شناسهٔ خبر: 32642 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی گلستان:

تلفیق مدرنیته و سنت بازآفرینی شهری پایدار را می‌آفریند/ قابلیت زندگی؛ مساله‌ای مهم در تجدید هویت و بازآفرینی پایدار شهری

کنگره معماری مدیركل راه و شهرسازی گلستان، تلفیق هویت و بن مایه‌های تاریخی و سنتی را با دستاوردهای نوین دانش بشری؛ مهمترین عامل در ایجاد و تداوم بازآفرینی شهری پایدار بویژه برای شهر تاریخی گرگان مركز استان بیان كرد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس"ابراهیم مبارك قدم" در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در دانشگاه آزاد اسلامی گرگان به تحولات شهرنشینی فعلی اشاره‌ای كرد و گفت: در دهه ۳۰، جمعیت ایران كمتر از شش میلیون نفر بود و در سرشماری سال ۹۰ به بیش از ۵۵ میلیون نفر رسیده به عبارتی، ظرف ۶۰ سال گذشته به بیش از ۹ برابر افزایش یافته است.

مبارک قدم كه سوابق تحصیلی و شغلی متعددی در رشته شهرسازی و معماری دارد، افزود: هجوم بی‌رویه جمعیت شهری منجر به این شد كه شهرهای سنتی ایران طی سده‌های گذشته كه به تكامل در ساختار محیطی، اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رسیده بودند به یكباره هویت تاریخی خود را، رو به فراموشی بسپارند.

وی ادامه داد: جمعیت ۵۰ درصدی شهری استان و بیش از ۷۰ درصدی شهری كشور، اگرچه فرصت‌هایی را برای توسعه فراهم كرده اما قابلیت‌های مسكونی، حمل و نقل و ترافیك را با چالش‌های هویتی روبرو ساخته است.

دبیر ستاد بازآفرینی شهری گلستان اضافه كرد: قابلیت زندگی، مساله‌ای مهم در تجدید هویت و بازآفرینی پایدار شهری است چرا كه ملت ایران، هویت تاریخی سرافرازی را در جهان دارد.

به گفته مبارك قدم، ساخت، ایجاد و پایداری خدمات روبنایی و زیرساختی از قبیل احداث مساجد، مدارس، پارك محله‌ها و مراكز بهداشتی درمانی در مناطقی كه هدف ستاد بازآفرینی شهری است از جمله سایت‌های مسكن مهر و حاشیه شهرها، و مطابق با همان مدرنیته و سنت؛ مفهوم شهر با كیفیت از نظر فیزیكی و كالبدی و همان ایران شهر با هویت ایرانی اسلامی را تداعی می‌كند.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری، مفهوم زندگی را دوباره در كالبد و بافت مناطق شهری هدف باز می‌گرداند و هر كدام از این نمونه‌ها، می‌توانند تمدن و زندگی ایران شهری را نشان دهند.

این مقام اجرایی گلستان خاطرنشان كرد: توسعه‌های شهری فاقد ارزش كه فقط پاسخگوی جنبه‌های مادی شهر باشند، بلافاصله چالش‌های اجتماعی متعددی را در كیفیت زندگی مردم ایجاد می‌كند.

مبارك قدم یادآورشد: درك صحیح و عمیق این مفهوم؛ خمیرمایه اصلی تمدن، هویت و فرهنگی است كه متاسفانه امروزه نگاه صرف كالبدی و به بهانه توسعه به شهرها و بساز و بفروشی با هر كیفیت و در هر منطقه‌ای؛ شهرسازی و معماری را به كلافی سردرگم تبدیل كرده است.

به گفته وی، بازخوانی آنچه كه در بافت تاریخی گرگان دیده می‌شود و تلفیق آن با دستاوردهای دانش بشری، می‌تواند به بازآفرینی شهرسازی و معماری در كشور ختم شود.

چهارمین کنگره تاریخ معماری وشهرسازی ایران از دیروز هشتم دی ماه در سالن ابن‌سینا دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در حال برگزاری است و امروز پنجشنبه ۹ دی ماه جاری به كار خود پایان می‌دهد.

نظر شما