شناسهٔ خبر: 32933 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در یک هفته اخیر:

شمارش معکوس برای افتتاح طرح‌های فرودگاهی جدید/ توسعه فرودگاه‌ها همزمان با نوسازی ناوگان/ تاکید بر زیان ده بودن فرودگاه‌های کشور به دلیل کم بودن هواپیما

فرودگاه مسافر بهره‌برداری ازحدود ۸۰۰ میلیارد تومان طرح فرودگاهی در آستانه نوروز ۹۶، تاکید بر زیان ده بودن فرودگاه‌های کشور، بازپرداخت ۱۸ساله پول هواپیما، کاهش‌نسبی بدهی ایرلاین‌ها و افزایش سطح رضایتمندی مردمی از فرودگاه مهرآباد اهم اخبار حوزه حمل ونقل درهفته ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی :اخبار خوش در خصوص اتفاقات رخ داده در فرودگاههای کشور درحالی از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اعلام شد که وی ادامه مدیریت فرودگاههای کشور با وضع موجود را ناممکن خواند و تمامی فرودگاههای کشور را زیان ده اعلام کرد.

مه آبادی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون سالانه حدود چهار هزار میلیارد ریال هزینه رایگان توسط شرکت فرودگاه های کشور در اختیار نهادهای مستقر در فرودگاه‌ها می‌شود، افزود: این درحالی است که این شرکت سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده و امسال نیز مالیات پرداختی ما به دولت به بیش از چهار هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

وی یادآورشد: سالیانه هزینه های این شرکت برای نگهداری فرودگاه ها معادل ۸۰ هزار میلیارد ریال می شود درحالی که در این بخش ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. وی با اشاره به بدهی شرکت های هوایی به شرکت فرودگاه های کشور  خبر داد: هم اکنون میزان بدهی شرکت های هوایی به پنج هزار میلیارد ریال رسیده و ما درصددیم با همکاری شرکت های هوایی نسبت به کاهش این طلب های خود از شرکت های هوایی حتی برخی از آنها را تهاتر کنیم.

اهم اخبار حوزه هوایی را در زیر مرور می کنیم:

بهره‌برداری از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان طرح فرودگاهی در آستانه نوروز ۹۶/ افزایش ۷۵۰۰ كیلومتر راه‌هوایی به آسمان ایران‌شهر/ حل مشكل كمبود فضا در مهرآباد نیازمند عزم ملی است

رحمت اله مه‌آبادی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در نشست مطبوعاتی در استان هرمزگان گفت: تا پایان سال و در آستانه نوروز ۹۶ چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان طرح‌های فرودگاهی در ابعاد مختلف مورد بهره‌برداری رسمی قرار می‌گیرد.

وی دوره حاضر را دوره تحول شگرف برای صنعت فرودگاهی خواند و گفت: در دوره خیز بلند صنعت فرودگاهی قرار گرفته‌ایم و باید تاكید نمایم كه بدون در نظر گرفتن حمل ونقل هوایی اقتصاد سرعتی معنا ندارد و سرعت توسعه در كشور با حمل ونقل هوایی گره خورده است. وی در خصوص تجهیز فرودگاه‌ها با بیان این‌که امسال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های جدید در فرودگاه‌های کشورهزینه کرده‌ایم، گفت:‌ در حوزه تجهیزات فرودگاهی به شدت وضع نامناسبی داشتیم که هنوز هم ادامه دارد. موتور ژانراتورها و روشنایی باند را در فرودگاه تعویض می‌کنیم که بیش از ۴۵ سال از عمر آنها می‌گذرد، این در حالی است که فرودگاه‌ها توان مالی آنچنانی در اختیار ندارد. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بابت نوسازی و تامین تجهیزات جدید در این حوزه هزینه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که سال‌های آینده در فرودگاه‌های اهواز و بندرعباس برنامه تامین پارکینگ مانند فرودگاه مهرآباد اجرایی می شود، اظهار کرد:‌ برای اجرای پروژه‌های شرکت فرودگاه‌ها نیازمند ۱۷ هزار میلیارد تومان هستیم.

مه‌آبادی با اعلام اینکه به جز فرودگاه امام خمینی، تمام فرودگاه‌های کشور زیان ده هستند، گفت: ساختار فرودگاه‌ها شکننده است و در صورت عدم اصلاح ساختار وضع موجود ما حتی درآمد پرداختی برای حقوق کارکنان شرکت فرودگاه‌ها را نخواهیم داشت.

کاهش‌نسبی بدهی ایرلاین‌ها/ تلاش برای پایین آوردن بدهی‌ها

غلامحسین باقریان عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه جلسات متعددی با حضور نمایندگان ایرلاین‌ها برگزار شده و نتایج مثبتی داشته و تقریبا تمامی ایرلاین ها برنامه ریزی های دقیق برای تسویه بدهی خود به شرکت فرودگاه ها ارایه کردند، گفت: از چند ماه قبل که شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد در صورت انجام‌نشدن اقدامات لازم از سوی شرکت‌های هواپیمایی بدهکار این شرکت مراتب اعتراض یا شکایت خود را به مراکز قضایی ارجاع خواهد داد، تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی نسبتا به تسویه این بدهی‌ها اقدام کردند.

وی ادامه داد: در این میان بعضی از شرکت‌ها بخش قابل‌توجهی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده‌اند و دیگر شرکت‌ها نیز نسبتا به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای تسویه این رقم‌ها اقدام کردند. عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به این سوال که رقم ۷۰۰ میلیاردی بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها کاهش یافته نیز گفت: با توجه به اقداماتی که در این ماه‌ها صورت گرفته رقم بدهی‌ها به شکل جدی کاهش یافته است، اما هنوز ارقام باقی‌مانده بالاست و باید نسبت به اجرای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدامات لازم انجام شود.

خرید یا اجاره سوخو ۱۰۰ مشروط است/ امکان منتفی شدن خرید وجود دارد

مقصود اسعدی سامانی گفت: در مذاکرات ایرلاین های ایرانی و شرکت سوخو بحث خرید هواپیما مطرح نیست زیرا این نوع هواپیما هنوز برای شرکت های هواپیمایی شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به ایران، تنها به صورت اجاره انجام می شود ضمن اینکه باتوجه به زمین‌گیر شدن این هواپیما به علت مشکل ایجاد شده در دُم آن، بحث اجاره هم با اما و اگرهایی مواجه است و شرکت سوخو باید ایراد موجود را برطرف کند.

به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، سه شرکت هواپیمایی خصوصی مایل به اجاره این نوع هواپیما هستند و برای بررسی بیشتر امکانات و ویژگی های آن ترجیح می دهند که به جای خرید، اقدام به اجاره کنند. اسعدی، اظهار داشت: اگر در مدت زمان اجاره، هواپیمای سوخو ۱۰۰ توانست توانمندی خود را ثابت کند می توان به خرید این نوع هواپیما درآینده امیدوار بود.

قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما بدون برجام امکان‌‌پذیر نبود/ بازپرداخت ۱۸ ساله پول هواپیما نشانه اعتماد جامعه جهانی به ایران است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در گفت و گوی زنده و مستقیم تلویزیونی، عنوان کرد: در بخش حمل و نقل قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را منعقد کردیم که بدون برجام این کار امکان‌‌پذیر نبود و این در حالی است که حدود ۴۰ سال است ناوگان هوایی کشور کهنه شده و این قرارداد برای سلامت مردم بسیار مهم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم ما در سال حدود ۴ میلیارد دلار  هزینه خرید بلیط از شرکت‌های خارجی می کنند، و این پول باید به خودمان برگردد، تصریح کرد: این هواپیماها یک روزه وارد نمی‌شود و در طول سال‌های آینده وارد کشور خواهد شد، اما امیدوارم چند فروند هواپیما تا پایان سال وارد شود و این حرکت بسیار خوبی است چراکه این هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک و بدون آنکه هزینه آنها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم، خریداری می کنیم و شرکت ایران ایر متعهد است که هزینه آن را پرداخت کند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه قرارداد ۱۸ ساله خرید هواپیما از شرکت های خارجی به معنای اعتماد دنیا به ایران و برجام است، ادامه داد: وقتی قراردادی منعقد می شود که بازپرداخت مبلغ آن ۱۸ سال طول می‌کشد به معنای اعتمادی است که دنیا به روند سیاست خارجی ایران دارد.

افزایش سوخت‌گیری پروازهای عبوری و امکان پذیرش هواپیماهای پهن پیكر در فرودگاه بندرعباس/ طلب ۵ میلیارد تومانی از شركت‌های هواپیمایی

مدیركل فرودگاه‌های استان هرمزگان خبر داد: از زمان ساخت ترمینال دوم این فرودگاه ظرفیت پذیرش مسافر از یك میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به یك میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی گفت: فرودگاه بندرعباس ۵ میلیارد تومان از شركت‌های هواپیمایی طلب دارد. وی در عین حال فرودگاه بندرعباس را جزو فرودگاه‌های غیراقتصادی خواند و گفت: هزینه‌های فرودگاه بالا رفته است و با رقم هزینه ۲۰ میلیاردی، درآمد ما به ۹ میلیارد هم نمی‌رسد.

وی در تشریح پروژه‌های انجام شده در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس توضیح داد: افزایش اپرون به مساحت ۴۰ هزار مترمربع و با اعتبار ۸۰ میلیارد ریالی صد در صد پیشرفت فیزیكی داشته و در آستانه افتتاح است. همچنین تغییر چیدمان ترمینال‌ها و نوسازی كانترها به مساحت ۶ هزارو ۵۰۰ مترمربع و با اعتبار ۲.۵ میلیارد ریالی صددر صد پیشرفت فیزیكی داشته است.

به گفته امانی ساختمان تكنیكال بلاك فرودگاه نیز پروژه مهم دیگری بوده كه در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد.

مدیركل فرودگاه‌های استان هرمزگان همچنین از پروژه پاكسازی استریپ و همچنین زه‌كشی باند فرودگاه به عنوان دو پروژه دیگری خبر داد كه هنوز به طور كامل انجام نشده است.

آخرین تمهیدات نوروزی فرودگاه قشم/ رشد ۳۶ درصدی در پروازهای فرودگاه قشم در سه ماه اخیر/ افزایش ظرفیت ترمینال فرودگاه

مجتبی شمس‌نژاد، مدیرکل فرودگاه قشم گفت: قشم جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و امیدوارم نوروز امسال شاهد افزایش تعداد مسافر بیشتری برای سفر به قشم و بازدید از سایت‌های گردشگری جزیره باشیم. 

وی ادامه داد: در سه ماه اخیر شاهد ۳۶ درصد رشد در پروازهای فرودگاه قشم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم و امیدوارم با نزدیک شدن به ایام نوروز و ایام تعطیلات افزایش بیشتری هم داشته باشیم. شمس‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر هر هفته بیش از ۱۱۰ پرواز ورودی و خروجی به ۱۱ مقصد از فرودگاه قشم انجام می‌شود. یک پرواز بین‌المللی نیز در مسیر دوبی برقرار است و نسبت به سال قبل رشد پروازی قابل توجهی داشتیم.

وی با بیان اینکه مقاصد پروازی فرودگاه قشم هفته به هفته در حال تغییر است. گفت: مشهد، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، تبریز، تهران و دوبی مسیرهایی هستند که از فرودگاه قشم پرواز دارند و اخیرا هم دنبال اضافه کردن دو مسیر داخلی ساری و رشت هستیم.

مدیرکل فرودگاه قشم در خصوص طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه قشم ادامه داد: ترمینال مسافری فرودگاه قشم طی یک پروژه عمرانی از ۲۱۰۰ متر مربع به ۳۷۰۰ مترمربع توسعه خواهد یافت، بر همین اساس افتتاح آن از بهمن ماه امسال به چند ماه آینده موکول شد و این پروژه در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 

به گفته شمس‌نژاد در صورت بهره‌برداری از این ترمینال ظرفیت اعزام و پذیرش به سه برابر ظرفیت موجود خواهد رسید و می‌توانیم سالانه میزبان اعزام و پذیرش یک میلیون مسافر باشیم.

آغاز عملیات اجرای فیبر نوری سایت‌های ILS و DVOR در فرودگاه گرگان

رامین آذری مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: از صبح امروز(۱۲ دی ماه) اجرای پروژه فیبر نوری برای ایجاد ارتباط میان برج و بخش الکترونیک با سایت دستگاه‌های کمک ناوبری ILS و DVOR فرودگاه گرگان آغاز شده است.

وی با توضیح اینکه عملیات حفاری و جاگذاری فیبر نوری از صبح امروز به مدت یک ماه آغاز شد، گفت: فیبر مورد نیاز این پروژه ۱۰ کیلومتر است که شرکت فرودگاه‌ها با صرف اعتباری معادل ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کرده است.

آذری با یادآوری اینکه دستگاه کمک ناوبری ILS روز ۵ دی ماه تحویل فرودگاه گرگان شد، گفت: با نصب دستگاه کمک ناوبری ILS در این فرودگاه تا ماه آینده که با اعتباری بالغ بر۶ میلیارد تومان خریداری شده است، دید خلبان به ۸۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند که تاثیر بسزایی در‌ کاهش پروازهای ابطالی خواهد داشت.

برقراری پرواز رشت به گرگان/ افزایش پروازهای هفتگی فرودگاه سردارجنگل رشت به ۱۰۴ سورتی

مهندس غلامرضا کریم آقایی گفت: پرواز رشت به گرگان به شماره ۲۵۹۵ در روزهای جمعه هر هفته ساعت ۹ و۳۰ دقیقه صبح انجام می شود. وی اظهار‌کرد: پرواز گرگان به رشت نیز در روز های یادشده به شماره ۲۵۹۴ در ساعت ۱۵ و ۱۰دقیقه به مقصد فرودگاه سردار جنگل رشت انجام خواهد شد.

 کریم آقایی افزود : پرواز های یادشده مربوط به هواپیمایی نفت و با هواپیمای فوکر ۵۰ انجام می شود.

مدیر‌کل فرودگاه گیلان همچنین از استقرار دو دستگاه اتوبوس ویژه فرودگاهی جهت انتقال مسافران از هواپیما به ترمینال و بالعکس در فرودگاه سردار جنگل رشت خبر داد.

اختصاص یکهزارمیلیارد ریال به شرکت هواپیمایی هما جهت تسویه بدهی‌ها

در جلسه هیات دولت که عصر یکشنبه به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد مبلغ یک هزار میلیارد ریال بهای سهام فروخته شده شرکت هتل‌های «هما» را به حساب این شرکت جهت ایفای تعهدات مالی خود در قبال ارایه دهندگان کالا و خدمات و پرداخت حقوق کارکنان اعم از شاغل و بازنشسته واریز کند.

افزایش سطح رضایتمندی مردمی از فرودگاه مهرآباد

در سومین دوره ارزیابی واحد نظارت بر خدمات فرودگاهی در بیشتر آیتم‌های مورد ارزیابی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. با این حال این فرودگاه در مواردی مثل خدمات پارکینگ، خدمات ویژه برای افراد ناتوان، سرویس بهداشتی نتوانسته است پیشرفتی داشته باشد و نظر مثبت مردم را جلب کند.

روابط عمومی فرودگاه مهرآباد گزارش داده است، در مواردی که فرودگاه نتوانسته است ارتقا داشته باشد به دلیل اجرای هم‌زمان پروژه‌ها و همچنین عملیاتی بودن فرودگاه است و با رفع این موانع انشالله در دوره آخر ارزیابی خدمات در پایان سال ۹۵ تلاش خواهندکرد که پیشرفت صددرصدی کسب کنند.

طرح ارزیابی سطح کیفیت خدمات فرودگاهی از دیدگاه مسافران، منطبق با دستورالعمل‌های اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌‌ها (ACI) و دپارتمان ASQ در فرودگاه مهرآباد به‌منظور پیاده سازی بهتر ارتقاء خدمات اجرائی  می شوداین ارزیابی‌ها در راستای اجرای طرح ارتقای کیفیت خدمات فرودگاهی دریک سال چهار مرتبه انجام می‌شود و دفتر نظارت بر خدمات فرودگاهی هر سه ماه یکبار در فرودگاه خدمات آن فرودگاه را ارزیابی می‌نماید.

در این ارزیابی استانداردهای فرودگاهی مانند سهولت و نحوه دسترسی به فرودگاه، پاركینگ، مسیر‌یابی، ر وضعیت ظاهری اماكن و ترمینال‌‌ها، نظافت سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌ها، نمازخانه‌ها، ایستایی مسافران در گیت‌های مراکز تجاری، خدمات بانکی، تهویه هوای سالنها و ... موردبررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما