شناسهٔ خبر: 32751 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مجلس شورای اسلامی مجوز داد؛

سازمان بنادر و شرکت ناوبری هوایی با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌كنند

سازمان بنادر و شركت فرودگاه‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی اجازه داد تا نسبت به مشارکت با شرکت های معتبر بین المللی جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر و فرودگاه ها اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با ۱۶۰ رای موافق، ۵ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر ماده ۶۳ را مصوب کردند.

به گزارش ایرنا، براساس این ماده، با رعایت سیاست های کلی ابلاغی اصل۴۴ قانون اساسی در راستای مردمی ‌شدن اقتصاد و گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز برای خدمات تجاری خارجی و افرایش عبور (ترانزیت) و حل مشکلات حمل و نقل:

۱- به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده می شود نسبت به مشارکت با شرکت‌های معتبر بین المللی (داخلی و یا خارجی)، برای تشکیل شرکت جهت سرمایه گذاری و بهره برداری بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی اقدام نمایند.

سهم سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصیوصی داخلی حداقل یک درصد (۵۱%) خواهد بود.

همچنین به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اجازه داده می شود نسبت به مشارکت با شرکت های معتبر با شرکت های معتبر بین المللی (داخلی و خارجی)، برای تشکیل شرکت جهت سرمایه گذاری و بهره برداری فرودگاهی با ستثنای خدمات کمک ناوبری و نشست و برخاست هواپیما اقدام نماید. سهم شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی داخلی حداقل ۵۱ درصد خواهد بود.

۲- به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده می‌شود با حفظ وظایف حاکمیتی، ارائه حمایت‌ و مشوق های لازم، نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری و مدیریت بنادر کوچک و محلی به اشخاص حقوقی حرفه ای، اعطای مجوز احداث بنادر جدید به اشخاص حقوقی حرفه‌ای و معتبر غیردولتی با رعایت ضوابط و مقررات داخلی و بین‌المللی و اصول رقابتی و حفظ وظایف‌ حاکمیتی اقدام‌ نماید.

نظر شما