شناسهٔ خبر: 32848 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیرعلمی کارگروه معماری راه مطرح کرد؛

تشریح عملکرد کارگروه معماری راه/ تهیه طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های برون‌شهری تا بهمن ۹۵/ تدوین دستورالعمل راهنمای کاربردی تجارب حوزه‌های راه و معماری

هوشنگ عشایری عضو هیات‌مدیره شرکت‌عمران و بهسازی شهری ایران عملکرد کارگروه معماری راه را که متشکل از نمایندگانی از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نمایندگانی از کمیته تخصصی ابنیه و معماری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، شورای‌عالی ترابری، فنی و زیربنایی هستند، تشریح کرد.

هوشنگ عشایری عضو هیات‌مدیره شرکت‌عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر علمی معماری راه، رهیافتی در ارتقای کیفیت منظر راه‌های برون شهری کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سلسله نشست‌های موجود را برای تهیه طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های برون‌شهری تا بهمن ۹۵ و تدوین دستورالعمل راهنمای کاربردی تجارب حوزه‌های راه و معماری تشریح کرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت‌عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به تاکید مقام‌عالی وزارت راه و شهرسازی به بحث معماری و منظر راه، آغاز تشکیل کارگروه معماری راه را به اردیبهشت‌ماه سال جاری مرتبط دانست و گفت: ضرورت شناخت همکاران حوزه‌های راه از مباحث معماری و منظر و همچنین متقابلا شناخت همکاران حوزه‌های معماری و منظر از مباحث مربوط به راه، سرآغاز تشکیل این کارگروه با هدف کلی ایمنی جاده‌ها و کاهش تلفات جاده‌ای در سراسر کشور بود.

عشایری ادامه داد: ۲۰ شهریورماه سال جاری، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر تبادل و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طرفین برای ارتقای کیفیت منظر راه‌ها و همچنین، اماکن، کاروانسراها، یا سکونتگاه های موقت دارای ارزش تاریخی که در حاشیه راه ها وجود دارند به عنوان مراکز خدماتی بین راهی، و راهدارخانه ها منعقد شد.

دبیر کارگروه علمی معماری‌راه افزود: تدوین دستورالعمل راهنمای کاربردی راجع به حوزه‌های راه و معماری و تهیه طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های برون‌شهری از جمله دو هدف مهمی است که در دستور کار داریم و بر مبنای آن نیز قدم برمی‌داریم. به همین منظور نیز کارگروهی با حضور همکاران ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و حمل و نقل  جاده ای، دبیرخانه شورای عالی فنی وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، و همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشکیل شد و دبیرخانه آن نیز در شرکت عمران تشکیل و ۱۲ جلسه تشکیل و ۶ جلسه دیگر نیز برگزار خواهد شد تا به جمع بندی نهایی در این مورد برسیم.

وی تصریح کرد: در نهایت تا پایان بهمن ماه امسال این موضوع (تهیه طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های برون‌شهری تا بهمن ۹۵ و تدوین دستورالعمل راهنمای کاربردی تجارب حوزه‌های راه و معماری) نهایی خواهد شد.

عشایری خروجی جلسات این کارگروه را طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های برون‌شهری عنوان کرد و با اشاره به اینکه اخذ ضابطه و تصویب و ابلاغ آن برای کارکنان شرکت ساخت و اداره کل راه و شهرسازی و مهندسان طراحی راه‌های لازم‌الاجرا خواهد بود، گفت: خروجی نشست‌ها و مباحث کارشناسی در نهایت به شورای‌عالی فنی خواهد رفت و در آنجا به تصویب خواهد رسید و برای مهندسان مشاور و حوزه ساخت، لازم‌الاجرا خواهد بود.

اجرای طرح ساماندهی محور تهران- دیزین به عنوان پایلوت

وی تدوین دستورالعمل راهنمای کاربردی تجارب حوزه‌های راه و معماری را مطالعاتی راهبردی عنوان کرد و با اشاره به اینکه اجرای این طرح به صورت پایلوت قابل اجرا خواهد بود، گفت: طرح ساماندهی محور تهران- دیزین به عنوان پایلوت دستورالعمل راهنمای کاربردی ما خواهد بود. در حال حاضر نیز قراردادی بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با دانشگاه شهید بهشتی با مشارکت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منعقد شده است که در حال ارتباط موضوعات مرتبط با معماری و راه هستیم و با نگاه  ارتقای کیفیت منظر راه، ضوابط و دستورالعمل‌هایی در نهایت تدوین و تصویب خواهد شد.

وی اعضای شورای سیاستگذاری کارگروه را شامل نمایندگانی از  شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دفتر طرح‌های آن شرکت، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دفتر ایمنی راه، نمایندگانی از کمیته تخصصی ابنیه و معماری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دفتر ایمنی حمل و نقل شورای‌عالی ترابری، فنی و زیربنایی عنوان کرد که مسئولیت دبیرخانه‌ آن را نیز شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برعهده دارد. همچنین به گفته عشایری، استادان دانشگاه شهید بهشتی از جمله دکتر فردانش، دکتر ادیب، و تعدادی دیگر از اساتید دانشگاهی و جامعه دانشگاهی در این کارگروه حضور دارند./

نظر شما