شناسهٔ خبر: 32789 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

تکمیل سایت مسکن مهر ۴۸۸ شهر در سراسر کشور/ جزئیات عملکرد دولت یازدهم در بخش تکمیل و افتتاح واحدها نسبت به دوره‌های پیشین/ تحویل بیش از نیمی از واحدها در سه سال اخیر

احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از وجود پروژه‌های مسکن مهر در یکهزار و ۱۶۲ شهر کشور خبر داد و گفت: تاکنون پروژه‌های مسکن مهر در ۸۰۲ شهر از نظر ساخت و در ۴۸۸ شهر از تمامی جهات ساخت و آماده‌سازی به پایان رسیده است.

احمد اصغری مهرآبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت طرح مسکن مهر در کشور بیان کرد: تاکنون تعداد یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۶۱ واحد مسکن مهر در کشور تکمیل و افتتاح شده که تعداد ۷۶۴ هزار و ۵۶۰ واحد آن در سه سال اخیر صورت گرفته است.

وی در ادامه درصد عملکرد دولت یازدهم در حوزه تکمیل و افتتاح واحد در طرح مسکن مهر را در طول سه سال ۴۳ درصد نسبت به عملیات اجرایی ۸ ساله دولت نهم و دهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: ۵۴ درصد از کل واحداهای واگذار شده در دولت تدبیر و امید به متقاضیان تحویل داده شده است که بدون شک نسبت به دوره قبلی رقم بسیار چشمگیری را نشان می‌دهد. این آمار نشان دهنده 

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در ادامه سخنان خود درصد پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی در این بخش از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را ۹۳ درصد، شرکت عمران شهرهای جدید را ۸۵ درصد و همچنین فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر را ۹۴ درصد و در حوزه بافت فرسوده ۹۷ درصد اعلام کرد.

مهرآبادی در ادامه از وجود حدود ۲۸۹ هزار واحد به صورت نیمه‌تمام در مراحل مختلف ساخت در طرح مسکن مهر کشور خبر داد و گفت: ۲.۳۵ درصد این واحدها در مرحله پی‌سازی، ۱۷.۴۶ درصد در مرحله اسکلت، ۸.۴ درصد در مرحله سقف، ۱۸.۲۱ درصد در مرحله سفت‌کاری و ۵۳.۵۹ درصد در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۱۱۷ هزار واحد از واحدهای باقیمانده فاقد متقاضی بوده و ۲۲۹ پرونده دیگر با ظرفیت ۴۹ هزار واحد در مراجع قضایی و در درحال رسیدکی هستند. در این میان نیز ۱۲۳ هزار واحد کم مساله به ویژه در شهرهای جدید وجود دارند که به شدت نیازمند منابع مالی هستند.

وی گفت: درحال حاضر ۱۶۶ هزار واحد از واحدهای باقیمانده فاقد متقاضی یا دارای پرونده در مراجع قضایی هستند که مقرر است واحدهای در مراحل کمتر از سفت‌کاری به تعداد حدود ۸۲ هزار واحد از سوی سازمان‌های ذیربط سریعا تعیین تکلیف شوند.

این مقام مسئول در بخش دیگری تعداد کل شهرهای دارای مسکن مهر در کشور را یکهزار و ۱۶۲ شهر اعلام کرد و گفت: تاکنون پروژه‌های مسکن مهر در ۸۰۲ شهر از نظر ساخت و در ۴۸۸ شهر از تمامی جهات به پایان رسیده است.

وی درخصوص مشکلات ساخت و آماده‌سازی پروژه‌های مسکن مهر در کشور اعلام کرد: محدودیت منابع مالی اعم از تسهیلات بانکی و آورده نقدی متقاضیان، محدودیت منابع یارانه‌ای و عدم تأمین به موقع جهت کمک به تکمیل آماده‌سازی، راه دسترسی، دیوار حائل و ...، مشکلات ناشی از عملکرد تعاونی‌های مسکن، محدودیت منابع مالی (نبود آورده نقدی) در واحدهای فاقد متقاضی، پرونده‌های مطروحه در مراجع قضایی، واحدهای در حال ساخت فاقد تسهیلات بانکی از موانع موجود در این مسیر به شمار می‌روند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین با بیان این مطلب که واحدهای فاقد تسهیلات علی‌رغم پیشرفت فیزیکی با میانگین ۵۰ درصد به لحاظ عدم موافقت بانک مرکزی صرفا از آمار مسکن مهر حذف شده ولی عملا در پروژه‌ها وجود دارند، گفت: عدم تأمین خدمات زیربنایی به دلیل عدم تصویب و تخصیص اعتبار مورد نیاز، عدم تأمین منابع مورد نیاز رایانه‌ای جهت کمک به تکمیل آماده‌سازی و محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر، عدم تأمین خدمات روبنایی مورد نیاز به دلیل عدم تصویب و تخصیص اعتبار مورد نیاز، سود دوران مشارکت، عدم تحویل پروژه‌ها به شهرداری و بیمه و مالیات از مشکلات موجود در طرح مسکن مهر در بخش ساخت، اتمام و تحویل محسوب می‌شوند.

مهرآبادی در ادامه با تأکید بر اهمیت پیگیری مصوبات دولت درخصوص تأمین خدمات زیربنایی، روبنایی و آماده‌سازی و محوطه‌سازی و استفاده از منابع داخلی در این زمینه اعلام کرد: بدون شک افزایش سقف تسهیلات فردی از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان از اقداماتی بسیار تأثیرگذار در روند تسریع عملیات اجرایی پروژه‌های باقی‌مانده به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول همکاری بانک مسکن در تبدیل تفاهم نامه‌های سه‌جانبه و تعاونی فاقد متقاضی به خودمالکی بدون درخواست تضمین خرید از وزارت راه و شهری،تسریع در تحویل پروژه‌ها به شهرداری، حذف یا کاهش مدت زمان سود دورات مشارکت مطابق با قرارداد ساخت از دیگر موضوعاتی است که در صورت اجرایی شدن کمک شایانی به اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور خواهد کرد./

نظر شما