شناسهٔ خبر: 32487 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان:

عوارض ترانزیت برای کامیون‎های ایرانی حذف شود/ کاهش ۱۳ درصدی تلفات جاده‎ای در گلستان و کاهش ۲۷ درصدی تلفات عابران پیاده

مهدی میقانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان با ارائه پیشنهادی خواستار حذف عوارض ترانزیت برای کامیون‎های ایرانی شد، این در حالیست که وی با اشاره به آمار تصادفات جاده‎ای برون‎شهری و روستایی گفت: میزان تلفات جاده‎ای در هشت ماه ابتدای امسال‌ ۱۷۲ مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه ۱۳ درصد کاهش نشان می‎دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان، مهدی میقانی در جمع مدیران دستگاههای اجرایی استان گلستان به مشکلات حمل و نقل و ترانزیت کالا بین استان گلستان و کشور ترکمنستان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی شاهد کاهش ترانزیت به کشور ترکمنستان بودیم و این کشور در ۱۸ مرداد عوارضی را وضع کرد که به افت ترانزیت دامن زد.

وی با اشاره به کاهش تردد در مرز اینچهبرون تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ روزانه ۱۲۴ کامیون از انواع ملیتهای مختلف از نقطه صفر مرزی خارج میشدند که اکنون با کاهش تردد در این مرز مواجهه شده و این رقم به ۷۳ دستگاه کاهش پیدا کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان بیان کرد: کامیونها زیربنای تمام مبادلات هستند که بیتوجهی به این امر به اقتصاد ضربه میزند.

میقانی بر لزوم افزایش مدت آویر «مجوز اقامت» تاکید کرد و افزود: مدت آویر رانندگان کامیون ایرانی به بیش از پنج روز بدون مراجعه به اداره مهاجرت را از کشور ترکمنستان خواستار هستیم.

وی با ارائه پیشنهادی خواستار برگشت اخذ عوارض ترانزیت به قبل از ۱۸ مرداد شد و گفت: یا اینکه حذف عوارض ترانزیت کامیونها به صورت صفر، صفر در مرز دو کشور ترکمنستان و ایران ایجاد شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان با اشاره به لزوم بازسازی جاده مواصلاتی اینچهبرون ـ قزل آروات ـ عشقآباد تاکید کرد و گفت: توجه به امکانات رفاهی در مسیرهای مواصلاتی یک موضوع با اهمیت است باید جایگاههای سوخت در مسیرهای ارتباطی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته میقانی جاده اینچهبرون ـ قزل آروات ـ عشقآباد حدود ۷۰۰ کیلومتر است که به دلیل نامناسب بودن وضعیت راههای مواصلاتی نیازمند بازسازی است.

وی بیان کرد: اجرایی کردن پوشش بیمهای بر اساس بند دو کمیته حمل و نقل و ارتباطات یکی از خواستههای ما است که باید پوشش بیمه و تعرفهها کاملا مشخص باشد.

میقانی همچنین گفت: میزان تلفات در جادههای برونشهری و روستایی طی هشت ماه ابتدای امسال ۱۷۲ مورد گزارش شده است این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۷ مورد بوده و آمارها از کاهش ۱۳ درصدی تلفات جادهای حکایت دارد.

وی از کاهش ۱۶ درصدی تلفات موتورسوران در استان خبر داد و تصریح کرد: تلفات موتورسواران در مدت هشت ماه ابتدای سال گذشته برابر ۸۱ مورد بوده است و این میزان در سال جاری به ۶۸ مورد تنزل یافته است و در این حوزه نیز شاهد کاهش ۱۶ درصدی تلفات هستیم.

کاهش ۲۷ درصدی تلفات عابران پیاده در گلستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گلستان با اشاره به آمار مقایسهای در حوزه تلفات عابران پیاده افزود: میزان تلفات عابران پیاده در مدت هشت ماهه سال گذشته برابر ۳۰ مورد بوده است در حالی که این میزان در سال جاری ۲۲ مورد گزارش شده و ۲۷ درصد کاهش را نشان میدهد.

میقانی روند نزولی کاهش تصادفات و تلفات جادهای را مثبت ارزیابی کرد و این عملکرد را مرهون همکاری خوب دستگاههای دخیل در امر کاهش تلفات ناشی از تصادفات برونشهری دانست و گفت: پلیسراه، راهداری و حمل و نقل عمومی، دستگاههای امدادی نظیر اورژانس و هلالاحمر در این راستا همکاری خوبی داشتند.

وی همکاری مردم، کاربران جادهای و نظارتهای موثر دستگاههای استان گلستان را در کاهش تلفات و تصادفات موثر خواند و به نقش اثرگذار رسانهها اشاره کرد و افزود: رسانهها به این موضوعات خوب پرداختند که لازم است جامعه را نسبت به این مسائل حساستر کنند.

تلفات جادهای اصلیترین دغدغه مردم است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گلستان با بیان اینکه رعایت مسائل ایمنی باید به گفتمان رایج اجتماعی و در بین خانوادهها تبدیل شود، تصریح کرد: اصلیترین نکتهای که باید مورد توجه قرار بگیرد تغییر رفتار مردم است ما اگر بهترین خیابان و ماشین را داشته باشیم ولی رفتارهای کاربران، مردم و موتورسواران اصلاح و تغییر پیدا نکند همچنان دچار چالش خواهیم بود.

میقانی با اشاره به اینکه تلفات جادهای اصلیترین دغدغه مردم است، گفت: تمام ارکانی که در این زمینه فعال و دخیل هستند شاخص اصلی آنها کاهش تلفات ناشی از تصادفات در راههای برونشهری و جادهای است که با استفاده از اقدامات نرمافزاری، سختافزاری و همکاری مردم و دستگاههای مختلف شاهد اتفاقات مثبت در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین گروه آسیبپذیر را عابرین پیاده و موتورسواران تشکیل میدادند، ابراز کرد: میزان آسیبپذیری این گروهها در سالهای گذشته حدود ۶۳ درصد بوده که در سال جاری به ۵۲ درصد کاهش یافته است.

ضرورت ارتقاء ایمنی شبکه راههای استان و توسعه سامانههای هوشمند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان گلستان نقش آموزش را در کاهش تصادفات مهم خواند و گفت: فردا در روستای مهدیآباد شهرستان علیآبادکتول که یکی از نقاط آسیبپذیر عابران پیاده است یک دوره آموزشی برای عابران پیاده و موتورسواران برگزار میشود.

میقانی با بیان اینکه آموزش زودبازده نیست بر لزوم استمرار دورههای آموزشی تاکید کرد و افزود: برای اینکه زودتر به اهداف  خود دست پیدا کنیم باید آموزشهای هدفمند را پیگیری کنیم.

وی در خصوص مهمترین طرحهای قابل اجرای این اداره کل در سال جاری گفت: در دوره جدید که راهداری به این مجموعه ملحق شد موضوعات ارتقاء ایمنی شبکه راههای استان و تسریع در توسعه سامانههای هوشمند به عنوان اصلیترین ماموریتهای ما است.

نظر شما