شناسهٔ خبر: 32600 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سعیدی‌کیا در بیست و ششمین نشست ستاد ملی بازآفرینی مطرح کرد:

واگذاری دارایی به مردم و ثروت‌آفرینی در منطقه، هدف اصلی برنامه‌های آبادانی قلعه‌گنج/ توانمندسازی شرط اصلی کارآمدی طرح‌های آبادانی‌ست

محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان کشور در بیست و ششمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار واگذاری دارایی به مردم و ثروت‌آفرینی در منطقه را هدف اصلی برنامه‌های آبادانی شهرستان قلعه‌گنج کرمان دانست و گفت: همواره شعار اصلی ما در برنامه‌های اجرایی در این شهرستان کار با مردم و برای مردم جهت توانمندسازی و معیشت پایدار بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان کشور در بیست و ششمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اهداف این بنیاد در اجرای فعالیت‌های نوسازی و بهسازی در محلات هدف را مواردی از جمله حفظ عزت نفس و کرامت انسانی محرومان و مستضعفان، توجه همزمان به رفع پیامدهای محرومیت در کوتاه مدت و رفع علل واقعی بروز محرومیت در بلندمدت، تمرکز بر گروه‌های اجتماعی محروم و مناطق محروم، توانمنسازی و خوداتکایی پس از قرارگرفتن در مسیر رشد، بهره‌وری و متناسب بودن خدمت و نیاز، ترویج فرهنگ خدمت به محرومان، خانواده محور بودن و کمک به پایدار ماندن خانواده بیان کرد و گفت: تا کنون هزینه‌های زیادی در کشور صرف شده است که در پایان عملیات باعث ایجاد آبادانی در منطقه مورد نظر نشده است چرا که معیشت مردم فراهم نشده است، بدون شک آبادانی در  مکانی فراهم می‌شود که مردم آن منطقه توانمند شده و بتوانند خود زندگی خود را اداره کنند.

سعیدی‌کیا در ادامه با اشاره به ضرورت همکاری همه بخش‌ها در خصوص پیشبرد برنامه‌های محرومیت‌زدایی در کشور اعلام کرد: طرح‌های جامع شکل گرفته در کشور اغلب طرح‌های کالبدی هستند به همین دلیل مشاورانی را برای تهیه مجدد طرح جامع آبادانی انتخاب و مشغول به این کار کردیم. در تهیه طرح شهرستان قلعه‌گنج یک مشاور ایرانی با شریک هلندی مشغول به تهیه طرح هستند.

وی همچنین از انتخاب یک مشاور برای تهیه شرح خدمات برنامه‌های آبادانی قلعه‌گنج نیز خبر داد و گفت: برای تمامی زمینه‌های آموزش، اجتماعی، سلامت، زیربنایی، معیشت و ... در شرح خدمات دیده شده است.

این مقام مسئول شعار برنامه‌های اجرایی در این شهرستان را کار با مردم و برای مردم جهت توانمندسازی و معیشت پایدار اعلام کرد و گفت: در این راه گروه‌های روستایی را برای روستاهای موجود در آن منطقه تشکیل داده و ضمن آموزش و معرفی مزیت‌های روستا  برای آن‌ها صندوق‌های خرد اعتباری فراهم کردیم تا بدین ترتیب بتوانیم اعتماد آن‌ها را جلب کنیم.

سعیدی‌کیا در این مورد اضافه کرد: در این مسیر مردم روستا خود برای گروه‌ها رئیس انتخاب کرده و با باز کردن حساب در بانک به صورت ماهانه به آن پول واریز می‌کنند. این گروه‌ها به کمک مبالغ جمع شده و همچنین پولی که ما نیز به صورت منظم به حساب‌های مورد نظر واریز می‌کنیم ماهیانه به افراد روستا وام اشتغال می‌دهند.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۶۰ روستا قابلیت اجرای این طرح را دارند گفت: در حال حاضر ۶۳۹ گروه در قلعه‌گنج تشکیل شده که توانستند از آغاز این طرح ۸۳۶ میلیون تومان از سوی روستاییان و ۵۲۵ میلیون تومان از سوی بنیاد دریافت و جمع‌آوری کنند.

سعیدی‌کیا همچنین با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به ۲هزار نفر از مردم این منطقه موفق به دریافت وام شده‌اند گفت: هر فرد می‌تواند ۱۰ برابر میزان پولی که برای این طرح واریز کرده است وام بگیرد.

به گفته این مقام مسئول تشکیل تعاونی برای کنترل این طرح نیاز است که تا کنون دو مورد آن شکل گرفته است.

سعیدی‌کیا پرورش بز شیری، انواع گوناگون محصولات غذایی قابل کشت در منطقه، ساخت هتل، احداث کارخانه‌های کنجد و آبمیوه، برنامه ساخت نزدیک به ۶۰ مدرسه، تشویق دانش‌آموزان و معلمان در ارائه برنامه‌های اموزشی مناسب و اخذ معدل‌های بالا، برگزاری برنامه‌های جشنواره‌ای در ماه مبارک رمضان و ساخت مراکز فرهنگی را از جمله اقدامات انجام شده و یا در حال اجرا در شهرستان قلعه‌گنج اعلام کرد و افزود: ما برای انجام این اقدامات پول زیادی هزینه نکردیم بلکه محور فعالیت‌های خود را مردم و استفاده از افراد بومی جوان قرار دادیم.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد شغل‌هایی اعم از تولید گیاهان دارویی و قالیبافی از دیگر اقداماتی بود که ما به کمک مردم توانستیم در این شهر انجام دهیم. با وجود اینکه اقدامات بسیار گسترده‌ای طی سه سال گذشته در این شهر انجام شد ولی هزینه مصرف شده کمتر از ۳۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

سعیدی‌کیا واگذاری دارایی به مردم و ثروت‌آفرینی در منطقه را هدف اصلی برنامه‌های آبادانی در قلعه‌گنج اعلام کرد و گفت: ما حتی در این مدت موفق به فعال کردن بخش ورزشی در این شهر شده برنامه‌ای برای ارسال تیم‌های نوجوانان به نروژ در سال آینده ترتیب داده‌ایم./

نظر شما