شناسهٔ خبر: 32608 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تشریح روند توسعه خطوط حومه‌ای تهران- کرج- قزوین- زنجان/ تامین بودجه حمل‌ونقل ریلی از منابع عمومی در سال ۹۶/ جزئیات عملکرد سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن/ افتتاح راه‌آهن آستارا- آستارا تا سه ماه آینده

گزارش آخر هفته  مذاکره بر سر راه‌اندازی خط‌آهن ایران- تاجیکستان- ترکمنستان- قزاقستان در سفر رئیس جمهوری به آسیای میانه، تامین بودجه حمل‌ونقل ریلی از منابع عمومی در سال ۹۶، افزايش ۱۴ درصدی حمل بار ریلی به نسبت سال پیش، جابه‌جایی۴۰ واگن سيمان صادراتی از زاهدان به كويته پاكستان و لزوم توسعه زیرساخت‌های ریلی برای دستیابی به توسعه پایدار از جمله عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان اعلام کرد قطار مسافربری نخجوان-مشهد و بالعکس از ۹ دی ماه راه اندازی می‌شود و این قطار هر هفته دو بار روزهای یکشنبه و پنجشنبه از نخجوان به مقصد مشهد و از مسیرهای نخجوان-جلفا- تبریز -تهران و مشهد حرکت خواهد کرد. برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این قطار، تجهیزات مدرن در پایانه‌های نخجوان و جلفا نصب شده است.  در همین راستا شرکت راه‌آهن ایران اعلام کرد، این قطار فوق‌العاده که با هدف ایجاد سرویس برای زوار نخجوانی به مشهد مقدس ایجاد شده است ساعت ۱۰:۳۰ روز پنج‌شنبه ۹دی‌ماه به وقت ایران از نخجوان حرکت خواهد کرد که با توجه به تفاوت استاندارد ریل‌های آذری و ایرانی برای ادامه مسیر در خاک کشور عملیات تعویض بوژی در ایستگاه جلفا انجام خواهد شد. درصورتی که آنها موفق به فروش بلیت تمام صندلی‌ها این قطار فوق العاده نشوند، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام به فروش بلیت برای مسافران ایرانی خواهد کرد که بلیت‌های آن به صورت آنلاین و یا از طریق آژانس‌‌های مسافربری و ایستگاه‌های تبریز، تهران و مشهد قابل خرید خواهد بود.

در زیر مهمترین اخبار ریلی در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

تشریح روند توسعه خطوط حومه‌ای تهران- کرج- قزوین- زنجان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:  از طرف غرب کشور در مسیر زنجان- قزوین- کرج- تهران و پرند- نسیم شهر- سلطان آباد- اسلام شهر- تپه سفید- تهران و مسیر ورامین-پیشوا-گرمسار تردد روزانه کثیری وجود دارد که طی دو سال گذشته با حمایت دولت از توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی، مجموعه‌ای از اقدامات برای تکمیل این شبکه انجام شده است.

محمدزاده از تکمیل و افزایش خطوط تهران- کرج تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از خط دوم قزوین- زنجان در پایان سال ۹۶خبر داد و افزود: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر ۵۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور افزود: بر این اساس بدون تراک‌بندی و بعد از تکمیل خطوط می‌توان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و بعد از تکمیل عملیات تراک‌بندی با سرفاصله بین ۷ تا ۱۰ دقیقه سرویس ایجاد کرد و زمینه مناسبی برای تردد شهروندان و هم‌وطنان کشور ایجاد کرد.

تامین بودجه حمل‌ونقل ریلی از منابع عمومی در سال ۹۶

معاون برنامه‌ریزی و منابع وزیر راه‌ و شهرسازی از نیاز پروژه‌های راهداری و راهسازی سال ۹۶ به اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: وقتی بودجه حمل‌ونقل ریلی به سمت بودجه عمومی می‌رود، حمل‌ونقل جاده‌ای با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش منابع مواجه می‌شود و طرح‌های ریلی و جاده‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

امینی اضافه کرد: در این شرایط و با کاهش بودجه سال ۹۶ در حوزه پروژه‌های عمرانی حمل و نقل، طرح‌های ریلی و جاده‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

مذاکره بر سر راه‌اندازی خط‌آهن ایران- تاجیکستان- ترکمنستان- قزاقستان در سفر رئیس جمهوری به آسیای میانه

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهور روحانی به کشور‌های آسیای میانه از مذاکره برای ایجاد ارتباط ریلی میان چهار کشور ایران، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان خبر داد و گفت: مذاکرات مدیران ریلی هر چهار کشور در بخش بین الملل در دستور کار قرار گرفته است و جلسه بعدی مسئولان این کشور‌ها حدود شش ماه آینده برگزار خواهد شد. 

میر حسن موسوی با بیان اینکه «این قطار فوق‌العاده از ایستگا‌های جلفا، تبریز، زنجان، تهران، شاهرود و مشهد عبور می‌کند» گفت: پس از قرار گرفتن ثابت قطار نخجوان-مشهد در برنامه‌های شرکت راه‌آهن، مردم می‌توانند هر سه‌شنبه با استفاده از این خط به سمت نخجوان حرکت کنند و روز جمعه به کشور بازگردند و در صورت افزایش تقاضا می‌توان تعداد سیر در این خط را افزایش داد. 

افزايش ۱۴ درصدی حمل بار ریلی به نسبت سال پیش

ابراهیم محمدی معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: عملكرد حمل و نقل شبكه ریلی بار در ۹ ماه امسال ۳۰ میلیون تن بوده كه نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عملكرد شبكه ریلی بار از لحاظ تن - كیلومتر از ۱۸ میلیارد تن كیلومتر مدت مشابه پارسال به ۲۱ میلیارد تن كیلومتر رسیده است. كل بار جابجا شده با ریل در سال گذشته ۳۵میلیون تن بوده است كه پیش بینی می شود امسال به ۳۹میلیون تن برسد.

جزئیات عملکرد سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن در معرفی سامانه پایش شبکه خطوط و سازه‌های راه‌آهن، گفت: این سامانه موجب آگاهی از وضعیت شبکه ریلی در لحظه همچون محاسبه بار محوری، تعداد ورودی و خروجی پل، تغییر مکان اجزای ریل و جزئیات تکمیلی دیگری می شود.  

وی افزود: به طور مثال با استفاده از این سامانه موفق به شناسایی میزان آسیب دیدگی پل ورسک به دلیل عبور جرثقیل با وزن غیرمجاز شدیم که اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت.

افتتاح راه‌آهن آستارا- آستارا تا سه ماه آینده

مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن از اتمام عملیات ساخت راه‌آهن آستارا-آستارا در سمت آذربایجان خبر داد و گفت: بخش واقع در ایران ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سه ماه آینده این خط‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس نظری با اشاره به توافق اولیه با آذربایجان برای جذب فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری در این خط ٖآهن گفت: بلافاصله بعد از افتتاح این پروژه در ادامه همکاری‌های بین المللی با کشور آذربایجان، تامین مالی و جذب فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن رشت-آستارا در دستور کار قرار خواهد گرفت که هم اکنون اقدامات حقوقی و اسنادی از سوی دو طرف در حال پیگیری است.

جابه‌جایی۴۰ واگن سيمان صادراتی از زاهدان به كويته پاكستان

 ارجوني سرپرست راه آهن جنوب شرق با اعلام اين خبر گفت: ميزان صادرات حمل سيمان از زاهدان به كويته پاكستان در هشت ماهه سالجاري بالغ بر ۱۱۴۰۰ تن بوده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل بيش از ۱۰۰ درصد رشد افزايش داشته است.

وی افزود: همچنين ميزان واردات هشت ماهه سال ۱۳۹۵ از اين مسير ۵۹۹۷ تن بوده كه رشد قابل توجهي را نسبت به هشت ماهه سال ۹۴ داشته است.

لزوم توسعه زیرساخت‌های ریلی برای دستیابی به توسعه پایدار

رئیس كمیسیون عمران مجلس شوراس اسلامی تاكید كرد: اگر به دنبال رشد و توسعه پایدار باشیم حتماً باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی را بیش‌ازپیش توسعه دهیم.

 حمل‌ونقل ریلی زیربنای اقتصادی هر كشور است. بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و افق ۱۴۰۴ باید سهم حمل‌ونقل ریلی افزایش یابد و برای رسیدن به این اهداف توسعه مشاركت و جذب سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در رأس برنامه‌های دولت قرار گیرد.

نظر شما