شناسهٔ خبر: 32680 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه‌آبادی خبر داد:

اولین رادار به زودی وارد کشور می‌شود/ فرودگاه مهرآباد دچار یک غفلت تاریخی شده بود

رحمت‌اله مه‌آبادي رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران از نوسازی کامل تمام سامانه‎های ارتباطی تا سه ماهه اول سال ۹۶ خبر دارد و گفت: اولین رادار نیز به زودی وارد کشور می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ رحمت‌اله مه‌آبادی٬ ضمن اعلام این مطلب از ورود قریب الوقوع اولین رادار خریداری شده به کشور خبر داد و گفت: صنعت حمل و نقل هوایی ایران،صنعتی دو دیسیپلینه است که باید به‌طور همزمان تابع قوانین بینالمللی و ملی باشد.

مه‌آبادی با اشاره به ابلاغ سند حقوق شهروندی مسافران طی دو سال گذشته از سوی وزیر راه و شهرسازی، گفت: در صورتی که سند حقوق شهروندی را محور قرار دهیم خیلی از مشکلات برطرف می‌شود و وضعیت بهتر از گذشته خواهد شد.

وی اداره آسمان کشور و ارائه خدمات ناوبری را دو مسئولیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نام برد و گفت: طبق ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه٬ خدمات ناوبری هوایی ایران به صورت انحصاری در تمام کشور به تمامی پرنده‌ها در اختیار شرکت فرودگاه‌هاست و ما برای ارائه این خدمات نیاز به سامانه‌های پیشرفته ارتباطی٬ کمک‌ناوبری و راداری داریم که مجموعه اینها را در تحریم بودیم اما با فرصت‌های پیش آمده٬ ما به نوسازی سامانه‌های کشور پرداختیم و تا سه ماهه اول سال آینده تمامی سامانه‌های ارتباطی را نوسازی می‌کنیم. در این راستا اولین رادار نیز به زودی وارد کشور می شود.

مه‌آبادی در ادامه با اشاره به ساماندهی ساختار فضای کشور و موقعیت ژئوپلتیک٬ ژئواستراتژیک و ژئو اکونومیک ایران، گفت: ایران بین اروپا و منطقه آسیا پاسفیک قرارگرفته است٬ جایی که بیشترین ترافیک هوایی در آن رد و بدل می‌شود و بر همین اساس ایران یکی از بهترین مسیرها برای عبور پروازها است. به این منظور سال گذشته فاز نخست طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر با اصلاح مسیرها به بهره‌برداری رسید تا بتوانیم وارد فضای رقابتی شده تا کشورهای دیگر مسیر ایران را برای پرواز خود انتخاب کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه عبور پرواز از آسمان کشور وابستگی دیگر کشورها را به ما بیشتر میکند٬ توجه به زیرساختهای فرودگاهی را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: شرقیترین نقطه کشور زاهدان است که می تواند یک پایگاه بسیار خوب برای پذیرش هواپیماهایی باشد که در مسیرهای بینالمللی از شرق کشور وارد یا خارج می‌شوند. باید در آنجا آشیانههایی بسازیم تا بتوانیم پایگاه تعمیر و نگهداری و نشست و برخاست هواپیما شویم و اینها اشتغالهای مستقیم و غیرمستقیم زیادی را ایجاد و فضای اقتصادی آن منطقه را عوض میکند.

مه آبادی در مورد قرارداد خرید هواپیماهای مدرن و ظرفیت پذیرش فرودگاه‌ها برای پذیرش این هواپیماها گفت:به طور کلی صنعت هوانوردی ایران قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را بسته یا در شرف بستن قرارداد است که قرار است در طی ۱۰ سال وارد کشور شوند. این هواپیماها شامل ۸۰ فروند بوئینگ٬ ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR است که هواپیماهایATR  برای منطقه کم برخوردار بسیار کاربرد دارد. در حقیقت ما با این هواپیماها می‌توانیم پوشش حمل و نقل هوایی در کشور را به‌طور کامل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد پروازهای کشور از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود٬ گفت: فرودگاه مهرآباد دچار یک غفلت تاریخی شده بود. به‌طوری که حدود ۴۰ سال است این فرودگاه نوسازی نشده اما از حدود یک سال پیش نوسازی باند اول مهرآباد را با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان با تکنولوژی جدید به صورت بتنی که مقاومت و عمر مفید بالایی دارد٬ شروع کردیم و پیشرفت کار هم خوب بوده است.

وی نوسازی باند اول مهرآباد را یک موفقیت دانست و گفت: درصددیم پس از بهره‌برداری از باند نخست و با یک فاصله زمانی نوسازی باند دوم این فرودگاه را آغاز کنیم.

مه‌آبادی همچنین به تغییرات بسیار گسترده در فرودگاه مهرآباد جهت رفاه حال مسافران اشاره کرد و گفت: برای ایجاد سهولت دسترسی مسافران به ترمینال‎های مهرآباد ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه درمدت بیش از چهار دهه تحریم، با چنگ و دندان این صنعت حفظ شده است در مورد توانمندی کارکنان این شرکت گفت: با تلاش و توانمندی متخصصان الکترونیک رادارهایی که ۱۵ سال عمر مفید داشته‎اند پس از سال‎ها هنوز هم درحال تعمیر، نگهداری و بهره‎برداری هستند. همچنین کنترلرهای ما که هدایت پروازها را برعهده دارند از بهترین کنترلرهای دنیا هستند و در بیرون از کشور نیز خوش درخشیده‎اند.

مه‌آبادی در مورد تأخیر پروازها گفت: این موضوع به شرایط مختلفی همچون شرایط جوی و آمادگی هواپیما و تصمیم خلبان و ترافیک هوایی باز می‎گردد و ما می‌بایست به خاطر حفظ ایمنی٬ تأخیرات را بپذیریم.

وی در خصوص سطح‌بندی فرودگاه‌های کشور نیز گفت:  فرودگاه امام(ره) از نظر طراحی و ساخت یکی از بهترین فرودگاه‌هاست که در سطح قرار دارد و از ابتدای ساخت هم این سطح برای آن تعریف شده بود.

نظر شما