شناسهٔ خبر: 3281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسجدجامعی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

موافقت شورای شهر با تخریب بخشی از پاساژ علاءالدین/ شورای شهر از ابتدا با ساخت و ساز بابک زنجانی در ایران‌ زمین مخالف بود

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید از ابتدا با ساخت و ساز خارج از ضوابط مقابله کرد گفت: شورای شهر با تخریب بخشی از پاساژ علاءالدین موافق بود.

احمد مسجدجامعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بلندمرتبه سازی در ایران و خاورمیانه اظهار کرد: اگرچه فرهنگ سنتی ایرانی‌ها استفاده از سکونت‌گاه‌های ارضی است و نه سماوی اما می‌توان در برج‌های بلندمرتبه هم زندگی و فرهنگ سنتی ایرانی‌ها را پیاده‌سازی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات فرهنگی موجود در شهرک‌ها و برج‌‌های بلندمرتبه تهران گفت: این مشکلات، خاص این مناطق نیست؛ مشابه این مشکلات یا حتی حادتر از آنها را هم می‌توان در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی برخی کلانشهرها مشاهده کرد. به نظرم علت وجود این مشکلات فرهنگی و اجتماعی بلندمرتبه‌سازی نیست بلکه بی‌توجهی به برخی مناسبات فرهنگی و اجتماعی است اما به هر حال اگر به این نتیجه برسیم که باید بلندمرتبه‌سازی در دستور کار مسئولان ساخت و ساز شهری قرار گیرد، باید ساز و کار فرهنگی مناسب با بلندمرتبه‌نشینی نیز تدوین و طراحی شود.

دبیر کارگروه حقوق شهروندی نخستین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه با بیان اینکه تا به حال بحث ویژه‌ای در شورای اسلامی شهر تهران درباره بلندمرتبه‌سازی نشده است ادامه داد: البته مخالفتی هم با آن نشده است اما به طور کلی هنوز در مرحله طرح موضوع هستیم و بسیاری از مسئولان شهری نیز با بلندمرتبه‌سازی آشنایی ندارند؛ ضمن اینکه برخی انبوه‌سازان هم بوده‌اند که به مسئولان مربوط در شهرداری تهران درخواست صدور مجوز ساخت برج و آسمان‌خراش داده و بعد هم پس از دریافت مجوز آن را ساخته‌اند.

وی مهم‌ترین مشکل در حوزه بلندمرتبه سازی را نداشتن تعریفی مشخص و مدون از این نوع ساخت و ساز در قوانین جاری کشور دانست و خاطرنشان کرد: هیچ چارچوب قانونی در این زمینه نداریم. در زمان ریاستم بر شورای شهر تهران از مدیریت شهری خواستم تا تعریفی در این زمینه به اعضای شورا ارائه دهد.

رئیس سابق شورای شهر تهران با اعلام این موضوع که شورای شهر با تخریب پاساژ علاءالدین موافق بود گفت: مالک این مجتمع در ساخت طبقه‌های هفتم و منهای سه این برج تخلف کرده یا ممکن است فردی که مجوز ساخت این طبقه‌ها را به مالک پاساژ داده تخلف کرده باشد که البته چندان فرقی در اصل موضوع ندارد. چه طور ممکن است ساختمانی به آن عریضی و طویلی، پارکینگ وسایل نقلیه در یکی از حساس‌ترین نقاط شهر تهران نداشته باشد.

وی همراهی رسانه‌ها در این زمینه را کاری مثبت ارزیابی کرد که بر خلاف نظر برخی کارشناسان شوی تبلیغاتی محسوب نمی‌شود. به نظر مسجدجامعی حضور اصحاب رسانه در هنگام تخریب طبقه‌ هفتم پاساژ علاءالدین بخشی از روند کار بود.

عضو شورای شهر تهران با اعلام این خبر که روند تخریب مجتمع‌های تجاری متخلف تهران ادامه‌دار است، گفت: باید از ابتدا جلوی ساخت و ساز خارج از ضوابط را گرفت همچنان که اعضای شورای شهر تهران از ابتدا با ساخت و ساز بابک زنجانی در خیابان ایران زمین شهرک غرب مخالفت کردند که در آن زمان اصلا وی نه در رسانه‌ها مطرح شده بود و نه پرونده قضایی داشت./

نظر شما