شناسهٔ خبر: 3302 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

کرمانشاه صاحب راه‌آهن می‌شود

راه آهن زنجان طبق وعده معاون وزیر راه و شهرسازی، راه‌آهن ملایر – کرمانشاه به عنوان اصلی ترین حلقه از راه‌آهن غرب کشور در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان سال 1394 آماده بهره برداری خواهد شد.

با تکمیل شدن این محور ارتباط راه‌آهن غرب ایران با مرکز و شرق کشور برقرار شده و از این طریق مرز میرجاوه در شرق به مرز خسروی در غرب کشور وصل خواهد شد.

ايسنا در ادامه نوشت: این حلقه که اصلی ترین بخش از راه‌آهن غرب به شمار می‌آید درصورت افتتاح شدن بیش از 267 کیلومتر از مسیر این راه‌آهن را آماده بهره برداری کرده و تنها بخش باقیمانده محور کرمانشاه – خسروی با طول 263 کیلومتر خواهد بود که با تکمیل آن رسما ایران از طریق مرز خسروی به عراق و پس از آن به سوریه و دریای مدیترانه متصل خواهد شد.

این درحالی است که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با موافقت وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل عراق بنا شده راه‌آهن دو کشور از طریق مرز شلمچه – بصره به یکدیگر متصل شوند.

راه‌آهن غرب ایران که به طول 605 کیلومتر ساخته خواهد شد به صورت یک خطه و با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافرتی و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری تعبیه شده و از این طریق امکان مسافرت با غرب ایران از طریق راه‌آهن را فراهم می کند.

محور اراک – کرمانشاه با طول 267 کیلومتر ، کرمانشاه – خسروی با 263 کیلومتر و همدان – ملایر با طول 75 کیلومتر سه بخش اصلی این محور را می‌سازند که پس از اتصال به راه‌آهن عراق مسیری طولانی را نیز دراین کشور آغاز می کند.

طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته این راه‌آهن پس ازعبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه،‌اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر شیرین به مرز ایران و عراق می رسد و پس از آن با عبور از خانقین به بغداد و سپس به سمت شمال غرب این کشور حرکت می کند.

در صورت فروکش کردن فشارهای سیاسی در کشور عراق و بهبود نسبی شرایط این خط آهن می‌تواند با اتصال به موصل و سپس دیرالزور، رقعه، حلب و بندر لاذقیه ایران را به دریای مدیترانه متصل کند.

هر چند با توجه به گستردگی ابعاد این پروژه و البته محدودیت‌های مالی وزارت راه و شهرسازی در تامین اعتبارات لازم برای ساخت و تکمیل آن نمی‌توان انتظار داشت تمام اهداف مدنظر راه‌آهن غرب در آینده‌ای نزدیک محقق شود اما با توجه به تاکیدات رسمی مقامات بزرگ کشوری در ایران و عراق قطعا در صورت تامین شرایط لازم می توان انتظار داشت راه‌آهن غرب ایران به عنوان یکی از محوری‌ترین خطوط راه‌آهن در منطقه شناخته شده و آغاز به کار کند.

برچسب‌ها:

نظر شما