای پروژه های عمرانی بودیم.

نظر شما