شناسهٔ خبر: 32989 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بازدید دو عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادر شرق هرمزگان و سواحل مکران

بازدید محمد راستاد معاون امور دریایی و منصور آرامی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر هرمزگان ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﮔﺮه‌ﮔﺸﺎﯾﯽ ﻭ ﺭﻓﻊ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ بنادر شرق هرمزگان از ﺑﻨﺎﺩﺭ جاسک، ﺳﯿﺮﯾﮏ ﻭ ﺗﯿﺎﺏ بازدید کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺩﺍﺭﻩ کل ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ هرمزگان، پسنده مدیرکل امور ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ، خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی و طباطبایی مشاور معاون امور دریایی سازمان بنادر، نوفرستی ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺍﻣﻮﺭ دریایی ﺍﺩﺍﺭه ﮐﻞ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺤﺴﻨﯽ ﻣﺪﯾﺮ ﺍﺩﺍﺭه ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ ﺑﺎﻫﻨﺮ نیز ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ حضور داشتند.

مقامات ارشد سازمان بنادر و دریانوردی ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺑﺎﺯﺩﯾﺪ ﺍﺯ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ میناب، ﺳﯿﺮﯾﮏ ﻭ ﺟﺎﺳﮏ با ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﻣﺤﻠﯽ ﻭ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ و دست اندرکاران حمل و نقل دریایی ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﮐﺮﺩند ﻭ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻭ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮفتند .

ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﻭ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺧﺮﺳﻨﺪﯼ ﺍﺯ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﭼﻨﺪﻣﻨﻈﻮﺭه ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﻤﺘﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺳﻮﺍﺣﻞ ﻣﮑﺮﺍﻥ، ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺘﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻨادﺭ ﺷﺪﻧﺪ.

محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه این بازدید، بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ویژه بهره‌گیری از توانمندی فعالان اقتصادی و تجار منطقه برای رونق بخشی به بنادر شرق هرمزگان تاکید کرد.

وی افزود: در بحث رونق بخشی به فعالیت‌های تجاری به ویژه در بندر جاسک می‌توان در بحث جذب کشتی‌های با تناژ ۵ تن هم اقدام کرد. در بخش مسافری هم تقاضای خوبی وجود دارد که با بهره‌گیری از ترمینال این بندر و مذاکره با سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌توان شاهد تردد کشتی‌های با ظرفیت ۲۰۰ صندلی در مسیر دریایی جاسک به عمان باشیم.

منصور آرامی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره تدوین سند توسعه منابع انسانی بنادر کشور، در خصوص رفع مشکلات مربوط به کمبود نیروی انسانی و همچنین مزایای رفاهی نیروهای شاغل در بنادر شرق هرمزگان قول مساعد داد.

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به منظور آماده سازی زیرساخت‌های توسعه دریایی و بندری در شهرستان‌های شرق استان و سواحل مکران تاکید کرد: طی سال‌های اخیر توسعه کشور در مباحث حمل و نقل بر سواحل مکران متمرکز شده که ما نیز مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری در این منطقه را پیگیری خواهیم کرد.

شایان ذکر است، در حاشیه بازدید از بندر سیریک و دیدار با جمعی از تجار، فعالان دریایی و مسوولان محلی، با اهدای لوح سپاس از سوی فرماندار این شهرستان از عفیفی‌پور مدیرکل بنادر هرمزگان تقدیر شد.

ﻣﺮﻭﺭﯼ ﺑﺮ ﻭﺿﻌﯿﺖ ۳ ﺑﻨﺪﺭ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ

ﺑﻨﺪﺭ ﺟﺎﺳﮏ ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ ﭼﻨﺪﻣﻨﻈﻮﺭه ﺗﺠﺎﺭﯼ، ﺻﯿﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﺴﺎﻓﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﺮﻕ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪه ﻭ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺍﺩﺍﺭه ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﺎﻫﻨﺮ ﺍﺩﺍﺭه ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ .

ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺪﺭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺣﻮﺿﭽﻪ‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﻭﺳﻌﺖ ۲۶ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﻭ ۱۱ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﭘﺴﮑﺮﺍﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻃﺮﺡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ۶ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮﺩ، ﻋﻤﺪه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ، ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﺗﺮه ﺑﺎﺭ ﻭ ﺩﺍﻡ ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

ﻃﻮﻝ ﺍﺳﮑﻠﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺪﺭ ﭼﻨﺪﻣﻨﻈﻮﺭه ۵۰ ﻣﺘﺮ ﻭ ﺁﺑﺨﻮﺭ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ۲,۵ ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ (پس از انجام لایروبی به ۴.۷ متر افزایش می‌یابد) ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﻬﻠﻮﮔﯿﺮﯼ شناورهای فلزی و ﻟﻨﺞ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ ﺻﯿﺎﺩﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ .

ﮔﻔﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺪﺭ ﭼﻨﺪﻣﻨﻈﻮﺭه ﺳﯿﺮﯾﮏ ﺑﺎ ﻫﺪﻑ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺻﯿﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺎﻡ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ۱۷۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺷﺮﻕ ﺑﻨﺪﺭﻋﺒﺎﺱ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺷﺪه ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ۳۴ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﻭﺳﻌﺖ ﺣﻮﺿﭽﻪ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﺭ ﺷﻬﯿﺪ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﺣﻮﺿﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩه ﺳﻮﺍﺣﻞ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻃﻮﻝ ﺑﺎﺯﻭﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺪﺭ ۱۴۰۰ﻣﺘﺮ ﻭ ﻃﻮﻝ ﺑﺎﺯﻭﯼ ﻓﺮﻋﯽ ۸۷۹ ﻣﺘﺮ است .

ﻃﺒﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺳﯿﺮﯾﮏ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﻤﺎﻥ، ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺪﺭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﻧﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﺻﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺷﺘﻐﺎﻟﺰﺍﯾﯽ ﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﻮﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﮐﺎﻻﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮﻧﻔﺘﯽ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺯﺩ .

 ﺷﺎﯾﺎﻥ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺪﺭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺗﯿﺎﺏ ﻣﻬﻤ‌‌‌‌ﺘﺮﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺳﺎﺣﻠﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻣﯿﻨﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻤﺮﮎ ﺁﻥ ﻃﯽ ﺩﻫﻪﻫﺎﯼ ﺍﺧﯿﺮ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻌﺎﻝﺗﺮﯾﻦ ﮔﻤﺮﮐﺎﺕ ﺟﻨﻮﺏ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻮﺩه ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦﺑﻨﺪﺭ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﻣﻬﻢ ﺧﻄﻪ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻓﻌﺎﻟﯿت‌هاﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ، ﺗﻮﺭﯾﺴﺘﯽ، ﻣﺎﻫﯿﮕﯿﺮﯼ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﯿت‌هاﯼ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﯾﺎ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﺪه ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻓﻌﺎﻝ‌ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺯ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺻﺎﺩﺍﺭﺕ ﻭ ﻭﺍﺭﺩﺍﺕ ﮐﺎﻻﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﺮﻕ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩه ﺍﺳﺖ.

ﺑﻨﺪﺭ ﺗﯿﺎﺏ ﻃﯽ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺩﻫﻪ ﺍﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﻭﺯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻧﺎﻭﺑﺮﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩه ﺍﺯ ﻇﺮﻓﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﻮﺍﻧﻌﯽ ﺷﺪه ﺑﻮﺩ ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﻃﺮﺡ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺪﺭ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺑﻨﺪﺭ ﻣﺪﺭﻥ ﭼﻨﺪﻣﻨﻈﻮﺭه ﺳﺎﻝ ۹۰ ﺑﺎ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻨﺎﺩﺭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭﮐﺎﺭ ﺍﺩﺍﺭه ﮐﻞ ﺑﻨﺎﺩﺭﻭ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺭﺩﯼ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮفته است.

نظر شما