شناسهٔ خبر: 32733 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان:

بزرگ‌ترین شاخص در حوزه حمل‌ونقل، رضایتمندی مردم است

محمدرضا آقاخانی معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در تشریح وضعیت حمل و نقل استان، بزرگ‌ترین شاخص در حوزه حمل‌ونقل را رضایتمندی مردم دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، محمدرضا آقاخانی، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: نقش صنعت حمل‌ونقل در رشد و شکوفایی کشور انکارناپذیر است و بر اساس آمار و اطلاعات موجود، سهم ارزش افزوده بخش حمل‌ونقل از کل کشور رقم قابل‌توجهی بوده و طی ۱۰ سال گذشته نیز روند رو به رشدی داشته است.

آقاخانی افزود: حمل‌ونقل کشور سهم هشت درصدی در تولید ناخالص ملی دارد و ۹۰ درصد از این رقم را حمل‌ونقل جاده‌ای به خود اختصاص داده است. با توجه به بستر مناسب در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای، توجه و سرمایه‌گذاری مناسب‌تر در این بخش ضروری به نظر می‌رسد. در مقوله تخصیص اعتبارات عمرانی نیز سهم زیربخش جاده‌ای به مراتب بیشتر از سایر زیربخش‌های حمل‌ونقل است. باید همواره به این نکته دقت داشت که بزرگ‌ترین شاخص در حوزه حمل‌ونقل، رضایتمندی مردم است.

وی درباره وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت: در بخش کالا ۶۹ شرکت و هشت دفتر نمایندگی در استان زنجان با در اختیار داشتن چهار هزار و ۹۱۸ دستگاه ناوگان باری و اشتغال ۶ هزار و ۵۱۷ راننده حرفه‌ای فعال هستند. در آمار ۹ ماهه سال ۹۵، چهار میلیون و ۷۲۸ هزار و ۱۳ تن کالا توسط ناوگان باری استان زنجان جابه‌جا شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی معادل ۱۸ درصد داشته است. همچنین بارنامه‌های صادره نیز در این مدت، رشد ۱۳ درصدی داشتند. در بخش مسافر نیز ۲۸ شرکت، دو موسسه و چهار شعبه در استان مشغول به فعالیت هستند. در این بخش به علل مختلف از جمله رغبت بیشتر افراد به سفر با خودروی‌های شخصی با کاهش مواجه هستیم که این مسئله نه‌تنها در استان زنجان، بلکه در کل کشور وجود دارد. 

آقاخانی در تشریح اولویت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان اظهار کرد:‌ رعایت مباحث ایمنی و ترافیک در حمل‌ونقل عمومی و همچنین ارتقای سطح خدمات ارائه‌شده از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر به خدمات گیرندگان، در کنار هدایت و نظارت بر عملیات حمل‌ونقل روستایی و برنامه‌ریزی به‌منظور اقتصادی بودن فعالیت برای شاغلان این بخش و ایجاد شرکت‌های توانمند و حمل‌ونقل مبتنی‌بر شرکت محور بودن از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان و معاونت حمل‌ونقل به آن نگاه ویژه‌ای داریم.

وی همچنین در رابطه با نوسازی ناوگان عمومی استان بیان کرد: کامیون‌های باری بالای ۳۵ سال سن، اتوبوس‌های بالای ۲۵ سال سن، مینی‌بوس‌های بالای ۲۵ سال سن و سواری کرایه‌های برون‌شهری بالای ۱۵ سال سن، ناوگان برون‌شهری فرسوده محسوب می‌شوند که باید اسقاط شوند تا به آنان تسهیلات وجوه اداره شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اختصاص داده شود. هر نوع نوسازی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نیازمند پشتیبانی تسهیلات است.

وی ادامه داد: به‌منظور نوسازی ناوگان به‌خصوص در بخش ناوگان مسافربری، تسهیلاتی ارائه شده، اما قیمت بالای خود ناوگان رغبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش را کم کرده است. قیمت یک دستگاه مینی‌بوس  معادل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است و با توجه به وضعیت بازار کار و مشکلات چرخه کار و کمبود مسافر، فعالان این ناوگان رغبتی برای نوسازی از خود نشان نمی‌دهند. باید در راستای نوسازی ناوگان فرسوده استان، تدابیری اندیشید که متقاضیان توان بازپرداخت اقساط و تسهیلات دریافتی را داشته باشند.

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان افزود: متأسفانه محدودیت تردد ناوگان فرسوده در جاده‌های کشور هنوز به قانون تبدیل نشده است تا انجام نوسازی آن الزام‌آور باشد و رانندگان در راستای اجرای آن بخواهند وسایط نقلیه فرسوده خود را از رده خارج کرده و نو کنند. البته مشکل اصلی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، رکود و وجود مازاد ظرفیت وسیله حمل‌ونقل است، به‌طوری که تعداد زیادی کامیون هستند که بار برای جابه‌جایی ندارند و بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر در سال نمی‌توانند پیمایش کنند. وقتی کامیون‌ها در نوبت بخوابند، کسی جرأت سرمایه‌گذاری در این بخش را نخواهد داشت.

آقاخانی درباره تخریب راه‌ها بعلت حمل اضافه تناژ بالا توسط صاحبان کالا به‌خصوص در مورد محموله‌های معدنی گفت: راه، یک سرمایه ملی است و حمل بار اضافه بر ظرفیت وسایل نقلیه، علاوه بر خطرات ناشی از بروز سوانح و تصادفات جاده‌ای، موجب تخریب زیرساخت راه‌ها می‌شود. این موضوع به‌خصوص در راه‌های فرعی و روستایی، لطمات بزرگی را به جاده‌ها تحمیل می‌کند. به‌منظور کاهش روند تخریبی ناشی از حمل  اضافه تناژ به‌خصوص در مورد مواد معدنی در راه‌های روستایی، افزایش نظارت پلیس‌راه و همکاری ارگان‌های مرتبط برای الزام نصب باسکول در معادن و جلوگیری از حمل بار غیرمجاز در راه‌های روستایی ضروری است.

وی اضافه کرد: در زمینه اقداماتی از جمله گشت‌های کنترل نامحسوس ناوگان باری در محورهای مواصلاتی استان زنجان، بین اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با پلیس‌راه استان همکاری‌هایی صورت گرفته است و در این راستا امسال سه جفت باسکول سیار به ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌های استان تحویل داده شد و درصدد خرید دو دستگاه دیگر هم هستیم. البته این پنج دستگاه کافی نیست و در صورت تأمین اعتبار دستگاه‌های بیشتری خریداری می‌شود.

وی در مورد وضعیت مجتمع‌های خدماتی _ رفاهی استان زنجان گفت: انبوه مسافران و رانندگان اتوبوس‌ها و کامیون‌های حمل‌ونقل کالا به مکان‌هایی نیاز دارند تا بتوانند از خدمات موردنیاز در طول سفر استفاده کنند. از این‌رو چند سالی است که احداث مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین‌راهی در جاده‌های کشور به‌منظور ساماندهی خدمات بین‌راهی جاده‌ای و افزایش رفاه رهگذران جاده مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان زنجان و حضور در کریدور شمال‌غرب کشور، همچنین در راستای افزایش ایمنی عبور و مرور در محورهای مواصلاتی استان زنجان، باید به مجتمع‌های خدماتی- رفاهی استان توجه ویژه‌ای صورت بگیرد تا بخشی از فرآیند ارتقای ایمنی در جاده‌ها میسر شود.

آقاخانی افزود: در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی، دولت موظف است تا سازوکارهای قانونی و لازم به‌منظور کاهش سالانه ۱۰ درصد میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور را اجرایی کند و بر اساس این برنامه، توسعه‌بخشی از درآمدها برای کمک به احداث پایانه‌های مسافری و باری و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی پیش‌بینی شده است تا با احداث آن‌ها ارائه خدمات متمرکز و مناسب، فراهم کردن آسایش رانندگان و مسافران، جلوگیری از پراکندگی واحدهای خدماتی در طول جاده‌ها و تمرکز آن‌ها در یک مکان، همچنین دسترسی سریع رانندگان و مسافران به خدمات موردنیاز و کاهش میزان تصادفات جاده‌ای و افزایش ضریب ایمنی جاده‌ها، کاهش اتلاف وقت رانندگان و مسافران، کاهش مزاحمت‌های ترافیکی و روان ساختن ترافیک جاده‌ها در کنار فراهم‌سازی امکانات مناسب برای اقامه نماز و گسترش فرهنگ آن و ایجاد بستری مناسب برای اشتغال‌زایی محقق شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ مجتمع خدماتی- رفاهی در استان زنجان در حال بهره‌برداری است و ۱۹ مجتمع نیز در محورهای مواصلاتی استان در حال ساخت قرار دارد. با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل حوادث رانندگی در جاده‌های استان زنجان، عامل انسانی و خستگی راننده است و خواب‌آلودگی، زمان عکس‌العمل را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به‌طوری که سرعت انتقال و پردازش اطلاعات در مغز کاهش می‌یابد و یکی از دلایلی که رانندگان به هنگام خستگی و خواب‌آلودگی تمایلی به استراحت ندارند، عدم وجود مکان و استراحتگاه مناسب بین‌راهی است، لذا احداث مجتمع‌های بین‌راهی می‌تواند به رانندگان در این امر کمک شایان توجهی کند، در نتیجه شاهد کاهش میزان تصادفات جاده‌ای و افزایش ضریب ایمنی جاده‌های استان خواهیم بود.

نظر شما