شناسهٔ خبر: 32883 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مه‌آبادی در نشست خبری استان هرمزگان مطرح کرد:

بهره‌برداری از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان طرح فرودگاهی در آستانه نوروز ۹۶/ افزایش ۷۵۰۰ كیلیومتر راه‌هوایی به آسمان ایران‌شهر/ حل مشكل كمبود فضا در مهرآباد نیازمند عزم ملی است

نشست مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام بهره‌برداری از طرح‌های مهم فرودگاهی در آستانه نوروز ۹۶ گفت: همزمان با ورود هواپیماهای جدید توسعه زیرساخت‌ها در فرودگاه‌های كشور كلیك خورده است، با این حال توسعه فضا د ر مهرآباد مشكل بزرگی است  كه حل آن نیازمند عزم ملی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی رحمت اله مه‌آبادی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در نشست مطبوعاتی در استان هرمزگان گفت: تا پایان سال و در آستانه نوروز ۹۶ چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های فرودگاهی در ابعاد مختلف مورد بهره‌برداری رسمی قرار می‌گیرد.

وی دوره حاضر را دوره تحول شگرف برای صنعت فرودگاهی خواند و گفت: در دوره خیز بلند صنعت فرودگاهی قرار گرفته‌ایم و باید تاكید نمایم كه بدون در نظر گرفتن حمل ونقل هوایی اقتصاد سرعتی معنا ندارد و سرعت توسعه در كشور با حمل ونقل هوایی گره خورده است.

مه‌آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت فرودگاه امام طی هفته گذشته و تاخیرات پروازی در این فرودگاه با بیان اینكه اتفاق هفته گذشته در فرودگاه امام بعد از ۱۰ سال و جزو پدیده‌های نادر طبیعی بود گفت: فرودگاه حضرت امام از سامانه‌های كمك‌ناوبری بسیار خوبی برخوردار است و در این زمینه شرایط بسیار مناسبی دارد و در صورتی كه نیازمند ارتقا باشد حتما رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص كمبود شدید فضا در فرودگاه مهرآباد همزمان با ورود هواپیماهای جدید به كشور گفت: هواپیماهای جدید ظرف ۱۰ سال وارد فضای كشور می‌شود و به همین تناسب با سرعت بیشتری هواپیماهای قدیمی از گردونه عملیاتی خارج می‌شوند و بدین ترتیب فضا برای پارك هواپیماهای جدید به وجود می‌آید.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ادامه داد: با این حال وضعیت در مهرآباد بسیار خاص و دشوار است و حل مشكل مهرآباد نیازمند عزم ملی و تصمیم راهبردی در كشور است.

مه‌آبادی توضیح داد: مهرآباد به تنهایی ۳۰ درصد ترافیك هوایی كشور را هندل می‌كند و این رقم دو برابر عملكرد فرودگاه امام خمینی است و اعلام می‌کنم كه فرودگاه امام خمینی فرودگاهی مشترك است كه تنها ۱۱ درصد از عرصه این فرودگاه برای خدمت به مردم در اختیار ما قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: برای رفع این مشكل در حال مذاكره با ارگان‌های نظامی و دفاعی هستیم تا بتوانیم از زمینه‌های بلا استفاده، استفاده نماییم.

وی خبر داد: این موضوع در حال حاضر در شورای عالی امنیت ملی كشور بررسی می‌شود.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی تاكید كرد: با این حال همزمان با ورود هواپیماهای جدید روند توسعه زیرساخت‌ها در فرودگاه‌های پرترافیك ادامه دارد.

مه‌آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی ایرلاین‌ها به شركت فرودگاه‌ها و مشخصا وضعیت بدهی شركت آسمان گفت: شركت فرودگاه‌ها هرگز دنبال گروگان‌ گرفتن برای رسیدن به خواسته‌هایش نیست. متاسفانه یكی از رفتارهای غیر بازرگانی ایرلاین‌ها عدم توجه به پرداخت بدهی‌های آن‌هاست. در حال حاضر شركت هواپیمایی آسمان مجوزی را از مجلس برای تهاتر بدهی گرفته است. بر همین اساس ما پذیرفته‌ایم كه با آسمان تهاتر داشته باشیم اما موضوع این است كه این تهاتر به هزینه‌های جاری مربوط نمی‌شود و بدهی آسمان به ما به دوران قبل از آزادسازی قیمت‌ها بازمی‌گردد و هزینه‌های جاری در این تهاتر محاسبه نخواهد شد. ضمن آنكه بدهی ما به دولت زیاد نیست و در واقع شركت فرودگاه‌ها یكی از طلب‌كاران از دولت است. با این حال پیشنهاد تهاتر با آسمان را پذیرفته‌ایم و با شركت‌های دیگر نیز ممكن است چنین اتفاقی بیفتد.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها در خصوص آخرین وضعیت پروازهای عبوری از فراز آسمان ایران گفت: در گذشته تنها ۴۵۰ پرواز عبوری از كشور ما وجود داشت اما بعد از اتفاقات اكراین و عراق ۳۰۰ پرواز مجبور شدند از فضای ایران عبور كنند همان زمان از دفتر ایكائو به سازمان هواپیمایی تماس گرفته شد و تقاضا شد كه ایران برای اداره ترافیك جهانی به ایكائو كمك كند و با پاسخ مثبت شاهد رشد ۷۰ درصدی ترافیك هوایی بودیم.

مه‌آبادی ادامه داد: این اتفاق فرصتی را برای استفاده به ما داد تا بتوانیم ضمن حفظ و افزایش پروازهای عبوری وابستگی متقایلی را بین دولت‌ها و شركت‌های هواپیمایی خارجی در كشورمان برقرار نماییم.

وی دو طرح باز مهندسی فضای هوایی كشور و همچنین طرح مدیریت آسمان ایران‌شهر را در راستای ارتقای پروازهای عبوری دانست و گفت: باید تلاش می‌نمودیم تا از این ظرفیت برای افزایش درآمدمان نیز استفاده كنیم بر همین اساس ۷ هزار و ۵۰۰ كیلیومتر راه هوایی جدید را اضافه كردیم و در صدد رفع نقاط حادثه‌خیز برآمدیم.

مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ادامه داد: با این حال به مشكل بزرگی برای رفع نقاط خطرآفرین در فضا كه مجرای خروجی پروازهای عبوری است مواجه شویم و این مشكل در حال حاضر رشد پروازهای عبوری را متوقف كرده است.

مه‌آبادی خبر داد: در حال حاضر تنها حدود هزار پرواز عبوری ثبت می‌شود كه این رقم تا چند ماه پیش به هزارو ۱۶۱ مورد می‌رسیم.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سهم خواهی برخی ارگان‌ها از درآمد پروازهای عبوری، گفت:‌ به جز شرکت فرودگاه‌ها هیچ تشکیلاتی در نقل وانتقال پروازهای عبوری از آسمان کشور نقشی ندارند، از این رو هیچ حقی هم از درآمدها نخواهند داشت.

مه‌آبادی با بیان این‌که به پیمان شیکاکو پیوسته‌ایم و مجلس آن را مصوب کرده است،‌ اظهار کرد:‌ شرکت فرودگاه‌ها خدماتی را ارائه می‌دهد که برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌، آیا باید از این درآمد به کسی بدهیم. جواب صنعت حمل و نقل هوایی منفی است. از سوی دیگر ایکائو می‌گوید دولت‌ها حق ندارند این هزینه‌ها را صرف هزینه‌های نظامی کنند که این همان فدا کردن ایمنی است.

وی با بیان این‌که شاید این استدلال ایجاد شود که برخی در ارائه خدمات هوایی نقش دارند گفت: به جز شرکت فرودگا‌ها هیچ تشکیلاتی کوچکترین درصدی در نقل و انتقال پروازهای عبوری سهم ندارد و بنابراین در این صورت هیچ حقی در درآمدها نیز ندارند.

اين مقام مسئول با بیان این‌که خدمات ما بر اساس ماده ۱۶۱ ماده قانون برنامه پنجم توسعه کاملا انحصاری بوده و ناشی از جان‌فشانی و خدمات رسانی نیروهای متخصص شرکت‌ فرودگاه‌هاست، افزود: جنس خدمات ما از نوع کالای عمومی و امنیت عمومی است.

مه‌آبادی با بیان این‌که ما  از خیلی ارگان‌ها برای تکمیل خدمات، خدمات را می‌خریم که شرکت مخابرات و برق از جمله آنهاست، یادآور شد: شرکت فرودگاه‌ها گران‌ترین تعرفه را در فرودگاه‌ها می‌پردازد، به عنوان مثال هزینه پلیس فرودگاهی را می‌پردازیم، هزینه‌های تمام ایکس ری، خودرو، ساختمان‌ها و... را تامین می‌کنیم. هم‌اکنون ۵۳ هزار و ۹۰۰ متر مربع برای سپاه و ۴۵ هزار مترمربع برای پلیس در فرودگاه‌های کشور ساختمان ساخته‌ایم، اعتقاد داریم که نباید این‌ها را ما تامین کنیم ولی ما پذیرفته‌ایم که این خدمات را ارئه دهیم.

وی با بیان اینکه هزینه امنیت عمومی را در قالب مالیات‌ها که به آن ایراد داریم می‌پردازیم، اظهار کرد: آیا شرکتی که زیانده است، باید بخش زیادی از درآمدهای خود را  به سایر ارگان‌ها بدهد؟ هرگز حق نداریم به منابع دیگران دست درازی کنیم.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌ها خبر داد: شرکت فرودگاه‌ها سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های نظامی خدمات رایگان می‌دهد.

مه‌آبادی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص تجهیز فرودگاه‌ها با بیان این‌که امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های جدید در فرودگاه‌های کشورهزینه کرده‌ایم، گفت:‌ در حوزه تجهیزات فرودگاهی به شدت وضع نامناسبی داشتیم که هنوز هم ادامه دارد. موتور ژانراتورها و روشنایی باند را در فرودگاه تعویض می‌کنیم که بیش از ۴۵ سال از عمر آنها می‌گذرد، این در حالی است که فرودگاه‌ها توان مالی آنچنانی در اختیار ندارد. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بابت نوسازی و تامین تجهیزات جدید در این حوزه هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که سال‌های آینده در فرودگاه‌های اهواز و بندرعباس برنامه تامین پارکینگ مانند فرودگاه مهرآباد اجرایی می شود، اظهار کرد:‌ برای اجرای پروژه‌های شرکت فرودگاه‌ها نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان هستیم.

مه‌آبادی با اعلام اینکه به جز فرودگاه امام خمینی، تمام فرودگاه‌های کشور زیان ده هستند، گفت: ساختار فرودگاه‌ها شکننده است و در صورت عدم اصلاح ساختار وضع موجود ما حتی درآمد پرداختی برای حقوق کارکنان شرکت فرودگاه‌ها را نخواهیم داشت.

نظر شما