شناسهٔ خبر: 32707 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار کرمان مطرح کرد:

تشریح ۳ ماموریت اصلی در بازآفرینی شهری کرمان/ بهسازی ۱۵ اثر تاریخی استان به طور همزمان/ واگذاری مدیریت توسعه شهرستان‌ها به بخش خصوصی

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در بیست و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مبارزه با زمین‌خواری، ساماندهی اماکن غیررسمی و نوسازی بافت‌های فرسوده را مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری استان کرمان اعلام کرد و گفت: برای تقویت اقتصاد روستا در استان، تصمیم به واگذاری مدیریت توسعه شهرستان‌ها به بخش خصوصی گرفتیم که در این مسیر موفق به کسب نتایج بسیار خوبی نیز شدیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در بیست و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ضمن قدرانی و تشکر از برگزاری جلسه بررسی وضعیت حاشیه‌نشینی استان کرمان اعلام کرد: خوشبختانه با کمک‌های دولت یازدهم موفق به بررسی وضعیت حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌ها از مناطق محروم و فقیرنشین به شهر در ۵ مرحله شدیم.

استاندار کرمان مرحله نخست این اقدامات را مبارزه با زمین‌خواری و تصرف اراضی دولتی اعلام کرد و گفت: فعالیت‌های بسیاری در این حوزه انجام شده که بدون شک نقش قابل توجهی خواهد داشت. ما در مرحله دوم نیز به ساماندهی اماکن غیررسمی پرداخته و برای این اقدام طرح نجاتی را الگوی اقدامات خود قرار دادیم.

رزم‌حسینی در ادامه با تأکید براینکه در حال حاضر نزدیک به ۸ الی ۹ ماه از اجرای این طرح می‌گذرد گفت: در مرحله سوم به حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده و بافت‌های قدیمی که در روزهای گذشته با سکونت اتباع بیگانه مورد تهاجم قرار گرفته و ناامن شده‌اند پرداختیم که اگر کمک دولت تدبیر و امید در این اقدامات نبود شاید تنها قادر به اجرای یک مورد از آن‌ها بودیم.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود از وجود عملیات بازسازی ۱۵ اثر تاریخی این استان به طور همزمان و با منابع غیردولتی خبر داد و گفت: از آنجا که طی سال‌های گذشته به اقتصاد روستا کم‌توجهی شده و در نتیجه این اقدام اقتصاد این مناطق به اقتصاد ضعیفی نبدیل شده است ما موفق به جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر نشدیم. براین اساس تصمیم گرفتیم تا با واگذاری مدیریت توسعه شهرستان‌ها به بخش‌های خصوصی به نقویت اقتصاد در روستاهای استان بپردازیم.

وی در ادامه با تأکید براینکه در این اقدام تنها نقش حمایت‌گری را برای دولت در نظر گرفتیم گفت: به دنبال تصویب این تصمیم بنیاد مستضعفان کشور مسئولیت مدیریت توسعه در شهرستان قلعه‌گنج را پذیرفته و به اجرای برنامه‌های لازم در این منطقه پرداخت.

این مقام مسئول در این خصوص اضافه کرد: ما امروز می‌توانیم ادعا کنیم که شهرستان قلعه‌گنج به عنوان شناخته‌ترین نقطه محروم کشور و همچنین ناامن‌ترین شهرستان در جنوب استان کرمان امروز به امن‌ترین شهرستان تبدیل شده است. در حال حاضر به کمک اجرای برنامه‌های بنیاد مستضعفان۷۰ درصد از شاخص‌های امنیتی در این شهرستان بهبود یافته و حتی منجر به کاهش آمار خودکشی از ۶ نفر در سال ۹۳ به یک نفر در سال ۹۵ شده است.

رزم‌حسینی بااشاره به اینکه ما با وجود این میزان از موفقیت‌های به دست آمده در مقدمه این مسیر هستیم و پروژه‌ای ۱۰ ساله را در پیش داریم گفت: هم‌اکنون ۱۶ موسسه ملی از جمله بنیاد مستضعفان کشور توسط بخش غیردولتی در استان کرمان مسئولیت مدیریت توسعه را برعهده گرفته‌اند.

وی در پایان افزود: روستای گلبافت به عنوان نمونه ای از موفقیت‌های به دست آمده پس از اجرای ۴ ماه از برنامه‌های مذکور آماری از مهاجرت معکوس شهر به روستا را نشان داده که خود حاکی از موفقیت این برنامه خواهد بود.

 به گفته استاندار کرمان اقدامات انجام شده در این استان براساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شده و تاکنون سطح امید به زندگی، امنیت، اقتصاد، معیشت و ... را در این منطقه بالا برده است./

نظر شما