شناسهٔ خبر: 3251 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست شورای سیاست‌گذاری کنفرانس بلندمرتبه‌سازی مطرح شد:

بلندمرتبه‌سازی فعلی تهران ظلم به شهروندان است/ کنفرانس بلندمرتبه‌سازی باید ۵۰ سال قبل برگزار می‌شد

نشست شورای سیاست گزاری کنفرانس بلندمرتبه سازی اعضای شورای سیاست‌گذاری و راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه روز گذشته (۱۵ دی) با حضور در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران جزئیات مربوط به برگزاری موفق این کنفرانس را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای سیاستگذاری و راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی در ایران و خاورمیانه با حضور تعدادی از دبیران کارگروه‌های مختلف کنفرانس به همراه احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، علی عبدالعلی‌زاده وزیر سابق مسکن و شهرسازی، سیدمحمد بهشتی دبیر علمی کنفرانس و مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی و شادمهر راستین دبیر اجرایی کنفرانس بلندمرتبه سازی، روز گذشته دوشنبه ۱۵ دی در محل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

گسترش عمودی کلانشهرها یک ضرورت است

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این جلسه با بیان اینکه نبود تعریفی مشخص از بلندمرتبه‌سازی بزرگترین مشکلی است که در تهران داریم گفت: گسترش عمودی کلانشهرها یک ضرورت است.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید ابتدا دید سبک زندگی در آسمان‌خراش‌ها یک انتخاب است یا اجبار؟ حال که مجبور به استفاده از این نوع گسترش شهر هستیم، باید دید لوازم جانبی آن را در اختیار داریم یا خیر که امیدوارم برگزاری این همایش فرصتی برای تعریف روشن‌تر این مفاهیم باشد.

برگزاری کنفرانس بلندمرتبه‌سازی باید به محصولی راهبردی منجر شود

سیدمحمد بهشتی دبیر علمی نخستین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه هم با بیان اینکه از زمان آغاز به کار این همایش و اطلاع‌رسانی درباره برگزاری آن، دو گروه موافقان و مخالفان بلندمرتبه‌سازی مدام با من تماس می‌گرفتند، اظهار کرد: دوست‌داران بلندمرتبه‌سازی فکر می‌کردند برگزاری این همایش ضربه‌ای به جایگاه و موقعیت آنها از نظر اقتصادی وارد می‌کند و ما قصد داریم در این همایش به طور کلی گرایش به بلندمرتبه‌سازی را نفی کنیم؛ منتقدان و مخالفان بلندمرتبه‌سازی هم از اینکه برگزاری این همایش توجیهی بر مشکلات بلندمرتبه‌سازی بوده و ما تلاش داریم تا با برگزاری این کنفرانس، آن را در ایران رواج دهیم، مرتبا با من تماس گرفته و اظهار نگرانی می‌کردند که حساسیت و جایگاه ویژه این کنفرانس را می‌رساند.

دبیر علمی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه با بیان اینکه ما این نوع ساخت و ساز را انتخاب نکرده‌ایم بلکه به آن دچار شده و در برابر آن موضع منفعل گرفته‌ایم، افزود: زمانی که بلندمرتبه‌سازی یک "انتخاب" باشد و موضع ما، موضعی فعال باشد نه منفعل، امر خوبی است.

وی با تأکید بر لزوم همه‌جانبه‌نگری به بلندمرتبه‌سازی گفت: تا به حال این نوع ساخت و ساز در ایران به مثابه یک معادله یک یا دو مجهولی در نظر گرفته می‌شده و تنها ابعاد فنی و مهندسی صرف، اقتصادی صرف یا در بهترین حالت، این دو با هم بررسی می‌شده و مسائل فرهنگی، اجتماعی، شهری، مدیریتی و حقوقی بلندمرتبه‌سازی مورد توجه جدی نبوده و نگرشی همه‌جانبه به آن نمی‌شده است.

مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، همه مناسبات اجتماعی و همچنین منظر، معماری و هویت شهری کلانشهرهای ایران در سال‌های اخیر را درگیر با موضوع بلندمرتبه‌سازی عنوان و خاطرنشان کرد: این کنفرانس باید ۵۰ سال پیش برگزار می‌شد که تا الآن موضوع بلندمرتبه‌سازی در کشور نهادینه می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه باید حتما این کنفرانس خروجی و محصول درخوری در قالب قطعنامه، بیانیه یا هر سند راهبردی دیگری داشته باشد، ادامه داد: امیدوارم برگزاری کنفرانس بلندمرتبه‌سازی بتواند کمک خوبی به تصمیم‌گیری مسئولان حوزه معماری شهری ایران و مدیریت ساخت و ساز کشور کند.

به تعداد انگشتان دست در ایران برج‌های بلندمرتبه نداریم

علی عبدالعلی‌زاده مشاور عالی وزیر کشور در امور عمرانی با ارائه تعریف صحیح و جهانی بلندمرتبه‌سازی که به ساختمان‌های با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر یا ۲۵ طبقه گفته می‌شود، ادامه داد: بنا بر این تعریف، به تعداد انگشتان دست در ایران برج‌های بلندمرتبه نداریم.

وزیر اسبق مسکن و شهرسازی افزود: از ۲۰۰ سال پیش و پس از آتش‌سوزی بزرگ شیکاگو، در تمام دنیا به خصوص کشورهای توسعه‌یافته‌تر، دستورالعمل ساخت و ساز این گونه تدوین شد که باید در کنار هر مجتمع مسکونی بلندمرتبه، فضای باز وسیعی وجود داشته باشد؛ جالب اینکه در تمامی طرح‌های تفصیلی و جامع شهرهای ایران نیز وجود ۳۰ تا ۴۰ متر فضای باز به ازای هر واحد مسکونی پیش‌بینی شده است؛ اما متأسفانه مسئولان شهرداری‌ها خصوصا در تهران مجوز ساخت و ساز در ۱۰۰ درصد عرصه را می‌دهند که نتیجه آن وضع نامناسب تهران و برج‌های مسکونی آن است که ترافیک شهری بسیار سنگینی در همه خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی به وجود آورده‌اند.

وی با بیان اینکه شهرها قاعده دوران تمدنی هستند، به ویژگی شهرهای دوره‌های تمدنی کشاورزی، صنعتی، فراتمدنی (کلانشهرها) و دوره ارتباطات (جهان‌شهرها که به شهرهای بعد از ۱۹۹۵ گفته می‌شود) اشاره و اظهار کرد: جهان‌شهرها، کلانشهرهایی دانش‌بنیان هستند که ثروت و درآمد در آنها بر پایه دانش به وجود می‌آید.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه در دوران فعلی ناگزیر از ساخت شهرهای بلندمرتبه‌ایم، به بلندمرتبه‌ترین ساختمان در حال ساخت دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: برجی که به شکل کوه فوجی و در روی آب‌های دریای ژاپن به ارتفاع چهار کیلومتر در حال ساخت است، قرار است یک میلیون نفر را در خود جای داده و همه امکانات مورد نیاز یک زندگی اعم از سکونت،‌ مدرسه و دانشگاه، بازار و فروشگاه، بیمارستان و ادارات دولتی و خصوصی در آن تعبیه شود و همچنین نه تنها ضد زلزله که در برابر شدیدترین سونامی‌ها نیز مقاوم است.

وی با اشاره به ساخت دومین مجتمع مسکونی بلندمرتبه جهان در مسکو گفت: این برج ۲۵۰ هزار نفر را در ۳۸۰ طبقه جای داده و تنها برای بازدید توریست‌ها از این برج، ۲۳ هزار دستگاه خودرو در محوطه آن قرار داده شده و چند ۱۰ هزار نفر نیز راهنمای گردشگری در آن فعالیت می‌کنند. مسکو شهری است که بیشترین تعداد برج‌های بالای ۱۰۰ طبقه در دنیا را داراست.

بلندمرتبه‌سازی فعلی در تهران ظلم به شهروندان است

مشاور عالی عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی فعلی در تهران ظلم در حق شهروندان است، ادامه داد: می‌شد در منطقه ۲۲ تهران به جای آنکه خانه‌سازی به سبک سنتی و مشابه سایر مناطق شهر رواج داده شود، برجی به ارتفاع یک کیلومتر که نقش یک شهر را بازی کرده و بتواند چندصدهزار نفر را سکونت دهد، ساخت؛ می‌شد از محل درآمد گردشگری این برج، هزینه نگهداری آن را تأمین کرد.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به اهمیت حفظ هویت معماری ایرانی در ساخت برج‌های بلندمرتبه، به حفظ هویت چینی‌ها در ساخت بلندمرتبه‌های خود اشاره کرد و افزود: بسیاری از برج‌های بلندمرتبه چین، نصب شیروانی قرمز با دو سر اژدها در دو طرف سردر ورودی برج‌ها را رعایت کرده‌اند که نمادی از معماری چین است؛ ما هم می‌توانیم در عین حفظ نمادهای معماری ایرانی مانند "ارسی" یا "شیشه‌های کوچک رنگی"، بلندمرتبه‌سازی علمی را پیگیری کنیم.

در انتهای این نشست، دبیران کارگروه‌های ۱۷ گانه، برخی از موضوعاتی که قرار است در نشست‌های تخصصی جنبی و کارگاه‌های مرتبط با بلندمرتبه‌سازی در حاشیه کنفرانس برگزار شود را مطرح کردند که مسائلی همچون مشکلات اساسی سازندگان در مدیریت پروژه و ساخت‌وساز، بازاریابی و فروش واحدهای مسکونی ساخته شده در برج‌های بلندمرتبه، ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی سکونت در برج‌های بلندمرتبه، ضرورت تدوین قوانین و مقررات به‌روز و جامع، بررسی طرح‌های آبرسانی و هیدرومکانیک بلندمرتبه‌ها، کاهش آلودگی هوا با بلندمرتبه‌سازی و نحوه تهویه هوا در برج‌های بلندمرتبه، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای برج‌های بلندمرتبه و بسیاری موضوعات دیگر، بخش‌هایی از مسائلی است که قرار است در نشست‌های جنبی با حضور مهندسان ساختمان، کارشناسان صنعت ساختمان، دانشجویان معمای و عمران و مدیران شهری و ساخت و ساز بررسی شوند.

نخستین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه روزهای جمعه این هفته تا یکشنبه هفته آینده (۱۹ تا ۲۱ دی ماه) در سالن اصلی کنفرانس مرکز همایش‌های برج میلاد و همه سالن‌های فرعی آن برگزار می‌شود. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، محمدسعید ایزدی و پیروز حناچی معاونان وزیر راه و شهرسازی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، سیدمحمد بهشتی مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری و تعدادی از کارشناسان عمرانی و صنعت ساختمانی کشور در این کنفرانس سخنرانی خواهند کرد./

نظر شما