شناسهٔ خبر: 32802 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تهیه دو بسته تشویقی برای انبوه‌سازان در حوزه بازآفرینی شهری/ نقش محوری در طرح‌های نوسازی برعهده بخش خصوصی است/ توجه به دستور مقام معظم رهبری درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق ناکارآمد

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه دو بسته تشویقی برای انبوه‌سازان در حوزه فعالیت‌های بازآفرینی شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ما باید در این فرآیند نقش محوری را به توسعه‌گران داده و خود به عنوان حمایت‌گر در این مسیر حرکت کنیم.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تهیه دو بسته تشویقی برای انبوه‌سازان در حوزه فعالیت‌های بازآفرینی شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی این اقدام را با هدف ترغیب انبوه‌سازان (توسعه‌گران) که بدون شک نقش مهم و کلیدی در فرآیند بهسازی و نوسازی شهری ایفا می‌کنند انجام می‌دهد و قصد دارد دو طرح پیشنهادی را به صورت پایلوت به کمک انبوه‌سازان در سطح کشور به انجام برساند.

ایزدی در ادامه اضافه کرد: در نخستین بسته به عنوان الگو و پایلوت ضمن معرفی اراضی و املاک موجود در بافت‌های ناکارآمد در شهرهای مختلف شرایط را برای آغاز پروژه‌های نوسازی و بهسازی انبوه سازان فراهم کرده و در کنار این اقدام تسهیلات، تخفیف‌ و بسته‌های تشویقی مناسبی را برای آن‌ها در نظر می‌گیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه در بسته اول زمین و تسهیلات و تخفیف‌های شهرداری از سوی دولت در اختیار انبوه‌ساز گذاشته خواهد شد گفت: دولت اصرار زیادی بر تداوم این مسیر ندارد چراکه نقش محوری در این بخش را بر دوش بخش خصوصی می‌بیند ولی به نظر می‌رسد این اقدام برای ورود انبوه‌سازان به عرصه نوسازی و بهسازی محلات هدف، اقدامی خوب و مناسب به شمار رود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تشریح بسته تشویقی دوم نیز بیان کرد: در این بخش دولت به عنوان حمایت‌گر و یا تسهیل‌گر عمل کرده و انبوه‌ساز با توجه به نقش توسعه‌گری خود مبنی بر مذاکره با مردم و ساکنین و همچنین تعریف پروژه‌هایی با هدف ارتقای کیفیت سطح زندگی متولی اجرای برنامه‌ها در محلاتی که در نشست‌های ستاد بازآفرینی استانی، به عنوان محلات هدف نام گرفته‌اند، تعریف خواهند شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما در این بسته تشویقی متعهد می‌شویم تا تمام امکاناتی را که می‌توانیم به عنوان حمایت - اعم از تسهیلات، راه‌اندازی صندوق‌های تأمین منابع مالی در سطوح مختلف و اجرای بسته‌های تشویقی - در این جریان داشته باشیم برای توسعه‌گر فراهم و آن را دنبال کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی این بسته تشویقی را بسته ایده‌الی دولت اعلام کرد و افزود: در این مدل انبوه‌ساز نقش محوری داشته و تحت برنامه مصوبی که ستاد بازآفرینی استانی نیز آن را تأیید کرده است به کار خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر دولت نیز دارای نقشی کاملا حمایت‌گر و تسهیل‌گر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه سخنان خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دو بسته تشویقی مورد استقبال انبوه‌سازان قرار گیرد گفت: سیاست بازآفرینی شهری کاملا منطبق بر سیاست اقتصاد مقاومتی بوده و بدون شک یکی از منطبق‌ترین سیاست‌ها در حوزه توسعه شهری در ذیل سیاست اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور گفت: اگر سیاست اقتصاد مقاومتی، دستور مؤکد مقام معظم رهبری بر حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و توجه به مناطق و بافت‌های ناکارآمد را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم می‌بینیم همه باید در کل این عرصه به هر نحوی که در این فرآیند دخیل هستیم مشارکت داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت برنامه‌های دولت یازدهم را سیاست‌های بازآفرینی شهری اعلام کرد و گفت: ما باید در این فرآیند نقش محوری را به توسعه‌گران دهیم و آن‌ها را در طی این مسیر تشویق کنیم.

ایزدی مشارکت و حمایت را برای دولت اقدامی ضروری به جای دخالت مستقیم در پروژه‌های بازآفرینی دانست و گفت: بدون شک دولت آمادگی دارد از همه ابزارهای مالی خود برای کمک به انبوه‌سازان در این مسیر استفاده کند./

 

نظر شما