شناسهٔ خبر: 32546 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت:

بررسی جزئیات روند برگزاری مسابقه بازآفرینی شهری الوند/ سند راهبردی و مبانی بازآفرینی در مسابقه لحاظ شود/ تلاش برای تبدیل فضای مرکزی شهر الوند به مرکزیت فضای شهری

جلسه در جلسه مشترک هیات داوران مسابقه ملی طرح بازآفرینی شهری الوند با کمیته راهبردی برگزاری این مسابقه که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، درباره روند برگزاری مسابقه، محدوده مکان مورد نظر و اجرای پروژه بازآفرینی شهری و ساخت بازار ایرانی اسلامی تصمیم‌گیری شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری الوند در استان قزوین طرح بازآفرینی این شهر و نیز احداث بازار اسلامی ایرانی را در بافت فرسوده مرکز شهر در برنامه خود قرار داده و در این راستا قصد دارد با همفکری اساتید و صاحب‌نطران معماری و شهرسازی بهترین ایده و طرح را با برگزاری مسابقه دریافت کند.

جلسه مشترک هیئت داوران مسابقه ملی طرح بازآفرینی شهری شهرداری الوند با کمیته راهبردی برگزاری این مسابقه در سالن اجتماعات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری در سخنانی عنوان کرد: باید مسابقه چند مرحله‌ای باشد و به یک سند اجرایی و ایده‌ای قابل قبول برسیم. در بازآفرینی شهری الوند باید چیدمان فضا مشخص باشد تا بر اساس یک برنامه دقیق تکلیف مجریان طرح مشخص شود و توقع ما رسیدن به کیفیت بهتر است.

ایزدی گفت: با دو مرحله‌ای شدن مسابقه طراحی بازآفرینی شهری ایده‌های بیشتری دریافت می‌شود و ضمن استفاده از طرح‌های فارغ‌التحصیلان معماری به طور خاص از طرح‌های مشاوران برجسته نیز استفاده می‌کنیم.

همچنین حامد مانی‌فر، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین و مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در سخنانی عنوان کرد: محدوده در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری و ساخت بازار ایرانی اسلامی در مرکز شهر الوند در ضلع شمال شرقی میدان لاله واقع شده است و کاربری‌ موجود شامل بلوک‌های مسکونی با کیفیت پایین و منظر نامناسب در کنار ساختمان تازه احداث، تالار شهر و مقبره شهدای گمنام و فضای سبز در اطراف آن است.

مانی‌فر افزود: طراحی بازآفرینی شهری و ساخت بازار با الگوی ایرانی اسلامی به مسابقه ملی گذاشته می‌شود تا نتیجه‌ای ماندگار و باارزش حاصل شود.

وی با بیان اینکه باید یک ایده برای طرح مسابقه وجود داشته باشد، افزود: بهتر است یک فراخوان عمومی برای شرکت در مسابقه طراحی داشته باشیم و در عین حال از چند مهندس مشاور هم دعوت ویژه شود که در مسابقه شرکت کنند.  در نهایت ۱۰ برگزیده وارد مرحله بعدی شوند و تا هفتم اردیبهشت فرصت ارائه طرح باشد.

یدالله لطفی، شهردار الوند نیز در سخنانی عنوان کرد: وضعیت میدان لاله در شان این شهر صنعتی نیست و یکی از دلایل اصلی ما برای ساخت بازار اسلامی ایرانی در این منطقه ارتقای کیفیت زندگی ساکنان آن است.

لطفی افزود: هدف اصلی ما از به مسابقه گذاشتن طرح‌های بازآفرینی شهری و ساخت بازار اسلامی-ایرانی رسیدن به طرحی باارزش در راستای هویت‌بخشی به الوند است و امیدواریم تا هفته اول اردیبهشت طرح و ایده اصلی مشخص شود.

همچنین مدیر مسابقه طراحی بازآفرینی شهری الوند در سخنانی عنوان کرد: در طرح بازآفرینی شهری زمینی به مساحت پنج هکتار درنظر گرفته شده و تلاش اصلی ما این است که فضای مرکزی شهر را به مرکزیت فضای شهری تبدیل کنیم.

بابک مطلب‌نژاد، از اعضای هیئت داوران مسابقه نیز در سخنانی گفت: یکی از چالش‌های موجود مهیا نبودن کامل زمین و مشخص نشدن بودجه نهایی طرح است که ممکن است با بروز تغییراتی درطرح مواجه شویم. دراین راستا باید به طور دقیق کروکی محل برای طراحان مشخص باشد تا مشکلی رخ ندهد.

سید مهدی مجابی، استاد معماری و شهرسازی نیز در سخنانی با بیان اینکه در پروژه‌های بازآفرینی شهری الوند باید تحت یک راهبرد بازآفرینی به برنامه برسیم، عنوان کرد: باید سطوح برنامه‌ریزی و طراحی را در الوند مشخص کنیم و ابتدا به تعریفی از مفهوم بازآفرینی و تهیه سند راهبردی برسیم. با پروژه‌ای پیچیده مواجه هستیم  و الوند شهری با جمعیت زیاد است که مبانی توسعه آن مربوط به گذشته است و امروز کاربرد ندارد، بنابراین باید با همفکری به یک برنامه مشخص و اصولی برسیم.

همچنین عیوض ذاکری، معاون شهردار الوند درسخنانی با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری الوند و احداث بازار اسلامی ایرانی در راستای سند بازآفرینی شهری عملیاتی می‌شود، عنوان کرد: امکان‌سنجی طرح انجام شده و قرار شده ۶۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک مسکن به آن تعلق گیرد. درعین حال می‌توان مبلغ هزینه طرح را افزایش داد.

دراین جلسه درنهایت مقرر شد مسابقه بازآفرینی مرکز شهر الوند دو مرحله‌ای باشد: در مرحله اول مسابقه ایده راهبردی به صورت ترکیبی از دعوتی-آزاد برگزار شود و مرحله دوم مسابقه تفصیلی با حضور راه‌یافتگان به مرحله دوم برگزار شود و تا هفتم اردیبهشت نتایج مشخص شود.

همین روال درمسابقه بعدی یعنی طراحی بازار ایرانی اسلامی شهر الوند نیز طی خواهد شد.

نظر شما