شناسهٔ خبر: 32493 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هشدار استاندار همدان به ساخت‌وسازهای غیرمجاز:

ساخت‌وسازهای غیرمجاز حاشیه شهر از این پس پذیرفتنی نیست

جلسه سومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همدان با حضور استاندار همدان و نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان و سایر اعضاء در محل سالن شهدای استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در این جلسه عنوان کرد: همدان تاریخی‌ترین شهر جهان و به عنوان شهر گردشگری مطرح است و از علائم شهر گردشگری نیز پاکی و زیبایی‌های منحصر بوده که متاسفانه در حاشیه شهر مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اظهار کرد: سال ۸۳ همزمان با سفر پربرکت مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی و مصوبات خوبی برای توانمند سازی حاشیه شهر اجرایی شد و ۵۷۰ میلیارد ریال نیز بابت سفر ایشان درهمین خصوص هزینه شد اما در این هفت سال گذشته بازهم شاهد رشد قارچ گونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حاشیه‌نشینی هستیم.

وی با تأکید بر حفظ و صیانت از زمین‌های کشاورزی، منابع طبیعی و دولتی حاشیه شهر گفت: برای اجرای مطلوب این اقدام اعتبار مورد نیاز در اختیار شهرداری، راه و شهرسازی، امور اراضی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز حاشیه شهر از این پس پذیرفتنی نیست، بیان کرد: باید تلاش کنیم که این وضعیت تداوم پیدا نکند و در صورت سهل انگاری حتی به برادر تنی خودم نیز اغماض نمی‌کنم.

نیکبخت در پایان یادآورشد: حتی برای روستاهای داخل شهر و چسبیده به شهر نیز باید ضوابط شهرنشینی و طرح تفکیکی پیش بینی شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.

وی در ادامه گفت: مهاجران عامل اصلی در ساخت‌وسازی غیرمجاز حاشیه شهر هستند و تغییر کاربری اراضی را شاهد هستیم و حتی زمین‌های دولتی نیز تحت تصرف قرار گرفته است.

وی بیان کرد: از این پس باید اجازه ساخت‌وسازهای غیرمجاز داده نشود و با متخلفان نیز طبق قانون برخورد شود.

نیکبخت از فرمانداران شهرستان‌ها خواست تا نسبت به پیگیری و نظارت دقیق دستگاه‌های اجرایی مربوطه با ساماندهی حاشیه شهرها بویژه در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز اقدام لازم را داشته باشند.

در ادامه این جلسه استاندار همدان گفت: حفاظت و کنترل اراضی حاشیه شهر باید بیشتر شود و سهل انگاری دستگاه‌های نظارتی پیرامون حتی یک مورد ساخت‌وساز را نمی‌بخشیم.

معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: باید با بنگاه‌های غیرمجاز برخورد و شده و این بنگاه‌ها را جمع‌آوری نمود تا کنترل لازم در ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام بگیرد.

گلستانی بیان کرد: اتحادیه املاک باید نسبت به تعطیلی بنگاه‌های مشاور املاک غیرمجاز اقدام کنند چرا که این بنگاه‌ها مقصر هستند.

وی اضافه کرد: همچنین نباید اجازه دهیم حاشیه‌نشین‌ها به بی‌قانونی عادت کنند و باید برنامه‌ریزی لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

گلستانی با تأکید اینکه باید برنامه ۵ ساله موقت و ۱۰ ساله زمان‌بندی شده برای ساماندهی و حل ریشه‌ای مشکلات حاشیه شهر تدوین و اجرایی شود، گفت: تثبیت شرایط موجود و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز از این پس باید به اجرا گذاشته شود.

وی گفت: در حوزه ساخت‌وساز برنامه مدونی وجود ندارد و می‌بایست کارگروه تخصصی در این زمینه تشکیل و برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد.

گفتنی است در این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی گزارش کاملی از محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین شهر همدان و بازدیدهای قبلی که از این مناطق انجام شده بود ارائه داد.

فرهاد فرزانه در ادامه گفت: روستاهایی در اطراف شهر همدان وجود دارد که زمین‌های اطراف این روستاها در معرض خطر بوده که می‌توان به روستاهای علی‌آباد، حسن‌آباد و قاسم‌آباد اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در واقع اراضی این روستاها کشاورزی و اطراف محدوده روستا است و به دلیل قیمت ارزان و نزدیکی به شهر، این روستاها اکثراً" توسعه پیدا می‌کنند و مشکلات ما عمدتاً" در این حوزه است

نظر شما