شناسهٔ خبر: 32581 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در یک هفته اخیر:

پس لرزه‌های قرارداد با ایرباس و بوئینگ؛ یارکشی صهیونیست‌ها برای برهم زدن خرید هواپیما/ حمایت نمایندگان مجلس از بزرگترین قرارداد خرید هواپیما

قرارداد بوئینگ رژیم صهیونیستی به راحتی ازکنار بحث بازگشت اقتصاد ایران به عرصه جهانی نگذشته است و آن طورکه وال استریت ژورنال گزارش داد تلاش‌های لابی صهیونیست برای برهم زدن بزرگترین قرارداد خرید هواپیما با ایرباس و بوئینگ آغاز شده است. تلاشی‌که به مهم‌ترین ابعاد این معامله یعنی مرتبط بودن آن با توافق هسته‌ای تاریخی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت های بزرگ جهان که در تاریخ ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی اجرایی شد، بازمی‌گردد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:به فاصله ۱۰ روزبعد از انجام قرارداد بیش از ۱۶میلیارد دلاری ایران با کمپانی بوئینگ برای خرید ۸۰ فروندهواپیمای مسافربری، ایرباس، دومین شرکت بزرگ سازنده هواپیما در جهان بعد ازشرکت بوئینگ، روز پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرد توافق برای فروش صد فروند هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی ملی ایران را نهایی کرده است. ارزش این قرداد طبق فهرست فروش، بیش از ١٨ میلیارد دلاراست.

شرکت ایرباس با اعلام اینکه کارتحویل این هواپیماها را به زودی آغاز خواهدکرد گفته، این ۱۰۰ فروند هواپیما شامل ترکیبی از ٤٦ فروند هواپیمای تک راهرو A٣٢٠  ٣٨ فروند A٣٣٠ و ١٦ فروند هواپیمای پهن پیکر A٣٥٠ خواهد بود،خبری که میتوانست شوک بزرگی به جریان مخالف فروش هواپیما به ایران در کنگره آمریکا و شوک بزرگتری برای لابی صهیونیسم باشد. بعد از انجام این قرارداد وال استریت ژورنال خبر ازتلاش لابی صهیونیست‌ها برای برهم‌زدن قراردادهای بوئینگ و ایرباس داد و درپی آن مقامات ایرانی اوایل هفته جاری اعلام کردند اگر واشنگتن در این سفارشات مداخله کند، درخصوص هرمبلغ پولی که برای خرید هواپیماهای مسافربری خود به بوئینگ پرداخت کرده‌اند، بازپرداخت سود آن را مطالبه خواهند کرد.

خرداد ماه امسال بود که در پی درپی اعلام انعقاد قرارداد احتمالی بوئینگ با ایران، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که درباره هر هواپیمایی که بوئینگ به ایران بفروشد، ادعای حق وصول طلب خواهد کرد. پایگاه اینترنتی آلگماینر آن زمان درگزارشی نوشت: رژیم صهیونیستی تهدیدکرده است شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا را به سبب انعقاد قرارداد با ایران تحت پیگرد قرار می دهد و هر هواپیمایی که شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ به ایران بفروشد ادعای حق وصول طلب را خواهد کرد.

آتشی که به جان رژیم صهیونیستی افتاده بود به مهم ترین ابعاد این معامله یعنی مرتبط بودن آن با توافق هسته‌ای تاریخی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت های بزرگ جهان که در تاریخ ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی اجرایی شد، بازمی گردد،ایران که طی سال های گذشته به اتهام های واهی، قربانی تحریم های غرب و هم‌پیمانانش شده بود، پس از انعقاد توافق مذکور از امتیاز لغو تحریم های مرتبط با بحث هسته ای برخوردارشد و یکی ازهمین تحریم ها که پس از تعهد کامل ایران به وعده هایش در توافق هسته ای، لغو شد، خرید هواپیمای مسافری بود.

حالا و بعد از قرارداد شدن تفاهم‌نامه های خرید هواپیما و اعلام خشنودی بوئینگ و ایرباس از فروش هواپیما به ایران،هرچند بعید به نظر می‌رسد که گروه مذکور بتواند مانع تحقق نهایی این معامله شود، اما مخالفت صریح و خشم غیرقابل کنترل صهیونیست ها پس از انتشار اخبار مربوطه از یک سو نشان از هراس آن ها در مواجهه با چشم انداز تقویت مناسبات ایران با جامعه جهانی دارد و از سوی دیگر آشکارا نشان می دهد که گروه های مذکور به رغم ادعاهای بشردوستانه شان، در واقع با هرگونه پیامد مثبت توافق مذکور برای جامعه بشری به طور کلی و به طور اخص برای ایرانیان، به شدت مخالف هستند.

در زیر مروری بر مهم ترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته خواهیم داشت

بیانیه شرکت هواپیمایی ایرباس /مدیرعامل ایرباس: قرارداد با هما، یک قرارداد تاریخی است

پایگاه اینترنتی شرکت هواپیمایی ایرباس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران ایر، قراردادی را برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما با ایرباس بر اساس قرارداد اولیه ای که دو طرف در ژانویه ۲۰۱۶ به آن دست پیدا کرده بودند، امضا کرد.دراین بیانیه امده است: ایران ایر و ایرباس بر مبنای تعهد (قولنامه) اولیه‌ای که ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ در پاریس امضاء شد، قرارداد قطعی برای صد فروند هواپیما امضاء کردند.

قرارداد امضا شده بین فرهاد پرورش، رئیس و مدیر عامل ایران ایر و «فابریس برژیه» رئیس و مدیر عامل شرکت ایرباس، ۴۶ فروند هواپیما از خانواده اِی۳۲۰، سی و هشت فروند از خانواده ایرباس اِی۳۳۰ و شانزده فروند هواپیمای اِی۳۵۰ ایکس دبلیو بی را شامل می‌شود. تحویل هواپیماها از اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد.

فرهاد پرورش، رئیس و مدیر عامل ایران ایر گفت: خوشحالم که برای رفتن به مرحله سرنوشت ساز بعدی و آغاز تحویل هواپیماهای جدید، به توافق رسیدیم. خرسندم که این دور تازه همکاری‌ها با ایر باس به ثمر رسید و با (ترسیم) گام های عملی بیشتر که باید برای نوسازی ناوگان ایران ایر برداشته شود، ما را به هم نزدیک‌تر کرد. ایران ایر، این قرارداد را گام مهمی در راستای حضور مقتدرانه تر در عرصه هوانوردی غیرنظامی بین المللی، می‌داند. امیدواریم این موفقیت به دنیا نشان دهد که اهداف تجاری ایران و همتایان آن، از طریق همکاری و همیاری بین المللی، بهتر میسر خواهد شد.

فابریس برژیه رئیس و مدیر عامل شرکت ایرباس گفت: این، یک قرارداد تاریخی است، نه فقط به این علت که راه را برای نوسازی ناوگان ایران ایر هموار می‌کند. توافق کلی ما، شامل آموزش به خلبانان، عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی می شود؛ بنابراین، این توافق همچنین گام نخستِ مهمی در راستای مدرن سازی کل بخش هواپیمایی مسافربری ایران محسوب می‌شود.

بیانیه وزیر راه و شهرسازی به مناسبت خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس/آغاز بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل و نقل هوایی جهان

وزیر راه و شهرسازی كشورمان در پی امضاء قرارداد تاريخی خريد ۱۰۰ فروند هواپيما بين شركت ايران اير و شركت ايرباس بيانيه‌ای صادر كرد. در بخشی از اين بيانيه آمده است: قطعا این اقدام در کنار خرید هشتاد فروند هواپیمای بوئینگ تاریخی‌ترین اقدام در تاریخ صنعت هوانوردی و از آن فراتر، اقتصاد ملی ایران است.

در این بیانیه آمده است:نکته حائز اهمیت و قابل توجه آنکه این موفقیت‌ها در حالی به‌دست آمده‌اند که اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانانشان در منطقه سعی ‌داشتند و دارند که با جنگ افروزی‌های گسترده و دسیسه‌های مختلف مانع موفقیت‌های ما شوند. این اقدام نشان داد که این تدبیر یک راهکار مؤثر برای مقابله با توطئه‌های آنان و خنثی کردن آنها است. و باز لازم به تاکیداست که امضای این قراردادها در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یکبار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای به دست آمده را گوشزد می‌کند. ما امیدواریم علی‌رغم تغییر و تحول در دولت آمریکا که در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد، این کشور همچنان به تعهدات خود پایبند باشد. فعالان اقتصادی در سطح جهان؛ به‌ویژه اروپائیان و آمریکائیان با امضای این‌گونه قراردادها و ایجاد تعهد بلندمدت برای خودشان این خواسته را آشکارا بیان می‌دارند. هم چنانکه مدیران بوئینگ و ایرباس اعلام داشته‌اند، تمام مراحل اخذ مجوزهای قانونی در مذاکرات و امضای این قراردادها ملحوظ شده‌اند. بنابراین، در هر دو قرارداد تعهد به مفاد آنها برای طرفین الزامی است. ما امیدواریم این پختگی و مسئولیت‌پذیری در جامعه سیاسی آمریکا حاصل شده باشد که فضایی فراهم کنند که دنیا باور کند و جهان امیدوار باشد که با گفتگو نیز می‌توان به صلح رسید.

آخرین وضعیت قرارداد ایران ایر با ای تی آر/ تمهیدات ایران ایر در قرارداد با ایرباس و بوئینگ

مدیرعامل ایران ایر با بیان این که این شرکت در شرایط احتمالی تحریم‌ها، هیچ جریمه‌ای را برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند اما امکان تحویل آنها به ایران ایر وجود ندارد را نمی‌پردازد، خبر داد که مذاکرات ایران ایر با ای تی آر به پیمان رسیده است و به زودی این قرارداد امضا خواهد شد.

پرورش با تاکید براین که نکته مهم این است که شرایط احتمالی یعنی برگشت تحریم‌ها در کدام یک از مراحل خرید هواپیما رخ دهد، گفت: قراربراین است که پیش پرداخت‌ها به ایرباس و بوئینگ از نیم درصد شروع شود و یک و نیم درصد، پنج درصد تا بیست درصدهم در بازه‌های زمانی مختلف برای خرید هواپیما به عنوان پیش پرداخت به شرکت‌های سازنده هواپیما پرداخت خواهیم کرد، حال این که ممکن است تحریم‌ها درهر کدام از این مراحل برگردد که برای هرکدام از این حالات پیش بینی‌هایی را در قرارداد گنجانده‌ایم.

وی افزود: طبق متنی که اوفک ۱۵ دسامبر منتشرکرده است تحریم‌های جدید عطف به‌ماسبق نخواهد شد و فرصتی برای تعیین تکلیف قراردادها داده می‌شود حال اینکه چقدر بر این تعهدات خود پایبند باشد یک بحث جدا است.

پرورش با بیان این که تمام دستگاه‌ها خواسته‌های خود را دربحث مذاکره برای قراردادهای پس از برجام به وزارت امورخارجه منتقل می‌کنند، ‌گفت: چندی پیش طبق مذاکراتی که وزارت امور خارجه برای روشن شدن برخی از ابهامات قرارداد با اوفک انجام داده بود، اوفک متنی را منتشرکرد که برخی از ابهامات در آن متن رفع شد.

ورود هواپیماهای نو به آسمان ایران به توسعه صنعت گردشگری کمک می‌کند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با برشمردن آثار مثبت ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی ایران ،گفت: خرید این هواپیماها به توسعه صنعت گردشگری کمک بسیاری می کند.کرمانی ادامه داد: بخشی از گردش کار هوایی ایران به دلیل ضعف ناوگان هوایی کشور توسط شرکت های غیرایرانی از بین می رود.

به گفته این فعال صنفی، مسافران با هر هدفی که قصد سفر داشته باشند، ترجیح می دهند، هواپیمای نو و امن را برای انجام سفر انتخاب کنند.

وی با یادآوری اینکه ذهنیت مسافران نسبت به هواپیماهای دست دوم و کهنه خوب نیست، اظهار داشت: زمانی که مسافر به هواپیمای داخلی اعتماد نداشته باشد برای انجام سفر به سراغ شرکت های هواپیمایی خارجی می‌رود. با این کار بخشی از درآمد این صنعت به جای شرکت های هوایی ایران به شرکت های غیرایرانی می رسد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان هوایی و فرودگاهی کشور باید متوازن باشد، گفت: ابتدا باید وارد یک تعامل با دنیا شویم و شرایط داخلی خود را مطرح کنیم تا گردشگران خارجی ترغیب شوند به ایران یا از طریق ایران سفر کنند. اگر ایران امکانات مضاعفی از کشورهای همسایه داشته باشد می تواند حتی این بازار را بدست آورد.

خرید هواپیما نشانه عملیاتی شدن برجام است

نائب رئیس‌کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نقطه قوت قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ را انجام آن در فضای پسابرجام دانست و گفت: اینکه این قراردادها درماه‌های بعد از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی انجام گرفت، نشانه عملیاتی شدن برجام است و پیام سیاسی روشنی به جهان دارد که مذاکرات دیپلماتیک بهترین راه برای حل مشکلات بین‌المللی است.

قوامی در بیان فواید روانی انجام این قرارداد، تصریح کرد: از طرفی این قراردادها در شرایطی نهایی می‌شود که صنعت هوایی ایران به دلیل سالها تحریم کهنه و زمین‌گیر بود و مردم اعتماد خود به حمل‌ونقل هوایی را از دست‌داده بودند و در پی آن حمل‌ونقل جاده‌ای گسترش بیشتری داشت که اتفاقا آمار بالای تصادفات جاده‌ای هم‌ریشه درسهم بالای استفاده مردم ازسفرهای جاده‌ای در غیاب صنعت حمل و نقل هوایی ایمن بود.

وی نوسازی ناوگان را خدمتی ماندگار به عموم مردم ایران دانست و گفت: استفاده از حمل و نقل هوایی رو به گسترش است و در این میان ایران باید می‌توانست سهم از دست رفته خود را پس  بگیرد. در طی این سالها جولان ایرلاین های خارجی بر فراز آسمان ایران، از اعتماد به نفس متخصصین ما در این حوزه کاسته بود و امیدی به امکان رقابت با کشورهای رقیب برای ما نمانده بود، لازم بود که مسئولان به این موضوع توجه جدی نشان دهند.

خرید هواپیماها،گشایش دسترسی به بازار خریدتجهیزات است/ تلاش ایران برای عضویت درشورای عالی ایکائو

قائم‌مقام سازمان هواپیمایی کشوری از تهیه سند چشم‌اندازی با رویکرد توسعه‌ای برای صنعت هوانوردی خبرداده است و با اشاره به خریدهای ایران از ایرباس و بوئینگ،گفت: موافقت‌نامه خرید هواپیماها تنها یک گشایش اقتصادی نیست، بلکه گشایش دسترسی ما به بازار برای تهیه تجهیزات ضروری‌مان است.وی بابیان اینکه صنعت هوانوردی تابعی از شرایط اقتصادی کشور است، افزود:موافقت‌نامه خرید هواپیماها تنها یک گشایش اقتصادی نیست، بلکه گشایش دسترسی ما به بازار برای تهیه تجهیزات ضروری‌مان است.

خدایی هم‌چنین خبر داد: در جهت نظارت بر عملکرد مدیران، در حال برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی برنامه "مدیریت تداخل منافع" در سازمان هواپیمایی هستیم  تا تأثیر منافع افراد بر تصمیم‌گیری‌ها و عملکردشان را کنترل و کاهش دهیم.

باید اقدام به خرید هواپیماهای جدید می‌کردیم/ قرارداد با ایرباس به غرب فهماند که راه برای تعامل با ایران باز است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خرید هواپیما را پالس مثبت به اروپا برای تقویت روابط با ایران خواند و گفت: فرسودگی ناوگان هوایی ضرورت خریدهای هواپیمایی را آشکار می‌کند.

مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید یکصد هواپیما از ایرباس، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا، ایالات متحده حداقل برای تأمین منافع خود، مجوز فروش این هواپیماها را به ایران داده است، این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا تنها به دنبال تأمین منافعش است و تمدید قانون داماتو نیز در این راستا صورت گرفت، تا به وسیله این موضوع، کشورهای اروپایی نیز مانند آمریکا نتوانند با ایران رابطه برقرار کنند.نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی پس از توافق هسته‌ای عملا فضا برای گسترش روابط ایران با کشورهای اروپایی باز شده و نهایی شدن قرارداد ایرباس در همین راستا تعریف می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی نیز به علت فرسودگی شبکه هواپیمایی، باید اقدام به خرید هواپیماهای جدید برای نوسازی این ناوگان می کرد و قرارداد ایرباس قطعا به نفع دو طرف معامله تمام شد.

خنثی‌سازی اقدامات ایران هراسی ایالات متحده با امضاء قرارداد ایرباس و بوئینگ

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی،گفت: نهایی‌شدن قرارداد ایرباس این پیام را به کشورهای اروپایی و بین المللی ارسال می کند، که مسیر برای تعامل گسترده با جمهوری اسلامی باز شده است و این قرارداد می تواند اقدامات ایران هراسی ایالات متحده را خنثی کند. علی بختیار با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید یکصدهواپیما از ایرباس، گفت: زمینه انعقاد و عملیاتی شدن این قرارداد بسیار مهم و تأثیرگذار، پس از اجرای توافق هسته ای صورت گرفت و نهایتا به تأیید و امضای نهایی دو طرف رسید.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، به صندلی سبز، گفت: نهایی شدن قرارداد ایرباس این پیام را به کشورهای اروپایی و بین المللی ارسال می کند، که مسیر برای تعامل گسترده با جمهوری اسلامی باز شده است و این قرارداد می تواند اقدامات ایران هراسی ایالات متحده را خنثی کند.

این عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، افزود: توافق هسته ای این حق را برای تمام شرکت های بین المللی برای تعامل گسترده با ایران ایجاد کرده است و سنگ اندازی و اقدامات آمریکایی ها نمی تواند مانع چنین مسئله ای باشد.

 

نظر شما